FAQ |
Kalender |
2012-10-28, 22:30 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Behöver lite råd med hur jag skall resonera/agera här. Följande fakta föreligger: Jag jobbar åt ett företag där jag tjänar ca 60 000 kr/mån dvs 720 000 kr/år. Jag har hittills drivit en enskild firma vid sidan av mitt arbete där jag i princip utan att göra nån större ansträngning annat än att sätta upp siterna en gång i tiden, fått in sisådär 100 000 kr/år från lite olika sajter. Inget ljusskyggt på något sätt. Bara rena adsenseintäkter från fullt legitima informationssiter. Vackert så. Hittills har jag kunna hitta kostnader till att täcka mestadelen av de 100 000 kr / år vilket gjort skattebördan ganska liten om än det går att hålla sig för skratt när skatten blir tämligen hög pga min övriga relativt höga lönenivå från mitt vanliga arbete. Emellertid har nu intäkterna från min sidorörelse stigit väsentligt varför jag funderar på att skapa ett AB. Min budget för nästa år är att dra in ca 400 000 kr på helåret med fasta kostnader endast ca 10 000 kr (hostingkostnader och domänförnyelser) vilket ger en slutlig budgeterad vinst för 2013 om ca 390 000 kr, givet att jag inte hittar några kostnader alls. Nu är det sannolikt att jag köper en dator eller något annat som går att hänföra rörelsen, kanske gör en resa till en konferens som också känns legitimt men det lämnar åtminstone 300 000 kr i vinst för 2013 som jag inte kan trolla bort. Förvisso att anses som lyxproblem men likväl önskar jag er input på vad bäst göra här? En fundering är ju att anställa min flickvän och ge henne lön som gör att hennes vanliga lön + den lön hon får från mitt AB når precis till första brytgränsen för statlig inkomstskatt, men vet ej om det är tillrådigt dvs om det är det mest optimala här? Vad säger ni, hur gör ni för att bäst hantera liknande situation? Ideer mottages tacksamt. |
||
Svara med citat |
2012-10-28, 23:25 | #2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Periodiseringsfonder samt schablonutdelning till 20% skatt
|
|||
Svara med citat |
2012-10-28, 23:57 | #3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är en ganska bra idé att ge lön till tjejen så hon boostar sin lönenivå om hon ännu inte nått upp till brytgränsen. Då kan du ju spara in på en del restaurangbesök i stället.... :-)
Men allvarligt så blir det en bättre användning av skattepengarna för din del. Ztreams råd är absolut helt OK, dvs att bygga upp kapitalet i bolaget och använda de avsättningsmöjligheter som lagen tillåter. Ett sätt som kan vara intressant är om du planerar att anställa personer som kan generera intäkter. Det tar kanske viss tid att få upp deras produktivitet, men när de väl är uppe i speed så fyller det på företagets kassa med ännu mer nettovinst. Tanken är att du "investerar" i att anställa, då det först kommer avdragsgilla kostnader och intäkterna kommer med flera månaders fördröjning. Om du har en verksamhet som konstant växer så kan du skjuta vinsten på framtiden. När du väl slutar expandera så slutar du anställa mer och då börjar bolaget att generera saftiga vinster i stället. Detta funkar dock bara under tre förutsättningar: 1 - Du måste långsiktigt ha en bra marginal på varje anställd efter att de kommit upp i produktivitet (kanske efter x antal månader) 2 - Din verksamhet expanderar succesivt 3 - Det är möjligt att anställa pö om pö enligt din plan Annars kan du ju vara lite försiktig till en början och bygga upp ett skattat kapital på någon mille och först därefter börja med expansionen. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-10-29 klockan 00:00 |
||
Svara med citat |
2012-10-29, 12:01 | #4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack Ztream och Conny.
Schablonutdelning är väl delvis det man får hemfalla till, antar jag. Periodiseringsfonder (PF) har jag aldrig begripit varför man använder i en rörelse som aldrig "kan" gå med förlust. Man skjuter ju bara beskattningen framåt i tiden och givet att vi nu från 1/1 2013 kommer ha 22% i bolagskatt så kan jag inte se att den kommer sänkas ytterligare vilket i så fall tar bort det sista incitamentet att nyttja PF, givet att man aldrig räknar med att kunna göra förlust i sin rörelse. Vad gäller att anställa folk så tror jag kanske det kan vara på tapeten men först om några år. Om jag förstått saken rätt finns egentligen inte många sätt kvar, annat än de som redan nämnts, att hantera vinst i AB (givet att man inte är väldigt stort med många dotterbolag etc). Funderar på om man kan låta AB hyra del av mitt boende som kontor och sådär, men nu tänker jag mest högt för mig själv. Det har förmodligen avhandlats i annan tråd redan. Stort tack, så långt. Fler funderingar är fortsatt välkomna! |
||
Svara med citat |
2012-10-29, 17:06 | #5 | ||
|
|||
|
Periodiseringsfonder är helt enkelt till för att skjuta upp beskattningen och jämna ut resultatet över flera år.
Om du har 300 000 kr i vinst före skatt per år så betyder det ju att du kan sätt av ca 60 000 kr till PF varje år, det betyder att du betalar skatt på 240 000 kr dvs 52800 kr. Då har du kvar 247 200 kr som du kan investera i högavkastande aktiefonder. Hade du skattat fullt för hela beloppet dvs 22% på 300000 kr så hade du betalt 66000 kr i skatt och haft kvar 234 000 kr som du kan investera. Om du slår ihop detta för 6 år som du får spara i PF så innebär det ett extra tillskot på 13200*6 dvs 79 200 kr. Om du har samma avkastning som Skandia haft i snitt på sina fonder för pensionssparande (12% efter skatt) så innebär det ett saldo i slutet av år 6 på 119 975 kr dvs en extra avkastning på 40 775 kr. Om du har samma vinstnivå efter skatt i 6 år (247 200) så hinner du spara ihop 1 483 200 och få en avkastning på 763604 kr dvs ett totalt kapital på 2 246 804 kr. Detta som ett enkelt räkneexempel på vad PF kan innebära om man använder det på ett br asätt. |
||
Svara med citat |
2012-10-29, 17:24 | #6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
1) Hoppas på att skattelagstiftningen ändrat sig (sänkt skatt) den dag man är tvungen att börja betala tillbaka 2) Kunde jämna ut de år man gjort stora investeringar och dragit på sig en förlust Stort tack för att du öppnade mina ögon för denna möjlighet. |
||
Svara med citat |
2012-10-29, 20:09 | #7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Du har 26,3% bolagsskatt i år, nästa år 22% där har du en anledning till att köra PF. Samt att du kan aktivera den när din FV plockar lön o ni går back så skattar du inget alls på vinsten. Du kanske vill köpa/incestera saker.
Men ja, skjuta på eländet är en bra anledning bara det, man vet aldrig om man slipper skatten nästa år pga något mirakel/ökade kostn/osv |
|||
Svara med citat |
2012-10-29, 21:14 | #8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
Svara med citat |
2012-10-30, 01:43 | #9 | ||
|
|||
|
Högavkastande aktiefonder eller investmentbolag går också bra.
Birkshire Hathaway (Warren E Buffets bolag) har haft i snitt ca 26 % avkastning per år de senaste 44 åren. Så det finns visst högavkastande aktieplaceringar. Däremot är det skralt med rimlig avkastning på räntesparande. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|