FAQ |
Kalender |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2015-02-23, 19:55 | #1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Har ett ärende hos Bolagsverket att bilda Playing som aktiebolag. Första problemet vi har stött på nu är att vårt namnförslag "Playing AB" saknar särskiljningsförmåga.
Och om man saknar särskijlningsförmåga så säger Bolagsverket: Citat:
I det här fallet så har Playing funnits på playing.se sedan 2006. Sajten har över 30 000 medlemmar och tusentals unika besökare i veckan. Vi kan få företag i branschen (inkl. konkurrenter) bekräfta att namnet används men hur exakt går man tillväga och hur stor rimlig chans har vi att få använda Playing AB? |
|||
Svara med citat |
2015-02-23, 20:13 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Varför är det viktigt att heta playing AB
Du kan heta playing forum AB Playing sweden AB Playing Sverige AB Sen använder ni playing i all marknadsföring utan problem |
||
Svara med citat |
2015-02-23, 21:28 | #3 | |||
|
||||
Administratör
|
Blocket körde B Locket AB länge. Play ing AB kanske?
Sedan är det ju så att Bolagsverket mer eller mindre alltid säger nej först. Handläggarna har inte riktigt det utrymmet att ta alla beslut. Du kan ju be dom ta upp det i nån form av sittning dom har varje vecka. Det har jag fått göra i 7 fall av 10. Jag håller mej dig om att namnet på firman skall vara så rent som möjligt. Gärna "Domän -tld AB".
2015-02-23, 22:11 | #4 | |||
|
||||
|
Borde gå att kämpa för det.
|
|||
Svara med citat |
2015-02-23, 23:20 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Är väl inte så viktigt att det heter just Playing AB? Vi fick avslag på "Öppettider AB", "Öppettider NU AB" och "Öppettider Sverige AB". Gav oss tillslut och tog något helt utan mening. Fungerar finfint |
|||
Svara med citat |
2015-02-24, 13:39 | #6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tror dock inte att det är tillåtet längre att ha domännamn eller delar av domännamn i namnet.
"Luleå Publishing.com AB. Företagsnamnet ger sken av att vara en Internetadress och blir därför vilseledande och kan inte godkännas." Källa: http://www.bolagsverket.se/ff/foreta...ja/namn-1.2220 Jag har för mig att jag läst förbudet i tydligare form i annat materiel från dem (kanske på Verksamt.se?) |
|||
Svara med citat |
2015-02-24, 14:06 | #7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hade precis samma strul själv. Hade tre förslag
NAMN AB NAMN Productions AB NAMN Solutions AB Inget av dessa gick igenom. Sen kompletterade jag med _ett_ förslag till: NAMN Sweden AB Och då fungerade det. |
||
Svara med citat |
2015-02-24, 14:20 | #8 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Internet.se Svenska AB Lars Hanssonbil.se i Helsingborg AB Rea Punkt Se. I Danmark är de skillnad. Där har jag "Copenhagen.com A/S", inga krusiduller där inte.
2015-02-24, 14:50 | #9 | |||
|
||||
|
Ringde upp handläggaren och fick reda på att orsaken är att det är beskrivande namn inom branschen, dvs "playing" (spelar) inom TV-spel och därför måste det till ett tillägg i företagsnamnet. Blir att spåna fram något bra men tack för era tips&svar!
|
|||
Svara med citat |
2015-02-25, 10:59 | #10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det enda man skall tänka på är att folk kan bli misstänksamma om det står ett företagsnamn på fakturan som är skiljt från verksamheten - då tycker jag själv det känns mer seriöst med ett suffix - typ "Playing i Sverige AB", men det är ju verkligen en smaksak.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|