FAQ |
Kalender |
2007-11-20, 17:11 | #1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej.
Jag håller på att köpa en hel domäner just nu, men det är en sak jag undrar. Domäner med bindestreck, varför rekommenderar folk inte det? Vad är det för fel på det? Varför är dom så mycket mindre värda? Hur ligger det till? Vi tar ett exempel; Om vi förutsätter att sommarjobb.se är en stor sida med mycket trafik. Framgångsrik, helt enkelt. Gör jag ett bra köp om jag köper sommar-jobb.se (med bindestreck istället). Hur ligger det egentligen till med domäner med bindestreck? Tack på förhand. |
|||
Svara med citat |
2007-11-20, 17:27 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Man ska se till att ha båda
|
|||
Svara med citat |
2007-11-20, 18:18 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Att äga ett-ord.tld utan ettord.tld är inte bra. Lägger ettord.tld upp en sida "Vi har stängt" är du ganska rökt. Detta gäller vid proffesionella satsningar.
Att särskriva sommarjobb till sommar-jobb är sämre än att sätta bindestreck mellan namn såsom las-vegas, förnamn-efternamn, eller mellan två ord. Exempel på framgångsrika webbtjänster vilka använder sig av ett bindestreck i domännamnet är få. |
||
Svara med citat |
2007-11-20, 18:48 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Precis som Wackerberg nämner kan det väl vara försvarbart att äga ord1-ord2.tld om man äger ord1ord2.tld - men att satsa på en ord1-ord2.tld om man inte äger ord1ord2.tld är entligt mig rätt korkat, iaf om tänker satsa seriöst på sidan.
Helt enkelt av den enkla anledning att du kommer få svårt att marknadsföra den optimalt, stor risk att hälften av din marknadsföringsbudget istället verkar för besök till ord1ord2.tld. Hela mouth-by-mouth-konceptet fallererar också rätt rejält, om någon vill förmedla en adress vidare verbalt är ord1ord2.tld mer logiskt att uttala. Dessutom är bindestrecksdomäner rätt fula i sig, ser fattigt ut - en rent subjektiv åsikt |
||
Svara med citat |
2007-11-20, 20:50 | #5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Beror helt på om du ska bygga ett varumärke kring domänen eller inte.
I seo-syfte är det inte, mig veterligen, att antingen eller är bättre eller sämre. Dock är en nackdel att domänen är fulare som Yepp säger, vilket med stor sannolikhet minskar din klickrate bland sökresultaten eftersom det ser ut som spam. Personligen köper jag utan bindestreck om det går, går det inte till en rimlig kostnad funkar även med bindestreck. Fast jag jobbar aldrig med att branda bindestrecks domäner iofs. Särskriva ord som ej ska särskrivas är inte bra som Wackerberg. |
|||
Svara med citat |
2007-11-20, 22:47 | #6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tack för era svar, intressant.
Jag tog ett fullkommligt idiotiskt exempel, borde tagit "Sökjobb/Sök-jobb.se" istället. |
|||
Svara med citat |
2007-11-21, 15:07 | #7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Instämmer med föregående "talare". Ur SEO-synpunkt har det förmodligen ingen större betydelse men däremot råkar du ut för andra problem som beskrivits ovan. Det blir svårare att marknadsföra sidan om du inte har den sammanskrivna varianten också.
Ett undantag skulle jag vilja säga är när du har fler än två korta generella ord. Köp-mig-nu.se är enligt mig snyggare än köpmignu.se. Där kan det nog fungera bättre att branda med bindestreck än utan men man bör alltid se till att äga bägge varianterna om möjligt.
2008-06-15, 15:55 | #9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
De som efterfrågades i den andra tråden var ju lägen då en sökning på LL ger träff på en domän som är L-L. Tex ger en sökning på lva analys träff på lva-analys.se men sökner man på lvaanalys så hittas inte den domänen.
Den enda gången det LL ger träff verkar vara i de lägen Google skriver ut "menade du L L". |
||
Svara med citat |
2008-06-15, 16:10 | #10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
För att en domän överhuvudtaget ska bli sökbara och hamna i ett sökresultat - behöver de väl rimligtvis ha ett content och indexerats i sökmotorn- eller har du kunskaper jag inte känner till? Citat:
Citat:
Eftersom de aktuella L-L domänerna på den sidan inte har eget content, så påvisade jag hur resultat i Google presenteras med och utan bindestreck. Men du kanske fick för dig att detta fenomen endast gällde "L-L"-domäner? |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|