FAQ |
Kalender |
2011-07-24, 15:38 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag har fått lite koll på hur wordpress fungerar men har fortfarande vissa funderingar på hur ni erfarna gör. Jag tänkte ge mig på att göra ett portfolio där jag vill kunna lägga till nya projekt. resten av sidan kan vara helt statisk, dvs om jag behöver ända något så kan jag gå in i filen via ftp och ändra i filen.(behöver inte WPS CMS för det). sidan jag gör är just nu bara uppbyggd med "sidor" dvs menyval som länkar till en "sida" gjord i WP's textredigerare. Detta gör ju dock att man inte kan styra textstorleken, teckensnitt mm utan att ändra i CSS filen, vilket i sin tur ändrar utseendet på alla undersidor. Sidan blir väldigt tråkig och ful. Hur gör ni för att snygga till det? Hårdkodar ni alla undersidor? hur går man vanligtvis till väga? Vet någon en guide skulle jag vara ytterst tacksam. MVH C |
||
Svara med citat |
2011-08-02, 10:42 | #2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vanligtvis brukar man göra hela siten i WordPress. För statiska sidor har man ett template (page.php el. page-[slug].php) som definerar deras utseende. Det kan bli ganska rörigt att blanda statiska HTML-sidor med sidor genererade med WordPress. Man får svårt att behålla permalänkstrukturen och, som du säger, typografi och annan layout om markupen varierar mellan WPs och dina statiska sidor.
En guide till Page templates finns på WordPress officiella sida. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|