FAQ |
Kalender |
2009-06-29, 22:16 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag håller på med ett system som byggs i php och mysql/mssql, och nu har jag fått en fråga som jag inte har kunskap om. Det är så att min kund vill att alla service ordrar som sänds till honom matas in i systemet på automatik.
Går det och vad finns det för lösningar ? Vet att det är lite information men hoppas att ni kan hjälpa mig ! |
||
Svara med citat |
2009-06-29, 22:20 | #2 | |||
|
||||
Administratör
|
Vad är en serviceorder?
Hur läggs den till från början? Vem lägger till den? Varför sänds den iväg till honom men matas inte in databasen från början?
2009-06-29, 22:39 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Service order är en beställning som kommer från exl.v telia och den innehåller information om en service eller installation på en telestation eller hos en kund som vill ha ett extra telefonuttag. Alla beställningar kommer via e-post och från samma avsändare varje gång! |
||
Svara med citat |
2009-06-29, 22:43 | #4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Måste det komma via e-post?
När jag jobbade med så kallade mail-in databaser i Lotus Notes/domino så kunde man ha en speciell e-postadress som beroende på innehållet reagerade med olika lättprogrammerade händelser. Att skaffa Notes/domino är ordentligt att gå över bron för vatten, men det kanske finns andra sätt att bevaka en mejlbox som sedan reagerar och kan göra en HTTP-förfrågan till en PHP-sida du kodar ihop? |
|||
Svara med citat |
2009-06-29, 22:49 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Ps. Varför kan jag inte ladda med en bild?? jag försöker lägga in en bild i detta meddelande men det går inte!!!!!!!!!!!!!!!! |
||
Svara med citat |
2009-06-29, 22:51 | #6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Nu var du snabb på att citera mitt inlägg
Vad har du för budget för detta? Om det får "kosta lite" så kan jag kolla med kollegorna. |
|||
Svara med citat |
2009-06-29, 22:56 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-06-29, 23:18 | #8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
Svara med citat |
2009-06-29, 23:36 | #9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-06-30, 00:01 | #10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ett php-script som läggs i ett cron-jobb.. och så läser det scriptet av mbox-filen för mailadressen? beror iofs på hur mailsystemet är uppbyggt.. finns säkert någon färdig php-klass nånstans för att läsa mbox-filer.
Sen får man då filtrera ifrån mbox-filen och om en träff finns så läggs det in i databasen. Edit; eller kanske går att göra en inställning i mailservern så inkommande post på mailadressen skickar en kopia till en annan mail som lägger in till databasen. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|