FAQ |
Kalender |
2009-09-24, 17:52 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Om vi låtsas att jag har en en restaurang (märkligt exempel) och jag vill att folk som söker på "falukorv med ketchup" ska komma till min sida. Kan då Google förstå att det är falukorven som är det viktiga i sökfrasen?
Om inte, så bör jag således fokusera på "med ketchup" och inte falukorv. Adresser bör alltså blir www.medketchup.se/falukorv eftersom jag kanske även säljer makaroner och köttfärssås. Om jag inte vill sätta upp en sida för respektive sökord - borde inte medketchup.se vara det bäst valda domännamnet? Det problem jag ser är att ingen söker på "med ketchup" - utan det finns alltid en koppling till något annat livsmedel. Men om jag fokuserar på att hamna högt upp på "med ketchup" så borde jag väl således hamna relativt högt upp på samtliga varianter som slutar "med ketchup"? (makaroner med ketchup, korv med ketchup, reinfeldt med ketchup) Tänker jag helt fel? Hjälp mig att reda ut detta! |
||
Svara med citat |
2009-09-24, 21:54 | #2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
"falukorv med ketchup" - strong "falukorv med ketchup" - underline "falukorv med ketchup" - italic "falukorv med ketchup" - hyperlink o.s.v. |
|||
Svara med citat |
2009-09-25, 02:56 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Domänen/URL:en är en viktig del i SEO när det gäller naturliga inlänkar. T.ex där länktexten är "www.medketchup.se/falukorv" så kommer Google dela upp den i orden
"www, medketchup, se, falukorv". Om medketchup känns igen av som två ord av Google kommer detta "ord" att delas upp i "med, ketchup". Tänk på att domänen i sig inte ger någon sökordsrelevans (vad jag vet), utan att den ger fördelen av att ge värde åt sökord i länktexter. T.ex om bloggar länkar med texten "www.medketchup.se/falukorv". Vil du alltså optimera frasen "Falukorv med ketchup" så borde domänen falukorvmedketchup.se vara optimal. Alternativt falukorv.medketchup.se. Utöver länktexter är det viktigt att dessa fraser återfinns i rubriker och text på sajten. Ju mer exakt destå bättre tror jag. "Falukorv med ketchup" är alltså bättre än "Falukorv med lök och ketchup". |
|||
Svara med citat |
2009-09-26, 14:14 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
falukorv.medketchup.com är bättre än medketchup.com/falukorv ? |
||
Svara med citat |
2009-09-26, 14:47 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
Svara med citat |
2009-09-26, 18:46 | #6 | |||
|
||||
|
Citat:
Som jag sa tidigare krävs det länkar till alla varianter av "xxxxxx med ketchup"-URL:er för att dessa ska optimeras (likadant gäller katalogalternativet). Eller rättare sagt, endast de varianter som får exerna inlänkar kommer ranka bätte. Om man inte får naturliga inlänkar utan bara konstruerar egna länkbyten kan man lika gärna ha adessen: vilkendomänsomhelst.se/vilkensidasomhelst.html Använder man sedan fraserna "Falukorv med ketchup" i både länktexter, title, rubriktaggar och text så kommer det nog funka lika bra. |
|||
Svara med citat |
2009-09-26, 21:05 | #7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
och den här tråden rankar #1 på "falukorv med ketchup"
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2009-09-27, 05:22 | #8 | |||
|
||||
|
HAHA! (detta måste jag skriva för att WN tycker att HAHA! var för lite)
EDIT: Det visar ju att WN har en hel del trust och att domäner och kataloger inte spelar någon större roll. Skaffa bra länktexter på era länkar eller en sajt som Google gillar så toppar ni sökresultaten. Senast redigerad av kw_wasabi den 2009-09-27 klockan 05:25 |
|||
Svara med citat |
2009-09-27, 14:05 | #9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
Svara med citat |
2009-09-29, 13:02 | #10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Nej en katalogstruktur är mycket bättre än att använda subdomäner. Trust är kopplat till domänen (webbplatsen) och varje ny subdomän får således jobba med ny trust.
Av just den anledningen kommer en länk med ankartext "makaroner" till medketchup.se/makroner också ge fördel till medketchup.se/falukorv. En länk till en webbplats berättar i första hand att sidan länken pekar till har information av värde som är värt att länka till. Men ju fler länkar en webbplats får, ju mer kommer Google förutsätta att de andra sidorna som ännu inte har några inlänkar också är betydelsefulla, precis som på WN Nu är länkar bara ett sätt att bygga trust, men samma gäller oavsett anledning. Subdämner kommer inte kunna glida på att en annan subdomän får många inlänkar. Domännamn innehållande nyckelord ger klara fördelar framför domäner som saknar detta. Jag tänker framförallt på:
Eftersom inte "med ketchup" är ett nyceklord du anser viktigt, så bör du heller inte registera domänen som det |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|