Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Snapback: Återställa domän från Internet Archive

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-25, 16:58 #1
PeterKJ PeterKJ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 27
PeterKJ PeterKJ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 27
Standard Snapback: Återställa domän från Internet Archive

Jag har köpt en domän från Snapback.se och skulle vilja ladda ner/återställa allt innehåll som finns sparat på Internet Archive. Är det någon som kan tipsa om ett program för detta ändamål?

Kommer givetvis inte att använda något copyright material.

Tack på förhand!
PeterKJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-25, 21:52 #2
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av PeterKJ Visa inlägg
Jag har köpt en domän från Snapback.se och skulle vilja ladda ner/återställa allt innehåll som finns sparat på Internet Archive. Är det någon som kan tipsa om ett program för detta ändamål?

Kommer givetvis inte att använda något copyright material.

Tack på förhand!
WBM sparar inte allt innehåll, jag tror faktiskt det går snabbare att skapa en egen site. lägg upp en wordpressblogg, eller en drupalsite och kör med ett standard-theme.
+ att du inte gör någon annan sur...
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-27, 19:30 #3
PeterKJ PeterKJ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 27
PeterKJ PeterKJ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
WBM sparar inte allt innehåll, jag tror faktiskt det går snabbare att skapa en egen site. lägg upp en wordpressblogg, eller en drupalsite och kör med ett standard-theme.
+ att du inte gör någon annan sur...
Det är ju helt sant förvisso, men i många fall så finns det hundratals sidor sparade. Warrick har fungerat förut men inte längre/för tillfället. Är det någon som sitter på någon programvara som kan hjälpa mig? Tack!
PeterKJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-27, 21:34 #4
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Låter som att du försöker få tag på innehåll som är upphovsrättskyddat för att återpublicera på samma adress utan tillstånd? Har du rent mjöl i påsen bör du kanske förklara dig, så att man inte drar sig för att hjälpa till.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-28, 12:47 #5
PeterKJ PeterKJ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 27
PeterKJ PeterKJ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Låter som att du försöker få tag på innehåll som är upphovsrättskyddat för att återpublicera på samma adress utan tillstånd? Har du rent mjöl i påsen bör du kanske förklara dig, så att man inte drar sig för att hjälpa till.
Då får jag börja med att be om ursäkt för att jag gav dig det intrycket. Jag ogillar själv personer som stjäl material från andra.

I detta fall så är det ett forum, om ett rollspel, som har gått ut och ingen har brytt sig om att förnya domänen. Det finns många bra guider och roliga diskussioner på det här forumet som jag gärna skulle återskapa. Jag tror ingen på det forum skulle ha problem med att materialet blir tillgängligt igen..
PeterKJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-28, 14:08 #6
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av PeterKJ Visa inlägg
Då får jag börja med att be om ursäkt för att jag gav dig det intrycket. Jag ogillar själv personer som stjäl material från andra.

I detta fall så är det ett forum, om ett rollspel, som har gått ut och ingen har brytt sig om att förnya domänen. Det finns många bra guider och roliga diskussioner på det här forumet som jag gärna skulle återskapa. Jag tror ingen på det forum skulle ha problem med att materialet blir tillgängligt igen..
Domänen och innehållet är 2 olika saker. att ta en domän som gått ut är OK, men att sno någon annans innehåll är inte OK.

Det är väll bara att lägga upp ett nytt forum t.ex phpBB med ett standardtheme?
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-31, 09:10 #7
PeterKJ PeterKJ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 27
PeterKJ PeterKJ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Domänen och innehållet är 2 olika saker. att ta en domän som gått ut är OK, men att sno någon annans innehåll är inte OK.

Det är väll bara att lägga upp ett nytt forum t.ex phpBB med ett standardtheme?
Jag tycker att jag klargjort att det inte handlar om att "sno". Det handlar om att återpublicera åtråvärt material som jag tror många med mig saknar.

Vad är poängen med att skapa ett helt nytt forum? De som postat på forumet har ju samtyckt till att det publiceras på just det sättet som jag tänker återpublicera det på.

Måste säga att det är tråkigt att folk gör antydningar till att man är kriminell. Precis som jag sa i mitt första inlägg, så kommer jag inte återpublicera något copyright/upphovsrättsskyddat material.
PeterKJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-31, 11:04 #8
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Fast innehållet är ju de facto skyddat. Eftersom du inte skrivit det själv och du inte har deras tillåtelse att publicera det så tror jag inte du har lagen på din sida. Jag förstår vad du vill göra och det är säkerligen ingen som motställer sig det, men som jag tolkar situationen så har du inte lagen på din sida om du gör detta.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-31, 13:54 #9
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av PeterKJ Visa inlägg
Jag tycker att jag klargjort att det inte handlar om att "sno". Det handlar om att återpublicera åtråvärt material som jag tror många med mig saknar.

Vad är poängen med att skapa ett helt nytt forum? De som postat på forumet har ju samtyckt till att det publiceras på just det sättet som jag tänker återpublicera det på.

Måste säga att det är tråkigt att folk gör antydningar till att man är kriminell. Precis som jag sa i mitt första inlägg, så kommer jag inte återpublicera något copyright/upphovsrättsskyddat material.
Tror du missuppfattat helt hur reglerna kring innehåll på internet fungerar. Som tidigare talare beskriver så har skaparen av innehållet rättigheterna till det what so ever. den enda gången som det kan bli OK att göra som du vill göra är ifall du har ett skriftligt avtal med ägaren av innehållet.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-04, 07:59 #10
daniellarssons avatar
daniellarsson daniellarsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 9
daniellarsson daniellarsson är inte uppkopplad
Nykomling
daniellarssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 9
Låter som ett väldigt kategoriskt uttalande kring reglerna kring hur Internet och våra immateriallagar i verkligheten fungerar. Jag tycker en viktig princip är vad du har för syfte kring att återställa informationen om vi antar att det inte rör sig om upphovsrättsskyddad information. Om du har ett positivt syfte och vill återställa innehåll som samhället blir bättre av så bör den principen vägas in som en tung faktor. Däremot bör man ange var informationen kommer ifrån och försöka få fram den som ursprungligen skrev texten.

Tyvärr har jag på senare tid sett många sajtägare som snappar gamla domäner och kör redirects till sina egna kommersiella sajter för att skapa länkkraft vilket jag inte tycker är ok. Ett tips är att anmäla detta till Google.
daniellarsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017