Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Feedback på musikcommunity

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-05-04, 11:21 #1
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Jag och Anders har hållit på länge nu med att utveckla en komplett mötesplats som vi gärna skulle vilja ha feedback på. För att ni ska bedöma den rätt kan jag säga att eftersom vår tanke är att det ska vara en mötesplats för alla kategorier av musiker och musikintresserade av alla åldrar så är det meningen att den ska upplevas "lite mogen". Så alltså kanske inte utseendet upplevs som det "coolaste" av alla här. Funktionerna är det viktigaste för oss att få hjälp med av er. (Men visst får ni säga vad ni tycker om form och stil också.) Det är vår målsättning att sajten ska vara så tydlig och lättnavigerad som möjligt, så om någonting är otydligt för er vill vi gärna få veta det.
Adressen är http://www.vimusiker.se

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-04, 11:23 #2
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Ja, som sagt, funktionerna vill vi gärna att några här på WN testar. Jag har programmerat det här från grunden, så allt går att ändra på, vi är inte låsta till någon open source kod. Registreringsprocessen vill vi gärna ha synpunkter på, men vi vet att den i nuläget är lite lång och vi ska jobba på att korta ner den.
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-04, 11:52 #3
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Det ser fint ut tycker jag. Loggan ser lite risig ut .. "Vi musiker" skär sig mot noterna på nåt konstigt sätt. Rent tekniskt alltså. ;)

Ang. inloggningen så borde ni göra så att istället för att man fyller i email, väntar och sedan fyller i resten av uppgifterna så fyller man i email, <mail skickas>, man fyller i resten av uppgifterna, kollar sin mail och aktiverar. Det gör att man slipper alt-tabba så mycket.

Dessutom gillar jag inte personligen automatgenererade lösenord, det är bara krångligt, särskilt när man får både aktiveringskod och lösenord i samma mail. De där mailen brukar jag inte ens läsa utan jag klickar bara på den första länken i dem :)
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-04, 12:12 #4
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Originally posted by grazzy@May 4 2005, 10:52
Det ser fint ut tycker jag. Loggan ser lite risig ut .. "Vi musiker" skär sig mot noterna på nåt konstigt sätt. Rent tekniskt alltså.
Tack för omdömet.
Ja, bra, loggan är under omarbetning, så då vet vi att det är värt besväret då.
Citat:
Ang. inloggningen så borde ni göra så att istället för att man fyller i email, väntar och sedan fyller i resten av uppgifterna så fyller man i email, <mail skickas>, man fyller i resten av uppgifterna, kollar sin mail och aktiverar. Det gör att man slipper alt-tabba så mycket.
Vi tar till oss det där. Som tidigare sagt ska vi förenkla registreringsprocessen, men måste också tänka på säkerheten.

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-04, 12:20 #5
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Är det några särskilda funktioner ni vill få testkörda? Jag gillar kalenderfunktionen, har ni gjort den helt själva också? Eller är det ett färdigt objekt?
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-04, 13:01 #6
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Originally posted by grazzy@May 4 2005, 11:20
Är det några särskilda funktioner ni vill få testkörda? Jag gillar kalenderfunktionen, har ni gjort den helt själva också? Eller är det ett färdigt objekt?
Eftersom Anders inte så gärna skryter så kan jag väl svara. Jodå, "vi" har gjort allt från grunden (men jag assisterar mest när det gäller programmeringen).

Egentligen vill vi ha alla funktioner testade ordentligt. De vi har är ju att skriva inlägg i forumet, skicka in länkförslag, förslag till kategoribeskrivning, evenemangsförslag och sen i medlemscommunityn, vän-funktionerna t.ex.

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-04, 13:23 #7
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Osorterade kommentarer:

Googlesökningarna är fula, bakgrundsfärgen ser ut som den är vald av mig.
SAM = otydligt vad det är.
Sätt title/alt på menyerna
Välja kategori när man lägger till länkar? Mindre jobb för er eventuellt.
Ingen respons på sidor när man gör saker, generellt dåligt (just i detta fallet measamusican.php)
Skriv ut vad som händer, det är viktigt.

Dåliga menyer. Undermenyer som inte syns förren man har klickat på dem. Sitemapen är bra.

Jag har allmänt lite svårt att navigera, jag vill gärna titta på din profil etc bengt, kanske en sida över "senast aktiva" eller "mest aktiva" så man kan hitta folk som "troligen är online" som man sedan kan prata med.
Medlemmar -> sökmedlemmar känns lite tamt, det är minst ett steg för mkt för att komma till en sökruta där man kan få "chansa" på ett användarnamn.
KNappen "ny relation" -- isch. Jag vill inte ha en relation med dig Bengt, det är inget personligt :) Kanske "jam-kompis" eller liknande i det här sammanhanget? :)

Utkorg på personliga meddelanden = mycket bra.

------

Jag kan testa hela dagen, det är väldigt mycket funktioner, det mesta är väl genomtänkt.

Allmänt tycker jag att ni kan förbättra två saker primärt, menystrukturen samt respons på det man gör. Annars ser det mesta väldigt bra ut.
Lägg till en "rapportera fel"-knapp någonstans och spara via den "referer" + state hos användaren så kan ni på ett enkelt sätt låta användare rapportera fel när de hittar dem.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-04, 16:12 #8
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Tack, grazzy, för responsen. Vi ska jobba på förbättringar. Undermenyn framträder inte så bra - nej - vi får jobba på det. Att lättare hitta andra medlemmar ska vi se på lite också. "Fel-knapp" var ingen dum idé. Att bättre se vad som händer ska vi jobba på också.
Det där med "relation" - det är nog lite personligt hur man tar det - man kan se det bara som ett samlat begrepp för allt från ytlig bekantskap till äktenskap. Vi har haft "jam-kompis" bland de egna förslagen, men nu är tanken att vi ska ha så stor musikalisk bredd som möjligt - och jag tror inte sångare i kyrkokörer har jam-kompisar?? Skulle behöva fler förslag, alltså.

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-04, 17:42 #9
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Jag har inte tagit mig tid åt att kolla in funktionaliteten, men jag tycker sidan ser bra ut och är rätt överskådlig.
Men som Bengt sade ser den väldigt "mogen" ut, framför allt med den loggan ni har nu.
Jag kan se direkt att detta är ingen mötesplats för folk som gör elektronisk dansmusik som mig själv.

Men det går förstås inte att få ett utseende som tex såväl kyrkomusiker och death metal gitarrister trivs 100% med :)
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-04, 18:33 #10
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Originally posted by blixtsystems@May 4 2005, 16:42
Jag har inte tagit mig tid åt att kolla in funktionaliteten, men jag tycker sidan ser bra ut och är rätt överskådlig.
Men som Bengt sade ser den väldigt "mogen" ut, framför allt med den loggan ni har nu.
Jag kan se direkt att detta är ingen mötesplats för folk som gör elektronisk dansmusik som mig själv.
Men det går förstås inte att få ett utseende som tex såväl kyrkomusiker och death metal gitarrister trivs 100% med
Tack för titten.
Jo, men det är en mötesplats där även de som gör elektronisk dansmusik eller deth metal gitarrister är välkomna. Det kanske inte framgår tydligt? Men tanken med mötesplatsen är alltså att man inte bara ska möta sina egna "trosfränder" utan kunna byta tankar och erfarenheter över gränserna, så länge det handlar om musik. Sen är ju länkregistret heltäckande, alla sorters musiklänkar (så länge de är lagliga) finns där. Det med en "mogen design" tror jag man måste ha då, åtminstone i någon mån. Lättare att acceptera en design som man inte tycker är "cool" och trendriktig för innehållets skull, än för någon som verkligen störs av designen att stanna kvar. Svårt när det ska passa besökare mellan 8 och 100 år. (Den rätta loggan kommer snart.)
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017