FAQ |
Kalender |
2003-11-13, 16:48 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag själv använder bara iframes, men det måste ju finnas nån fördel för vanliga frames..... vilka isf??
|
||
Svara med citat |
2003-11-13, 20:34 | #2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Den enda fördelen jag kan komma på är bakåtkompatibilitet med gamla browsers...
|
||
Svara med citat |
2003-11-15, 00:07 | #3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Det är nog faktiskt den enda anledningen. själv tycker jag att det är både smidigare och stilrenare med iframes. :blink:
|
|||
Svara med citat |
2003-11-15, 01:49 | #4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kan man inte få samma effekt genom att ha en div-tagg med tex id="test" och skriva lite css till den, i stil med:
<!-- #test { overflow: auto; eller scroll; position: absolute; visibility: visible; z-index: 1; height: 100px; width: 100px; } --> </style> Men man kan ju inte ladda in html-dokument i div-taggar så som man kan i en iframe eller? Men man kan ju ha flera div som man show/hide med javascript. Öh en liten tanke bara. Det är ju liksom ett alternativ i alla fall... B) |
||
Svara med citat |
2003-11-20, 18:09 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
jora... de låter ju okej..men anledningen till att iframes kom måste ju vara någon mer anledning att göra en helt ny funktion istället för vanliga frames.... lite lättare att jobba med än vanliga frames iofs... någon mer som har koll på fördelar/nackdelar med iframes???
|
||
Svara med citat |
2003-11-20, 19:32 | #6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
IFrames är väl bara till för att visa en frame inline (INLINE Frame) dvs i en liten ruta på en websida. Tror aldrig det var meningen att man skulle använda dem för att visa hela sajten, det är vanliga frames till för.
Uppenbar nackdel med IFrames är väl browsersupport - om det nu är ett problem längre. |
|||
Svara med citat |
2003-11-20, 20:00 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
iframe duger bara till att fuska med bannervisningar
Nä, seriöst. Att folk använder frames fortfarande är för mig en gåta. Det är fult och relativt opraktiskt. Iframes är väl aldrig något som används speciellt mycket. De flesta väljer nog istället någon sorts include-tag för att implementera en annan sida eller dylikt. |
|||
Svara med citat |
2003-11-20, 21:10 | #8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Frames fyller många viktiga funktioner. De tillåter till exempel väl översiktlig navigering på webplatser med komplicerad struktur. För den som visar annonser är det också möjligt att fortsätta visa samma annons fast man byter sida (om det är nån annan som levererat för många impressions så att nätverket blivit sura så vet ni vad jag menar). Och så vidare.
|
|||
Svara med citat |
2003-11-28, 16:18 | #9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
Svara med citat |