FAQ |
Kalender |
2008-05-18, 12:30 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tänker sätta upp en webbutik inom kort. Jag har funderat på Visma webshop.
Är den någon som har erfarenhet av denna lösning? Finns det bra alternativ för mig som inte är så kunnig än när det gäller e-handel? MVH X1/9 |
||
Svara med citat |
2008-05-18, 14:24 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kan inte uttala mig om visma webshop, men generellt bruka webshopar från dom affärsystem leverantörerna, var halvknepiga skapelse som utnyttjar frame och andra dumheter.
Dom har en bra koppling till affärsystemet, men inte mer än så. |
||
Svara med citat |
2008-05-18, 22:12 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har inte använt deras lösning än men kollat på andra sidor som använt programet och de har inte frames vad jag förstår.
Frames är inte bra för seo eller? Jag har kollat runt lite på denna mötesplats och fått uppfatningen att oscommerce är bra men är det lätt att lära sig? |
||
Svara med citat |
2008-05-19, 09:12 | #4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2008-05-20, 17:39 | #5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2008-05-21, 20:52 | #6 | ||
|
|||
Nykomling
|
ok får nog ta en titt på det programet och se om det passar mig.
Har långt ifrån din erfarenhet så det som är lätt för dig blir svårt för mig. |
||
Svara med citat |
2008-05-22, 00:56 | #7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Visma Webshop är bland de sämsta plattformar du kan använda.
T.o.m kleins favorit osCommerce är bättre än den. |
||
Svara med citat |
2008-05-22, 09:54 | #8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2008-05-22, 10:29 | #9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Man installerar inte en modul med ett knappklick direkt, utan man måste in och peta och putta i femtiotolv filer och funktionstesta en del moduler mot varandra så dom inte krockar osv. Lite php-erfarenhet är inte fel när man ska in och rådda med modulinstallationer. När vi startade butik för en tid sedan tänkte vi köra OsC, men efter ett par veckors pill med funktioner och frustrerande installationer la vi ner det projektet och köpte en (billig) betalbutik istället. Magento hade (och har fortfarande inte) några officiella moduler för de betallösningar vi ville ha, annars verkar det vara en schyst nykomling. |
||
Svara med citat |
2008-05-22, 10:41 | #10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag får en liten fundering varje gång en sådan här fråga kommer på tapeten.
Användare X ställer en fråga om produkt Y. Vanligaste svarordningen är: den är inte bra, den har inget bra upplägg ur SEO-synpunkt, den följer inte XHTML-standard, kör på OSC istället. Angreppsvinkeln blir helt felaktig. Fokus i svaren ligger oftast på att: 1. Jag kan OSC och har kört det i evigheter, därför rekommenderar jag det 2. Jag är en slav under W3C och stirrar mig blind på valideringar (valideringar har ingen affärsmässig förankring, mer än att vissa grupper i samhället inte kommer åt tjänsten, men de kanske inte heller är målgruppen?) 3. Jag saknar förståelse för att frågeställaren snabbt vill komma upp på banan med en enkel och oftast ekonomisk lösning 4. Jag glömmer bort att frågeställaren kanske har en kravspec från en beställare 5. Jag glömmer bort att frågeställaren kanske kör ett visst ekonomissystem som idag endast har stöd för den lösning jag undrar över 6. Jag glömmer bort att frågeställaren kanske vill ha en klicka, tuta-köra-lösning för att få över information från butik till ekonomi/lagersystem som frågeställaren kör idag Se det hela ur ett affärsmässigt perspektiv 1. Vilka finansiella resurser har frågeställaren 2. Vilka kunskaper har frågeställaren i modifiering av dig föreslaget system 3. Vilka system ska integreras mot den av frågeställaren föreslagna lösningen 4. Varför har frågeställaren undringar över just den föreslagna lösningen osv... Är jag ute och cyklar? |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|