FAQ |
Kalender |
2007-04-04, 00:39 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Jag ska åka från mitt hem (Göteborg) till en potentiell kund (Ulricehamn). Jag ska åka i en bil som jag har lånat av mig själv som privatperson, så jag undrar hur jag ska gå tillväga för att få tillbaka bensin, slitage kostnader osv. Jag har hört att man ska skriva en kör journal och hur fungerar det? Det är första gången jag gör detta, tack på förhand! |
||
Svara med citat |
2007-04-04, 02:48 | #2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Som anställd får man ju milersättning från sitt företag, dels en skattefri del på 17:- (kan ha ökat de senaste åren?) och utöver det kan man även ta ut en skattepliktig del. Jag har fått totalt 30:- / mil från mina senaste arbetsgivare. Man måste förstås föra bok över var man kört och hur mkt..
|
|||
Svara med citat |
2007-04-04, 09:15 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det finns bra excelmallar för reseräkningar och de är lätta att använda. Lite snabbt så hittade jag gratis mall här bl.a. Det finns flera och en del kostar en liten slant t.ex. från DokuMera.
|
|||
Svara med citat |
2007-04-04, 09:19 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
För att företaget verkligen ska betala de verkliga kostnaderna är en hyrbil att rekommendera. Annars kan du ta ut 18 kr/mil tror jag det är.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2007-04-04, 09:41 | #5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2007-04-04, 09:42 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Du kan i princip ta ut hur mycket som helst per mil, det får du ju komma överens med företaget om. 18 kr per mil är skattefritt, resterade kr över dessa skattas och redovisas som lön/inkomst.
|
||
Svara med citat |
2007-04-04, 09:58 | #7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2007-04-04, 10:20 | #8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2007-04-04, 10:51 | #9 | ||
|
|||
Medlem
|
Som Westman säger så har det inget med fakturering mot kunden, utan det över den skattefria gränsen behandlas som lön. Ersättningen behandlas i kollektivavtalen, sedan kan man säkert komma överens med arbetsgivaren om man vill ha mer eller mindre.
|
||
Svara med citat |
2007-04-04, 12:26 | #10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag förutsätter att du är egenföretagare. Det är 18 kr du får ta ut skattefritt om du sedan ska hålla på att ta ut extra lön, så visst kan du göra det. Den reella kostnaden med slitage och värdeminskning på bilen ligger förmodligen på mer än det dubbla, varför det kanske är mer vettigt att hyra en bil där hela kostnaden blir avdragsgill.
Vad du debiterar kunden är helt upp till dig.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|