FAQ |
Kalender |
2011-04-09, 16:47 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tänkte ge mig på PHP men har inte hittat någon ordentlig pakethanterare.
Jag letar efter något enkelt sätt att installera paket från en centraliserad server som hanterar paketberoenden för en, lite som apt-get. De borde ju finnas någon, med tanke på hur stort PHP-community:t är. Jag har f.ö redan kollat på Pear. Dom har tyvärr för lite paket för att göra de användbart. |
||
Svara med citat |
2011-04-09, 16:48 | #2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vad är det du ska ha pakethanteraren till? vilken sorts paket handlar det om?
|
|||
Svara med citat |
2011-04-09, 17:05 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Jag letar efter ett automatiserat sätt att installera plugins från en centraliserad punk. Pakethanteraren ska, som nyligen nämnt, även hålla koll på paketberoenden. Ungefär så här. Jag skriver en applikation. Applikationen i sig är beroende av paket A, B och C. Paket A är beroende av paket D version 1.0, paket B är beroende av paket D version 1.1 och paket C är beroende av paket E. Den ska då, precis som apt-get, installera alla paketberoenden utan konflikter. Här är ett exempel från ett tidigare projekt skrivet i Ruby. Filen innehåller alla paketberoenden för projektet i fråga, paketen i sig vet själva vad dom har för beroenden. I exemplet så plockas paket från Github, Rubygems och en lokal mapp. Inkl alla underliggande beroenden så installeras drygt 190 paket. Kod:
source "http://rubygems.org" group :production, :development, :test do gem "rails", "~> 3.0.5.rc1" gem "nokogiri" gem "haml" gem "oauth" gem "aws-s3" gem "delayed_job" # Fixar till 1.9.2-buggen gem "yui-compressor", :git => "git://github.com/ner/ruby-yui-compressor.git", :require => "yui/compressor" gem "whenever", :require => false gem "jammit" gem "movie_searcher", "~> 0.1.4" gem "undertexter", "~> 0.1.5" gem "torrents", "~> 1.0.11" gem "oauth-plugin", "~> 0.4.0.pre1" gem "paperclip", "~> 2.3" gem "rest-client", "~> 1.6.1" gem "barista", "~> 1.0" gem "ruby-tmdb", :git => "/Users/ber/Documents/Projekt/ruby-tmdb" gem "imdb_vote_history" gem "json" gem "osdb" gem "simple_form" gem "mysql2" gem "kaminari" gem "jquery-rails" end group :production do gem "dalli" end group :development do gem "ruby-debug19" gem "ruby-growl" gem "hirb" gem "sqlite3" end group :test do gem "rspec" gem "rspec-rails" gem "autotest-standalone" gem "autotest-rails" gem "autotest-growl" gem "autotest" gem "factory_girl_rails" end Senast redigerad av Nerix den 2011-04-09 klockan 17:18 |
||
Svara med citat |
2011-04-10, 00:57 | #4 | ||
|
|||
Banned
|
|||
Svara med citat |
2011-04-10, 01:09 | #5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Någon som har nått alternativ, eller är det så här de ser ut? |
||
Svara med citat |
2011-04-10, 01:13 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Kolla på php.net så ser du vilka funktioner som existerar, och sen får du googla lite klasser om det är funktioner du vill ha som inte redan finns. |
|||
Svara med citat |
2011-04-10, 02:10 | #7 | ||
|
|||
Administratör
|
Om du vill ha någon pakethanterare så är det så det ser ut. Nöjer du dig däremot med att ta 1 manuell minut per projekt har du betydligt fler bibliotek tillgängliga än i de flesta andra språk.
2011-04-10, 03:06 | #8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag hade tänkt mig något likt Rubygems.org
Drygt 22k plugins. Att uppfinna hjulet på nytt för varje gång känns ju aningen getto. Sedan så saknar jag expertis inom varje område, så att överlämna arbete till 3:e part är något jag gör med glädje. Citat:
Ett plugin ska, enligt mig, var testad, dokumenterad, ligger under en vettig licens och vara distribuerad via ett ordentligt nätverk. Ett kodstycke skrivet av en nybörjare utan tester postat på ett forum ligger inte under den kategorin. Citat:
I min värld går detta via ett kommando på drygt 5 sekunder. Jag ger språket 24h till, sedan drar jag mig tillbaka. |
||
Svara med citat |
2011-04-10, 07:21 | #9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Sätt upp en egen apt-get repo?
Nerix: Saken är väl den att PHP har mycket inbyggt direkt. Du behöver inte hämta gem's för t.ex. json, mysql, sqlite osv. Därav att det "bara" är 800(!) phpmoduler som finns tillgängliga. Om du saknar något i PHP, säg gärna till. Jag har inte hittat någon direkt saknad support på ett par år. OAuth osv, laddas ner som php-klasser med vettig licens, dokumentation och exempel, behövs inga moduler för det. EDIT: Drupal har iof ett commandline verktyg för precis det här, men det är då bundna moduler till just drupal - verktyget heter "drush" EDIT2: Det svåra i att skapa ett sånt här verktyg är att du isåfall behöver utgå ifrån en förutbestämd katalogstruktur, då PHP är så fritt finns det inga direkta verktyg för att göra det. Koda gärna ett, och släpp under vettig licens så kan jag både utöka det och hjälpa dig förbättra Kunde vara nice att ha. Senast redigerad av Jine den 2011-04-10 klockan 07:24 |
|||
Svara med citat |
2011-04-10, 11:45 | #10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det är så PHP ser ut, å gott och på ont. |
|||
Svara med citat |
Svara |