Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


.SE ändrar adress godtyckligt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-21, 10:06 #1
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Igår erhöll jag flertalet mail om obeställbar betalningsavi avseende .se-domäner.

Det intressanta är att de försökt skicka till en adress jag aldrig uppgivit. Vid registrering har jag alltid angivit korrekt adress. Det är den adressen som gäller för min enskilda firma som äger domänerna och det är den adressen som används för all min post. Den är registrerad hos Skatteverket som särskild postadress.

Jag tar inte emot någon post på min bostadsadress och därför har breven gått i retur till Svea.

IIS verkar helt godtyckligt ha kört en adressuppdatering utan minsta tanke på att enskilda firmor inte alltid vill ha sin post till innehavaresn bostadsadress. Allt är dessutom adresserat till mig som privatperson vad jag förstår av mailet.

Jag har givetvis mailat IIS och väntar på svar. Någon annan som råkat ut för detta?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-21, 10:51 #2
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by jonny@Mar 21 2008, 11:06
Igår erhöll jag flertalet mail om obeställbar betalningsavi avseende .se-domäner.

Det intressanta är att de försökt skicka till en adress jag aldrig uppgivit. Vid registrering har jag alltid angivit korrekt adress. Det är den adressen som gäller för min enskilda firma som äger domänerna och det är den adressen som används för all min post. Den är registrerad hos Skatteverket som särskild postadress.

Jag tar inte emot någon post på min bostadsadress och därför har breven gått i retur till Svea.

IIS verkar helt godtyckligt ha kört en adressuppdatering utan minsta tanke på att enskilda firmor inte alltid vill ha sin post till innehavaresn bostadsadress. Allt är dessutom adresserat till mig som privatperson vad jag förstår av mailet.

Jag har givetvis mailat IIS och väntar på svar. Någon annan som råkat ut för detta?
Snarlikt - IIS har ändrat från min bifirma till min enskilda firma (även om adressen var densamma i mitt fall)
http://www.webmasternetwork.se/index.php?s...15&#entry221365
Verkar som sagt vara ytterligare ett ämne där IIS´s inte haft alla hästar inne..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-21, 18:13 #3
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Jag tycker principen är god. De har antagligen anlitat PAR eller motsvarande företag för att göra en adresstvätt, som det heter.

Däremot är det ju allvarligt att företaget som de anlitat fallerar så allvarligt att de inte kontrollerar särskild postadress.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-21, 18:24 #4
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
Jag råkade ut för det nyligen. Plötsligt var en adress angiven som jag hade fem år innan jag ens registrerade min första .se domän, det var jäkligt märkligt...har aldrig angett den adressen någonstans eftersom det var ett tillfälligt boende år 1998. IIS förstod ingenting som vanligt...
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-21, 18:33 #5
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by design.se@Mar 21 2008, 19:24
Jag råkade ut för det nyligen. Plötsligt var en adress angiven som jag hade fem år innan jag ens registrerade min första .se domän, det var jäkligt märkligt...har aldrig angett den adressen någonstans eftersom det var ett tillfälligt boende år 1998. IIS förstod ingenting som vanligt...
Kan IIS ha haft problem med någon backup som återställts?
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-21, 23:52 #6
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Nej. Det är IIS som kommit på den briljanta idéen att man skall "tvätta" alla sina register mot UC.

Anledningen till detta är att många struntar i att meddela att de bytt adress till IIS och därmed inte kan faktureras.

Vi har haft en hel flock med kunder som fått fakturor (eller snarare inte fått) eftersom IIS nu helt plötsligt, utan att meddela kunderna, skickar fakturan till en annan adress än den kunden angivit att de vill ha fakturan till.

Personligen tycker jag det är ett märkligt beteende från IIS sida. Ansvaret för att adressen som man faktureras till är korrekt måste ju ändå ligga på kunden, men nej då... Inte hos IIS.

Vi ahr givetvis från tid till annan haft problem med kunder som inte förnyat sina domäner i tid eftersom de flyttat och glömt meddela IIS, men det har aldrig varit i närheten av mängden som nu helt plötsligt inte får sina avier eftersom IIS valt denna väg att gå. Kanske är UC:s register väldigt dåligt uppdaterade, vad vet jag, men illa är det...

En lösning på detta, enligt IIS, är att man anmäler en särskild aviserikngsadress till dem eftersom de avser att även i framtiden se till att samköra sina register mot UC och följa UC:s uppgifter slaviskt om ingen särskild aviseringsadress finns.

En annan lösning, och en mycket bättre sådan enligt mig själv, är att man låter domännamnsinnahavarna ta ansvar för att uppgifterna till IIS är korrekt, det vill säga att man återgår till så som det varit...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-22, 06:41 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Ett mer normalt förfarande är väl ändå att reagera först när avier kommer i retur. Om mina avier inte kommit fram på den adress jag angivit kan man ju köra en adressuppslagning.

Värst är väl ändå att de ändrat ägare från min enskilda firma till mig som privatperson. Jag vill ha korrekta uppgifter på innevaren på mina avier; det inkluderar namn och inte bara orgnummer.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-22, 09:39 #8
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
Citat:
Ursprungligen postat av autosvar
Citat:
Ursprungligen postat av design.se
Jag råkade ut för det nyligen. Plötsligt var en adress angiven som jag hade fem år innan jag ens registrerade min första .se domän, det var jäkligt märkligt...har aldrig angett den adressen någonstans eftersom det var ett tillfälligt boende år 1998. IIS förstod ingenting som vanligt...
Kan IIS ha haft problem med någon backup som återställts?
Nej, eftersom jag aldrig ens har angett den adressen
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-22, 12:23 #9
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
!d!otisk ide av IIS .. inget annat!
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017