FAQ |
Kalender |
2011-10-01, 21:09 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har varit i kontakt med ett konsultbolag i Iran, och där jag vill anlita deras konsulttjänster.
Var i kontakt med min bank, då bolaget informerade mig att det kan vara problem att utföra betalning till Iran från sverige och mycket riktigt, så informerade banken att det inte går att utföra transationer till Iran, på grund av att landet är med i en svartlista p.g.a. "terroristland". Vad kan jag göra, för att kunna betala mina framtida fakturor till detta bolag, eller betyder det att jag inte kan anlita dem på grund av "lagen"?? |
||
Svara med citat |
2011-10-01, 21:18 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Lagen är lagen min vän. Vill du göra affärer med Iran så får du antagligen söka tillstånd hos myndigheterna.
Att försöka gå runt lagen kan säkert göra dig skyldig till terroristbrott eller liknande. |
||
Svara med citat |
2011-10-01, 21:19 | #3 | ||
|
|||
|
Du kan använda paypal eller liknande lösningar, är det mycket pengar det handlar om så får du väl skicka pengarna via olika offshore banker.
Men blir rolig effekt om du skulle bli klassad som terrorist |
||
Svara med citat |
2011-10-01, 21:24 | #4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Men frågan är också, ifall det är olagligt att göra affärer med dessa länder? |
||
Svara med citat |
2011-10-01, 21:26 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nej i början handlar det inte om stora belopp, men skulle sammarbetet fungera, så ökar givetvis beloppet. Får ev. försöka se ifall de kan skapa ett paypal konto.
|
||
Svara med citat |
2011-10-01, 21:31 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
2011-10-02, 04:35 | #7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Självklart är inte all typ av handel med Iran förbjuden, men i korthet kan man säga att de svenska bankerna fegar när det gäller betalningar till Iran för att de är rädda att få onda ögat av USA.
Så mitt tips är som Patriks, att kolla upp alternativa betalningsvägar. Att du skulle hamna i en Kafkaprocess är osannolikt, men risken finns ju. Senast redigerad av dannelito den 2011-10-02 klockan 05:09 |
||
Svara med citat |
2011-10-02, 11:56 | #8 | ||
|
|||
Medlem
|
Att betala via paypal är knappast mer ok än att betala via banköverföring - om betalning är förbjuden. Hela poängen med handelsförbud försvinner ju om företag gör affärer med länderna ändå.
Skulle det vara ett lagbrott att göra betalningar till Iran så kan inte metoden spela roll - tänk om tänk rätt - var professionell. |
||
Svara med citat |
2011-10-02, 18:25 | #9 | ||
|
|||
|
Har dessutom svårt att tro att Paypal (som är ett amerikanskt bolag) ens skulle ta emot en iransk kund..
|
||
Svara med citat |
2011-10-02, 18:48 | #10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Svara |
|
|