Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Reserverade .SE

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-19, 02:11 #1
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Nyss släppte iis.se geo-domärna, bra. Vad är tror ni är nästa steg? Landsdomänerna eller kanske hov-domänerna?

Personligen tycker jag det är idioti att man över huvudtaget reserverar domänerna, på ett sätt är jag samtidigt lite tacksam. Jag är rätt säker på att landsdomänerna kommer att släppas, det är bara en fråga om tid. Och för min del får det gärna dröja ett år eller två, för då har jag kanske råd att ta ett par bra Men rent objektivt så förstår jag inte vitsen med att hålla på dem.

En riktigt sjuk resservering som jag upptäckte nyss är xn--9dba2d.se. Det är som ni ser en IDN-domän och jag blev riktigt nyfiken på vad det kunde vara, det är שוו.se. Körde genom Google translate och det är alltså hebreiska för SW (som i Sverige?). Så ligger det till.

Edit: WN klarade visst inte av hebreiskan
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-19, 09:27 #2
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Originally posted by oskarg@Dec 19 2008, 02:11
Nyss släppte iis.se geo-domärna, bra. Vad är tror ni är nästa steg? Landsdomänerna eller kanske hov-domänerna?
Personligen tycker jag det är idioti att man över huvudtaget reserverar domänerna, på ett sätt är jag samtidigt lite tacksam. Jag är rätt säker på att landsdomänerna kommer att släppas, det är bara en fråga om tid. Och för min del får det gärna dröja ett år eller två, för då har jag kanske råd att ta ett par bra Men rent objektivt så förstår jag inte vitsen med att hålla på dem.
En riktigt sjuk resservering som jag upptäckte nyss är xn--9dba2d.se. Det är som ni ser en IDN-domän och jag blev riktigt nyfiken på vad det kunde vara, det är #1513;#1493;#1493;.se. Körde genom Google translate och det är alltså hebreiska för SW (som i Sverige?). Så ligger det till.
Vad är poängen med att flytta dem från reserverat-listan till NN's parkeringsprogram?
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-19, 10:21 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av autosvar
Citat:
Ursprungligen postat av oskarg
En riktigt sjuk resservering som jag upptäckte nyss är xn--9dba2d.se. Det är som ni ser en IDN-domän och jag blev riktigt nyfiken på vad det kunde vara, det är #1513;#1493;#1493;.se. Körde genom Google translate och det är alltså hebreiska för SW (som i Sverige?). Så ligger det till.
Vad är poängen med att flytta dem från reserverat-listan till NNs parkeringsprogram?
De får in några kronor extra. När det gäller de geografiska domänerna så tycker jag reservationerna är mer eller mindre en självklarhet. Viktigare ortsnamn bör ägas gemensamt, dvs. av exempelvis stat eller kommun, framför en enskild individ.
Oläst 2008-12-19, 11:20 #4
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by oskarg@Dec 19 2008, 01:11
Jag är rätt säker på att landsdomänerna kommer att släppas, det är bara en fråga om tid.
Jag är helt säker på att det inte kommer ske. Frisläppningen av de geografiska .se domänerna denna vecka är ett resultat av ett beslut som .SE:s styrelse tog för 5 år sedan, inför övergången till nuvarande affärsmodell hos .SE. Det finns ingen som helst nytta med att släppa landskodsdomänerna, snarare tvärtom.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-19, 23:33 #5
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Originally posted by autosvar@Dec 19 2008, 09:27
Vad är poängen med att flytta dem från reserverat-listan till NN's parkeringsprogram?
+1
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-20, 13:50 #6
autosvars avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:
Jag är rätt säker på att landsdomänerna kommer att släppas, det är bara en fråga om tid.
Jag är helt säker på att det inte kommer ske. Frisläppningen av de geografiska .se domänerna denna vecka är ett resultat av ett beslut som .SE:s styrelse tog för 5 år sedan, inför övergången till nuvarande affärsmodell hos .SE. Det finns ingen som helst nytta med att släppa landskodsdomänerna, snarare tvärtom.
Lite slöseri är det dock att de inte används av landskodsinnehavarna - eller tänker jag fel?
Oläst 2008-12-20, 14:09 #7
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Citat:
Originally posted by -JonathanS@Dec 19 2008, 11:20
Citat:
Lite slöseri är det dock att de inte används av landskodsinnehavarna - eller tänker jag fel?

Slöseri? Snarare ett bra skydd.
Oläst 2008-12-21, 14:22 #8
autosvars avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Menar du att t.ex. Chiles ambassad skulle behöva skyddas från att använda cl.se?
Oläst 2008-12-21, 14:46 #9
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Citat:
Originally posted by -autosvar@Dec 20 2008, 13:50

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Menar du att t.ex. Chiles ambassad skulle behöva skyddas från att använda cl.se?
Det skyddar dels mot att någon gör en sida som kan misstolkas som en officiell representation i landet och dels ifall t.ex. de svenska ambassaderna skulle råka vilja använda sig av dessa.
Oläst 2008-12-21, 15:00 #10
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2008
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Om något skall släppas från de reserverade, så blir min amatör-gissning att det nästa gång gäller co.se som öppnas för registreringar, och detta först om kanske 10 år då .se har nått 2-3 miljoner registrerade domäner.
Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017