Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Samport eller annan betalningsmöjlighet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-06, 03:34 #1
Kurdix Kurdix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 108
Kurdix Kurdix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 108
Standard Samport eller annan betalningsmöjlighet

Kommer snart att öppna en webbshop.
Tänkte än så länge köra med plusgiro konto som kunderna betalar till men också möjlighet till överföring till swedbank eller nordea.

Samport erbjuder väl betalning med kort? Hur fungerar det riktigt när jag programmerar min egna sida? Pris etc?
Finns det något billigt alternativ för direktbetalning med ex. internet dosa?

Jag har tänk att ha webbshopen som privatperson ett tag framöver, är de ovanstående alternativen endast för företag?
Kurdix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-06, 09:22 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Är du privatperson är det Paypal som gäller. Har svårt att tro att
någon av de svenska betalväxlarna skulle acceptera privatpersoner.

Risken för svarta pengar är ju väldigt hög..

Som privatperson har du rätt att sälja dina beg. prylar, men skulle
du göra någon form av vinst så måste dessa redovisas. Säljer du
nya saker behöver du momsregistreras vilket endast företag* kan göra.

* Med företag menas någon form av kommersiell näringsverksamhet
i som lägst företagsformen enskild firma.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-07, 10:28 #3
dstrombe dstrombe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 45
dstrombe dstrombe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 45
Hej Kurdix,

Som privatperson kan det ibland vara svårt att få ett avtal med betalningsväxlar, men det finns undantag och jag vet två som åtminstonde stödjer detta.

Den ena är Paypal som Kristian nämnde och den andra Moneybookers (som jag arbetar för). Men en av oss så behöver du inte ha företag för att få igång en betalningsväxel och både Paypal och Moneybookers erbjuder en "allt i en lösning" så du behöver inte ha ett separat avtal med en inlösenbank.

Vem av oss du väljer är helt upp till dig men vill du ha mer info om Moneybookers, kostnader och integrering så tveka inte att kontakta mig offline.
dstrombe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-07, 18:44 #4
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Vill gärna gå in och varna lite för Samport. Jag jobbar med de flesta betalningsleverantörer i Sverige (t.ex Dibs, Auriga & Payer), och Samport är ingen höjdare. Dålig teknisk lösning och okunnig teknisk support.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-08, 14:47 #5
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 171
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 171
Payson borde fungera bra för dig. Du behöver inte ringa dem eller något, all information finns på deras hemsida. Där skapar du kontot, de kör samma avtal för alla 3 kr + 3 %, inga fasta avgifter vilket borde passa dig bra om du ska köra verksamheten i mindre skala.

De har direktbetalning från Nordea, Handelsbanken, SEB och Swedbank samt tar Visa & Master.
ddaarruuddee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-08, 18:29 #6
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Håller med coredev, Samport är ingen höjdare.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-08, 20:05 #7
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Alla suger.

Dibs ligger ju nere titt som tätt exempelvis. Samport har störningar då och då.

Men det har alla! En del skickar ut information om det (Samport), och andra försöker gömma undan så man inte märker.

Payson är dyra och dryga. Betalar du tillbaka till kunden hamnar den på Payson-kontot. Mycket irriterande moment.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-09, 10:18 #8
dstrombe dstrombe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 45
dstrombe dstrombe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 45
Hallå,

För alla som letar efter ett alternativ till er nuvarande betalningslösning så är ni mer än välkomna att kontakta mig offline.

För att ge er en kort överblick om Moneybookers så är vi en världens största betalningsleverantörer med mer än 55 000 ehandlare som kunder där ibland stora som Skype, eBay och Thomas Cook men de flesta är mindre/nystartade ehandlare eller ehandlare med fokus på internationell handel.

Personligen så är det framför allt två kundgrupper som vi passar riktigt bra för:
- Nystartade/mindre ehandlare som vill ha en "allt i en lösning", vår prismodell är byggd på samma sätt som både Payson & Paypal fast till ett lägre pris.

- Ehandlare med en internationell fokus, då vi har över 80 olika betalningsalternativ kopplat till vår plattform så är vi en utmärkt partner för de som vill sälja internationellt och inte vill integrera ett par olika PSP och ännu fler banker. Det är pga detta som vi idag har eBay, Skype och i princip varende gaming/betting företag som kund.

Jag ska även nämna en del saker vi inte har för att väga upp för "försäljningssnacket" ovanför. Vi saknar idag stöd för vissa lokala bankbetalningar. I dagsläget är det endast Nordea som är integrerade i Sverige och Finland. Vår hemsida finns inte heller på Svenska ännu.

Båda dessa punkter är något vi arbetar på och kommer kunna erbjuda i början av nästa år. Vi kommer även "lansera" oss officiellt i Skandinavien på Internet Expo i Stockholm som går i februari så då är ni varmt välkomna till oss i monter H:10. Jag kommer även finnas i Göteborg under Internet Expo i januari, dock inte som utställare om någon vill träffas.
dstrombe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 00:05 #9
Kurdix Kurdix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 108
Kurdix Kurdix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 108
Jag får tacka för alla svaren!

Att registrera ett företag är något jag inte kommer göra för detta ändamålet.
Hur kommer det sig att man måste momsregistreras om man ska sälja många nya saker?
Tänker på Tradera, finns ju hur många som helst som säljer privat och en heeeel del nya prylar?

Självklart kommer jag att betala skatt, på samma sätt som lön. Ska kontakta skatteverket för mer info om detta dock.

Payson tar för mycket provision, dessutom måste kunden ha ett payson konto :S
Väldigt dåligt tycker jag. Deras "Betallänk"-funktion verkar helt OK för privatpersoner om det då inte hade varit för kravet att man som köpare måste ha ett konto.

Jag ska ta en titt på Paypal och Moneybookers, provisionen m.m.

Tackar ännu en gång.




EDIT:
Paypal avgiften är 3,4% + 3,25 SEK för varje betalning.
Payson har billigare med 3 kr + 3%, dock måste kunden registrera ett payson konto vilket gör paypal ett billigare alternativ. Kunderna ska ha det så smidigt som möjligt. Fördelen med payson är väl internetbanksbetalningar.
Moneybookers verkar lite mer rörigt, är det ca 19 kr för varje betalning en kund gör?

Senast redigerad av Kurdix den 2009-12-10 klockan 00:26
Kurdix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 04:00 #10
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 171
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 171
Citat:
Ursprungligen postat av Kurdix Visa inlägg

Payson tar för mycket provision, dessutom måste kunden ha ett payson konto :S
Väldigt dåligt tycker jag. Deras "Betallänk"-funktion verkar helt OK för privatpersoner om det då inte hade varit för kravet att man som köpare måste ha ett konto.
Kunden behöver inte ha ett tidigare konto i Payson för att använda kortbetalning eller betalning via internetbank. Däremot skapas ett konto automatiskt (samma som PayPal har jag för mig) när kunden gör sin första betalning via Payson (på någon butik). Det sker alltså lite "utan kundens vetskap" vilket man får tycka vad man vill om. Det innebär dock inget extra steg för kunden när denna ska genomföra sitt köp eftersom uppgifterna skickas med från e-butiken.
ddaarruuddee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017