FAQ |
Kalender |
2013-03-26, 17:59 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
ska köpa in en site åt firman, och webbyrån som är tilltänkt vill ha fakturadatum den dag dom sätter igång med bygget, alltså inte när siten är klar, dom ska använda sig av en underkonsult säger dom, som inte har så bra kassa...och det har inte dom heller, så dom kan inte lägga ut
....ringer lite varningsklockor här va? |
||
Svara med citat |
2013-03-26, 18:05 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
"Ska köpa in en site". Menar du att en webbyrå ska bygga en webbplats till er?
Och underkonsulten vill ha betalt vid påbörjat arbete, och inte avslutat - för att de inte har så bra kassa? Har jag förstått det rätt? Väldigt luddig trådstart |
|||
Svara med citat |
2013-03-26, 18:07 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Märkligt att de vill ha fakturadatumet när de sätter igång.
En deal där du betalar hälften innan och hälften efter är väll mer rimligt. |
||
Svara med citat |
2013-03-26, 18:12 | #4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Förstår inte riktigt vad du menar TS. Men hur som helst så kan du ju alltid erbjuda 50% innan arbetet/eller direkt efter att de börjat med det. Resterade 50% kommer du att betala när allt är klart.
Skriv ett avtal också om vad som ingår, vad du betalar, när du betalar, hur du betalar etc. Jag tror Conny är bra på sådant så du kanske kan fråga honom mer specifikt. Men ett avtal är alltid bra, vem du än gör affärer med. |
||
Svara med citat |
2013-03-26, 18:17 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
sorry för det luddiga inlägget.
Ja, vi ska få en webplats byggd av en webbyrå som bad mig uppmärksamma att dom i det föreslagna avtalet angivit detta med betalningen. Fakturadatum vid byggets start(som beräknas ta 30 dagar). Ja 50% före och 50% efter är det man får gå med på ifall man väljer denna leverantör. |
||
Svara med citat |
2013-03-26, 19:51 | #6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Välj någon annan.
|
|||
Svara med citat |
2013-03-26, 20:30 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Fast 50 % vid start och 50% efter slutleverans tycker inte jag är oskäligt. Allt efter kan ju innebära att man aldrig får betalt eftersom den inte blir klar för att uppdragsgivaren inte levererar det material som de ska stå för (faktaunderlag eller texter).
|
|||
Svara med citat |
2013-03-26, 20:30 | #8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Låter som att personen har för avsikt att lägga ut jobbet i sin tur till tredjepart via Odesk, freelancer, etc. Inget konstigt i praktiken men om inte han har någon likviditet och kan ge er kredit tills han uppvisar någon typ av utkast så känns de kanske lite halvbra. Då kan du lika bra lägga ut jobbet på odesk själv.
Senast redigerad av BarateaU den 2013-03-26 klockan 20:32 |
|||
Svara med citat |
2013-03-26, 20:54 | #9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag skulle aldrig betala i förskott om det inte är en webbyrå som jag har väldigt bra koll på eller redan har goda relationer med och där det föreligger goda själ för att de ska tillämpa förskottsbetalning.
Man brukar fakturera kunden efter slutfört arbete. Om man som konsult är misstänksam mot uppdragsgivaren kan man kräva förskottsbetalning, men då är det för att minimera risken. Det känns väldigt oproffsigt att säga att man måste ta betalt i förskott för att man har dålig likviditet. För mig ringer det många varningsklockor och eftersom det är såpass stor konkurrens bland webbyråer i Sverige så jag hade sett mig om efter någon annan direkt. Citat:
Alla avtal innebär en risk. Om konsult bör man kolla upp uppdragsgivaren innan man skriver något avtal. Att kolla t.ex. allabolag räcker i de flesta fall, men om det finns viss osäkerhet kan man alltid ta en kreditupplysning. Det normala är ju att man skickar fakturan efter att man slutfört uppdraget. Om uppdragsgivaren sölar och inte gör sin del så att man kan slutföra uppdraget kan man givetvis sätta lite press genom att skicka fakturan om man är i slutskedet av uppdraget och nära slutleverans. |
|||
Svara med citat |
2013-03-26, 21:19 | #10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Förstår inte heller vad som är problemet med ett förskott. Jag har en kund som ville ha en offert på ett stort jobb och i den angav jag att ett visst belopp skulle betalas i förskott 5 bankdagar innan projektets start samt att tiden fakturerades per månad och att förskottet reglerades vid kontraktets slut. Ser inget konstigt med det, man vill ha en viss garanti helt enkelt.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|