FAQ |
Kalender |
2007-04-05, 15:49 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Tänkte köpa en projektor till min enskilda firma via NetOnNet och hade tänkt att köpa den på avbetalning via Handelsbanken Finans (12 månader räntefritt). Men nu undrar jag, är det avdragsgillt? Vet ju att leasing är avdragsgillt, men hur är det med avbetalning? Snabbt svar uppskattas ! |
||
Svara med citat |
2007-04-05, 16:02 | #2 | |||
|
||||
Medlem
|
Var ett tag sen som jag hade nåt sånt men jag vill minnas att det funkar på samma sätt som ett lån.
Jag kan ha fel och då får nån bättre vetande rätta mig. |
|||
Svara med citat |
2007-04-05, 16:05 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Och låt mig då ställa nybörjarfrågan: Hur fungerar ett lån? Precis som om jag skulle köpt den kontant? Dvs jag åker på att dra av den på 3/5 år?
(och som sagt, kan nån bekräfta det rille77 säger?) |
||
Svara med citat |
2007-04-05, 16:38 | #4 | |||
|
||||
Medlem
|
Missuppfattade din fråga först men fick jag tänka till 2 ggr så ramlade slanten ner.
Det är en vara som du har köpt som vilken som helst, sen om du har lånat pengar eller köpt den kontant ska inte spela någon roll. Handelsbanken har ju inte köpt varan uatn det har du gjort så det är du som äger den, det dom har gjort är att låna ut pengar till dig så att du har kunnat köpa den. |
|||
Svara med citat |
2007-04-05, 16:47 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hmm, men hur fungerar det med avdraget då isåfall?
Som sagt, anledningen till att jag ville ta det på avbetalning var att jag vill slippa dra av det på 3 år. Jag har för tillfället inte möjlighet att ligga ute med de pengar som krävs. När man leasar får man ju dra av varje delbetalning rakt av som en vanlig utgift vilket gör att man inte behöver göra nå avskrivningar osv, det jag undrar över är om avbetalning fungerar likadant? |
||
Svara med citat |
2007-04-05, 17:06 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kort och gott: Ett lån/avbetalning gör inte att du slipper undan avskrivningsperioder. Leasing är en helt annan sak, men där finns ingen likhet i leasing och ett rent kontantlån som det du beskriver.
2007-04-05, 17:07 | #7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Även jag tror att det spelar ingen roll om du betalar med lånade pengar eller inte. Du betalar hela beloppet på en gång till NetOnNet i detta fallet och sedan får du göra en bedömning över livslängden och skriva av den, linjärt, degressivt eller progressivt över den bedömda tiden.
|
|||
Svara med citat |
2007-04-05, 17:27 | #8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ah, okej... då hänger jag med! Får helt enkelt kontakta NetOnNet och höra vad de har för alternativ när det gället leasing i så fall (edit: de hade inga leasingalternativ).
Men hur går det förresten till ifall man skulle köpa något på avbetalning som måste avskrivas på säg 3 år? Får man lägga in varje delbetalning som en avskrivning? |
||
Svara med citat |
2007-04-05, 17:35 | #9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
2007-04-05, 17:43 | #10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
För att vända diskussionen, vad är det du behöver åstadkomma så försöker vi hitta en lösning på andra hållet istället?
Svara |
|
|