Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hantering av av DoS-hot

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-12-19, 17:22 #1
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Bakgrund lite snabbt: En person som är medlem på en av mina websidor mottog under morgonen ett mail där han ombeds sluta spamma angående vår sida. Spammen har innehållt något i stil med "ni får PRO om ni går hit, nu får ni inte PRO haha" så kan ni själv gissa vilken sida som har spammats och vilken nivå personen ligger på.

Nu har jag under eftermiddagen mottagit hot från denna person om att han ska släcka vår websida ikväll. Betvivlar att personen i fråga ens kan minimera CS som han säkerligen spelar just nu men är så trött på folk som tror de kan agera hur som helst på nätet. Risken kvarstår så klart att han faktiskt har en bra uppkoppling och en spywareladdad DoS-programvara vilket kan skada webservern.

Hur klassificerar man det? Hur går man vidare? Olaga hot går inte då det inte skapar en alvarlig fruktan för mig, bolaget eller min egendom. Utpressning går inte heller, han har inte begärt något utan bara skickat e-post med att han minsann är en sur liten unge som ska stänga sidan ikväll. Eftersom 99% av dessa fall leder till att förundersökning läggs ner brukar jag göra hela arbetet och lämna över det klart till polisen. Men behöver ha lite tips här, första gången för mig att någon som själv har angett alla sina uppgifter (namn, adress, telefonnummer, mail etc.) sedan börjar öppet hota om att attackera en server utan anledning (Finns PMS hos pojkar?).

Ifall den servern går ner/överbelastas kommer jag att förlora nästan 10k om dagen, något som faktiskt känns i plånboken varav jag ser på alla hot alvarligt =)

Eller ska man hoppas att han fastnar framför bullibumpa och glömma bort det? Har haft en j*vla dag så det kan ju spela in i hur man vill hantera det. Vad hade ni gjort?
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-19, 17:59 #2
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Jopp IP-nummer också så klart. Både från medlemsregistreringen och mailen, som stämmer överens.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-19, 18:06 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Ring till polisen och fråga vad de tycker att du ska göra. Berätta precis det du tar upp här. Förmodligen är personen minderårig, så det kommer med största sannolikhet inte att bli några påföljder även om polisen utreder. Om du gör en anmälan så är det minsta du kan kräva av polisen i alla fall att de ringer upp den här pojken. Förhoppningsvis så upplever pojken ett samtal från polisen som tillräckligt obehagligt för att tänka över sitt agerande.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-19, 18:33 #4
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
iptables är redan inställt på att droppa allt från IPt men man ju är fortfarande irriterad ;-)
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-19, 18:54 #5
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Ring hans ISP

Om det är BBB så lovar jag att det räcker för att hans uppkoppling skall stängas ned. dessutom får ungen förklara för sina föräldrar varför uppkopplingen är nedstängd :P
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-19, 20:21 #6
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
Hur skrev han hotet att släcka sidan? Om han ställde villkor i hotet är det ju faktiskt utpressning.

Se till att du sparar email och att du har grafer över din trafik,
Om det sker en attack så gör du en polisanmälan, mailar abuse och skickar en pdf fil med kopia på din polisanmälan.

Hans föräldrar lär ta ifrån honom hans dator och tvinga tönten att gå ut och leka i naturen, bygga snögubbar eller sandslott ett tag framöver.

Polisen kommer inte att göra ett skit om du inte kan visa att du lider ekonomisk skada.
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-19, 20:55 #7
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
IPt är BBB i Kista.

Hoten är i formen av total avsaknad på meningsbyggnad, senaste mailet citerat:

Citat:
mm o ja ska släcka eran hemsida bye bye de kommer ske ikväll
Enda kraven som ställts är nedan i ett tidigare mail som jag inte besvarat, citerat nedan. Vi har en tjänst där man kan få en produkt ifall man har "ett poäng", personen anser sig berättigad till en produkt utan att uppfyllt det som krävs.
Citat:
vadp ett poäng skicka förfan innan ja polisanmäler. det tog mig flera dagar o fixa värvare.
jag har gjort nåt för er sida nu är de eran tur.
Kommer ringa till BBB under onsdagen och försöka få dem att åtminstone varna användaren, att jag inte tänkte på det direkt! Tack Jonas, själv fastnade man i polisanmälningsträsket direkt på grund av adrenalinet.

Citat:
Originally posted by magic@Dec 19 2006, 21:21

Hans föräldrar lär ta ifrån honom hans dator och tvinga tönten att gå ut och leka i naturen, bygga snögubbar eller sandslott ett tag framöver.
Polisen kommer inte att göra ett skit om du inte kan visa att du lider ekonomisk skada.
Hehe, nog den lösning jag hade sett som absolut roligast! Borde införas som straff för minderåriga i lagboken.
Om servern skulle gå ner kan jag mycket lätt påvisa stora ekonomiska förluster då neretid på kvällstid av gällande server kostar mig cirka 1000kr/h. Men ser det som en liten risk med tanke på det naiva beteende som personen uppvisat.

WN som alltid ett underbart bollplank när man är uppe i varv =)
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-19, 21:08 #8
bivald bivald är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 207
bivald bivald är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 207
Vet att även comhem har som vana att kontakta personen i fråga, har mailat deras abuse ett par gånger då jag fått in hot eller annan form av olagligt beteende från deras kunder och fått svar i stil med "Vi ringde abonnenten, det var deras 13 årige son som satt vid datorn. Han kommer inte göra samma sak igen."

Tyvärr är det svårt för polisen att göra något om du inte lider (kraftig?) ekonomisk skada. Vet att de inte varit så intresserade av att utreda dDos attacker och dDos nätverk tidigare även då dem får fulla utdrag och allt levererat. dDos är lite bättre, men dDos nätverk brukar dem inte ens utreda då det är för knepigt med målsägare och dyl. Antar att dem har bättre saker för sig och att dem är rätt underbemanade.

Så om ni nån gång ska anmäla dDos nätverk som ni spårat upp, se till att själva råkar smitta er dator och sen ställa er som målsägare. Underlättar polishanteringen.

Mvh/ Niklas
bivald är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-19, 22:37 #9
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Originally posted by Danski@Dec 19 2006, 21:55
Kommer ringa till BBB under onsdagen och försöka få dem att åtminstone varna användaren, att jag inte tänkte på det direkt! Tack Jonas, själv fastnade man i polisanmälningsträsket direkt på grund av adrenalinet.
Min erfarenhet utav BBB är att dom skjuter först och frågar sedan.
Killen kommer att sakna uppkoppling ett tag framöver...
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-19, 23:32 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Har det kommit någon attack ännu?

Ring hans föräldrar. Föräldrarna har nog större möjligheter att bestraffa pojken än vad rättsväsendet har i vilket fall. Är de riktigt grymma så tar de ifrån honom hans WoW-konto. Ska vara en värre påföljd än stympning och spöstraff för en fjortonåring har jag hört
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017