Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ehandel och forum

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-02, 21:59 #1
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Någon av er som använder forum som komplement till era shopar idag. Eller har ett forum kopplat till eran shop på något sätt ?

Har inte sett så många svenska exempel på detta, vet ni några så länka gärna.

Vad ser ni för fördelar/nackdelar?
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-03, 16:24 #2
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Jag testade det, men efter ett halvår så gav jag upp. Väldigt få inlägg och mycket jobb med att få bort alla spammare gjorde att jag tyckte att det kostade mycket mer än det smakade.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-03, 20:13 #3
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
Tror att det är mera nackdel än fördel att ha ett forum. Ett tomt forum symboliserar misslyckande och det vill man nog inte förknippas med.
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-03, 21:12 #4
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Jag tycker att det kan vara bra att ha ett forum till sin eshop, det finns faktiskt väldigt effektiva spamskydd, samt jag har sett lyckosamma forum i samband med en rörelse.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-03, 23:20 #5
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Tanken med ett forum är en förlängning av att vi idagsläget har en avdelning som heter "fråga expertern" där folk får svar och på deras frågor, vilket är mycket uppskattat bland kunder och potentiella kunder

Självklart så använder man effektiva spamskydd och har ett antal egna användare för att fylla forumet med artiklar av kvalité och för att få igång det under första året.

Jag har knappt sett något svenskt exempel på detta mer än forum som kompletterar med en shop med lite tshirts och stickers. Danielos du får gärna länka till dom du hade i tanke.

biokonsult under första 1-2 åren måste ett forum ses som nystartat och kanske därför inte har full aktivitet vilket är förståligt? Men ett forum med lite inlägg men där butiken som driver forumet verkligen lägger ner tid och energi i att svara på kunders funderingar. Då hoppas ju jag i allafall att bilden av att företaget verkligen bryr sig om sina kunder reflekteras.
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-03, 23:25 #6
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
Citat:
Originally posted by danielos@Mar 3 2009, 21:12
Jag tycker att det kan vara bra att ha ett forum till sin eshop, det finns faktiskt väldigt effektiva spamskydd, samt jag har sett lyckosamma forum i samband med en rörelse.
Du är jävig i den här frågan
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-03, 23:33 #7
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
Jag kommer att prova ett support forum till en slags butik. Men fortfarande så är ett forum som är tomt, bland det värsta man kan beskåda på internet. Har för mig att surftown la ner sitt forum, det krävs ju än mera serviceanda, forumet kan ju sänka hela rörelsen. Bra spamskydd finns om man använder sig av smf, finns plugins som stoppar spam till 100% sägs det.
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-04, 00:42 #8
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av biokonsult
Citat:
Ursprungligen postat av danielos
Jag tycker att det kan vara bra att ha ett forum till sin eshop, det finns faktiskt väldigt effektiva spamskydd, samt jag har sett lyckosamma forum i samband med en rörelse.

Du är jävig i den här frågan
Jo det är helt sant att jag är väldigt jävig i denna fråga, men jag tror ändå på forum, mer än många andra. Jag vill därför gärna ge några exempel:

Hemsida/Företag: http://kullbergutveckling.se/
Forum: http://arbetslivet.se/forum/index.php

Hemsida/Företag: http://www.lundsvagnverkstad.se/
Forum: http://www.stinsensforum.se ( detta forum får mig ung på nytt där man handbygger svenska modell-lok )

Hemsida/Klubb: http://www.jms-klubben.se/
Forum: http://jodaklubben.phpbb2.se

Det finns fler exempel, men jag hittar dom inte just nu bara, men det går att göra mycket på detta området anser jag.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-04, 11:23 #9
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Jag säger inte att det inte fungerar för alla, men för oss fungerade det inte.

Jag la ner alldeles för mycket tid på att hitta rätt spamskydd, och att försöka få igång forumet genom att skriva inlägg, men responsen var mycket dålig. Det kan bero på att det finns två riktigt stora kattforum och ett flertal stora hundforum som de flesta husdjursägare känner till och använder.

Intresset att diskutera och fråga om själva produkterna var inte stort alls. Det kom betydligt fler frågor direkt på mailen än i forumet, och det tolkar jag som att forumet inte var intressant för mina kunder, eftersom de inte visade intresse av att använda de fuktioner som fanns.

Ett dött forum med inlägg av ett fåtal användare ger i mina ögon intrycket av ett ganska dött företag, och den bilden ville jag inte ha av oss. Så för vår del tog det helt enkelt för mycket tid gentemot vad det gav kunderna, och den tiden lägger jag hellre på en effektiv kundtjänst än på att driva ett forum som intresse saknas för.

För andra verksamheter kanske det fungera klockrent, men det gjorde det inte för oss. Jag tycker att det helt klart kan vara värt att prova och idén är bra, men man måste vara väldigt medveten om att det är en satsning som tar tid, och tid är pengar. Man bör alltså ha tid avsatt att få det att fungera, och sedan bör man med jämna mellanrum utvärdera om man uppnår det man vill. Gör man inte det då får man fundera vöer andra lösningar.

Man bör nog också fundera över vad man vill uppnå med att köra ett forum innan man kör igång, och om ett fourm verkligen är bästa sättet att uppnå de målen eller om det finns andra sätt att nå dessa som kanske kostar mindre tid.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-04, 13:36 #10
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
SweCat, du har helt rätt, det går inte att bara sätta upp ett forum och tro att det ska börja komma igång av sig själv, men måste följa vissa råd för att lyckas.

- Anlita eller hitta någon som har hand om driften och kan se till att forumet är spamfritt och har samtliga tillägg som behövs.
- Följ de råd som finns för att forumet ska komma igång.

Ett aktivt forum runt en verksamhet kan lätt fördubbla försäljningen.

Exempel är:

Var några som skapar trådar med information, howto's och annat. Försök att göra forumet intressant, ett ointressant och tomt forum kommer aldrig att komma nån vart.

Blås igång ev. gamla trådar och skapa nya, gör sedan ett utskick till medlemmarna och meddela att forumet fått ny fart.

Hänvisa till forumtrådar från inte bara hemsidan , utan från andra håll, dvs var aktiv på andra forum och posta information ang ditt forum där.

Min erfarenhet är att folk sätter upp ett tomt forum, med nästan inget innhåll och inga eller få inlänkar och sedan undrar man efter någon månad varför inget händer med forumet.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017