FAQ |
Kalender |
2011-12-05, 00:49 | #1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad finns det egentligen för krav på ett bokföringsprogram för att SKV ska godkänna användning av det? Räcker det med att ändringar går att låsa/spåra?
|
||
Svara med citat |
2011-12-05, 10:32 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Skatteverket godkänner din deklaration. Bokföringslagen och årsredovisninglagen har lagkrav på bokföring, och Bokföringsnämnden http://www.bfn.se/ utfördar mer detaljerade regler om hur detta ska gå till i praktiken.
Utan riktigt gjord bokföring så riskerar du att dina deklarationer inte godkänns, och är det riktigt illa så kan du åtalas för bokföringsbrott. Men börja läs på http://www.bfn.se/ . |
||
Svara med citat |
2011-12-05, 10:57 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jo jag känner till vikten av korrekt bokföring (...) och BFN men jag har inte hittat något kort och koncist där. Jag antar att det är allt under Redovisningsnormer som gäller.
|
||
Svara med citat |
2011-12-05, 11:00 | #4 | ||
|
|||
|
Citat:
Hur du än gör ditt bokföringsprogram så är det ändå pappersverifikationerna som räknas. Bokföringsprogrammet är egentligen bara ett sätt att hitta i och sammanställa verifikaten. |
||
Svara med citat |
2011-12-06, 14:01 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2011-12-06, 15:30 | #6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
De beskriver ganska bra vad som krävs. Du har ett litet jobb framför dig sen att översätta det till en utvecklad mjukvara. Kul initiativ tycker jag! Hoppas du lyckas gott med detta. |
||
Svara med citat |
2011-12-06, 16:21 | #7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Tack för alla svar! |
||
Svara med citat |
2011-12-06, 16:41 | #8 | |||
|
||||
|
Men tanke på att det är helt ok att bokföra i bok med papper och penna (om än fruktansvärt omständigt), så har jag svårt att tro att det ställs några särskilda krav på mjukvara för bokföring.
Kraven som finns är på verifikaten och att redovisningen av dessa är översiktlig. Kraven på eventuell mjukvara borde alltså kunna sammanfattas i att presentationen av siffrorna blir överskådlig och strukturerad. Om du kör kassasystem och bokföring i ett, så finns det dock strikta krav för hur ett kassasystem ska fungera. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|