FAQ |
Kalender |
2010-02-14, 01:19 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag håller på att designar en ny hemsida och har kommit på en riktigt smakfull detalj jag skulle önska att fungerade. Problemet är att jag just nu inte vet om det är genomförbart och hoppas därför på att någon av er kan ge mig svaret på om och allra helst hur det är genomförbart. Som du säkert har lagt märke till själv så tar tecken i ett teckensnitt inte upp samma bredd, exempelvis så tar 'i' upp mycket mindre utrymme än 'm' på bredden. Min detalj på hemsidan skulle kräva att alla tecken tog upp samma utrymme, är detta genomförbart och hur kan man lösa det? Allra helst skulle jag vilja använda mig utav samma bredd på tecknen både i vanlig utskrift på hemsidan i form av text och i en textbox, är det någon skillnad mellan det och är något av det genomförbart? |
||
Svara med citat |
2010-02-14, 02:08 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det finns teckensnitt som har samma bredd för alla bokstäver, som t.ex. Courier.
|
||
Svara med citat |
2010-02-14, 11:07 | #3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Generella namnet för såna teckensnitt är monospace. Går att köra i både webb och utskrift utan problem.
|
|||
Svara med citat |
2010-02-14, 14:56 | #4 | ||
|
|||
Banned
|
Har du en Mac kan du se alla monospace-typsnitt genom att öppna Typsnittsdialogen och välja Fast teckenbredd.
|
||
Svara med citat |
2010-02-14, 17:50 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det typsnittet som anses som "webbsäkert" och är monospace är courier / courier new.
font-family:'Courier New','Courier',monospace; |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|