Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skaffa företags konto på Swedbank.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-31, 09:07 #1
xpower xpower är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 277
xpower xpower är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 277
När man skaffar företags konto hos swedbank måste man stå där och babla upp sin affärside m.m?
Läste även att ens affärside måste vara godkänd av almi t.e.x.

Sökte lite såg att många hade hos dem så vad har ni för erfarenheter?
xpower är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-31, 09:11 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
De flesta banker vill veta lite om dig som kund. Däremot har inte Swedbank ställt några specifika krav. Jag tror det handlar mer om att kunna erbjuda rätt tjänster.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-31, 10:24 #3
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Jag sa att jag ville öppna ett företagskonto, bara visa f-skattsedeln så var saken biff
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-31, 11:05 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag fick typ inga frågor alls om mitt företag. Däremot så bör du kanske tänka dig lite för så du inte går dit när det är som mest folk.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-31, 11:12 #5
Crilles avatar
Crille Crille är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 224
Crille Crille är inte uppkopplad
Medlem
Crilles avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 224
Öppnade mitt konto där för nån vecka sen och de gick precis som onkelborg skriver. Visa f skatt sen fylla i lite papper.
Crille är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-31, 11:25 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det är dock mycket klokt att skriva en affärsplan INNAN man reggar bolaget och drar på sig kostnader för bankkonto, det brukar ju vara en del årsavgifter hos bankerna. handelsbanken och SEB tar 1250 SEK för att ha ett simpelt företagskonto med bankgiro. Vet inte vad Swedbank tar.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-31, 11:46 #7
ChristofferP ChristofferP är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 34
ChristofferP ChristofferP är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 34
Hos SEB kan man få Enkla firman om man har enskilt företag, gratis under hela 2009 och därefter 600 kr/år. Bankkonto med bankgiro + sparkonto med lite högre ränta.
ChristofferP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-31, 11:55 #8
wjj wjj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 79
wjj wjj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 79
Glöm inte att du är kunden. Är banken för besvärlig byt!
Jag blev ifrågasatt på en bank varför jag ville öppna bankfack.
Troligen inte bankens policy utan snarare en dålig dag hos den personen kanske.

Ibland kan det vara värt att pruta, bankerna är inte så krångliga som man tror, men gå till ett litet kontor och gör det mer personligt. Ta gärna med ett vetelängd till kaffet.

På nya firman vi startade i år gick vi till en av "storbankerna" och gjorde en deal:
Vi fick första året gratis med fria kort till personalen ett år på en av Bankerna och en halv procentenhet högre på kontot där Aktiekapitalet sitter. Dessutom "lovade" vi att sälja in banken till personalen och ta med information om pensionssparande. Att vi är tre som jobbar på företaget är en annan femma.
Men den här goda viljan från banken gjorde att jag seriöst funderade på att byta min privata bank.

När jag hade enskild firma och en annan av Storbankerna förr så bad jag dem slopa årsavgifterna mot att jag hade en månatligt pemsionssparande, och det kanske man ändå vill ha så det är ju ingen negativ post direkt.

Bankerna är en av de branscher där många tyvärr nästan står med mössan i hand för att bli kund. Bankerna har dessvärre en stor del i detta. Jag har en bekant med invandrarbakgrund som ofta blir ifågasatt när han sätter in kontanter (jag känner till pengatvättlagen och vet att de skall fråga...) på runt 10 000varje månad. Jag gjorde likadant fast i sex månader då jag lånade ut pengar och fick dem kontant. Inte blev jag ifrågasatt inte, och då gick jag till samma bank i sex månader...
wjj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-31, 12:34 #9
x1/9 x1/9 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 49
x1/9 x1/9 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 49
Öppnade konto på SWE och tog ett litet investeringslån samtidigt ochh det var en hel del frågor (dessa hade samtliga svar i affärsplanen) men när bankmanen fyllde i sina papper så var han inte så noga utan han generaliserade grovt (någon typ av kontroll för pengatvätt var det kommer inte ihåg vad just nu).
Det är ett litet kontor jag gick till och det kanske har sina fördelar men jag har bara stöt på nackdelar.
Lågt kunnande om företagande upplever jag och har åkt på endel avgifter trotts att det skulle vara avgiftfritt första året. Har fått endel av dessa avgifter rätade men inte alla.
Funderar på att byta bank. Jag tror dock att det inte är SWEs fel utan okunnig personal jag råkat ut för. Det finns bara en person på mitt kontpr som har hand om företagande.
x1/9 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-31, 13:20 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by x1/9@Dec 31 2008, 12:34
Öppnade konto på SWE och tog ett litet investeringslån samtidigt ochh det var en hel del frågor (dessa hade samtliga svar i affärsplanen) men när bankmanen fyllde i sina papper så var han inte så noga utan han generaliserade grovt (någon typ av kontroll för pengatvätt var det kommer inte ihåg vad just nu).
Det är ett litet kontor jag gick till och det kanske har sina fördelar men jag har bara stöt på nackdelar.
Lågt kunnande om företagande upplever jag och har åkt på endel avgifter trotts att det skulle vara avgiftfritt första året. Har fått endel av dessa avgifter rätade men inte alla.
Funderar på att byta bank. Jag tror dock att det inte är SWEs fel utan okunnig personal jag råkat ut för. Det finns bara en person på mitt kontpr som har hand om företagande.
Enligt min erfarenhet så har Nordea och Swedbank normalt lägre kompetens om företagande än exempelvis Handelsbanken som verkar vara den mest kunniga om företag. Själv har jag SEB, Handelsbanken och Skandiabanken (De har Sparkonto för företag faktiskt annars endast för privatpersoner).

Har tidigare haft Nordea och Swedbank men har avslutat allt där främst pga dålig kunskap hos personalen, men det var mer än 10 år sedan, så de kan ju ha ändrat sig sen dess.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017