FAQ |
Kalender |
2014-02-18, 11:04 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan!
Det är så att jag är inhyrd åt ett företag där jag står med egen dator och igår när jag håller på som bäst med en kunds dator och behöver ta delar av min privata så går en kabel till det trådlösa sönder... Chefen nu vägrar ersätta detta, men säger att han tycker synd om mig. Hur löser man detta bäst? Jag tvingas ju ta delar av min privata dator, för att kunna leverera en kunds dator. Nu står jag med dels trasig dator, samt att jag måste beställa saker för att min dator ska fungera igen! Jag kan ju fulfakturera chefen för kostnaden som allt detta innebär, eftersom han tvingade ju mig att ta delar av min privata dator vilket sen resulterar att den går sönder. Vad skulle ni ha gjort? En sak är ju säker och det är att jag kommer avbryta mitt uppdrag inom kort då jag inte kan vara kvar på detta ställe under rådande omständigheter. |
||
Svara med citat |
2014-02-18, 11:09 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Gör aldrig någon några tjänster. Ingen kan tvinga dig använda privata ägodelar för arbete.
Vet inte om han blir ersättningsskyldig då man som sagt inte kan tvingas (förutom vid hot) att göra något som att använda sina egna dator-delar för att reparera en kunds. Du får nog tvinga honom att betala för det, eller ta kontakt med advokat för att se om det kan lösas på annat sätt. |
|||
Svara med citat |
2014-02-18, 12:09 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tvingade? Låter som att du har lite svårt med att sätta gränser.
Att man som konsult ska hålla med en egen dator är inget konstigt men jag har aldrig varit med om att man ska hålla med reservdelar. Du försökte antagligen vara snäll men det har du inget för. Du kan inte begära ersättning för din dator om inte chefen går med på det. Det där med "tvingade" får du allt förklara i så fall. |
|||
Svara med citat |
2014-02-18, 12:19 | #4 | ||
|
|||
|
Citat:
Men som andra skriver här så är du ALDRIG skyldig att plocka delar av din egen dator och ge kostnadsfritt till en kund. Är det du som haft sönder något av kundens egendom så kan man i viss mån diskutera vem som ska betala kostnaden. Men om du är inhyrd som konsult så är det även normalt att kunden står för material, även om du "har sönder" enklare kablage m.m. Det är oftast normalt svinn som kunden får räkna med. Vad är värdet på den trasiga kabeln? |
||
Svara med citat |
2014-02-18, 12:21 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
För att förtydliga det ännu bättre så att ni förstår vad som hänt:
Jag använder en Acer Aspire R7-571G med en SSD på 256GB. Demade datorn för en kund som vart sugen på att ha en likadan, så jag beställer då en R7-572G som kom med en mSATA SSD på 256GB. Kunden ville dock ha en 512GB som jag hade beställt. Eftersom varken Acer eller Komplett kunde svara på vad för disk som levererades så visste jag inte vilka saker som behövdes. Igår då jag satt med allt för att byta ut mSATA till 2,5" SSD så saknades det saker. Eftersom min R7-571G har dessa saker så tyckte chefen att jag skulle ta MINA privata saker för att kunna leverera datorn till kunden. När jag i dag märker att mitt trådlösa är segt och skruvar upp datorn så ser jag att kabeln är skadad och måste ersättas. Samt att jag måste köpa sakerna som jag satte i kundens dator för att min ska fungera som tidigare. Chefen säger då att - DU beställer INTE en spänn hit! Trots att det var mina privata saker samt att datorn min gick sönder och jag måste lägga ut massa pengar för att fixa detta. Men, allt som allt så ligger det på drygt 1000: - för att köpa nya saker, och detta kan jag fakturera företaget på på något sätt! |
||
Svara med citat |
2014-02-18, 12:39 | #6 | ||
|
|||
|
Är det 3 företag involverade?
Ditt Bolag? Din mellanhands bolag (Där din "chef" jobbar)? Slutkunden? Självklart kan du ta tillbaka dina egna grejer.... Men gör int eom misstaget utan berätta för din "chef" vad som behöver beställas för att det ska fungera. Är det du som köper in grejerna på ditt bolag och säljer vidare till din "Chef"? Jobbar du som konsult eller säljer du prylar till en kund? Senast redigerad av Conny Westh den 2014-02-18 klockan 12:42 |
||
Svara med citat |
2014-02-18, 14:24 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag är inhyrd till ett företag där jag jobbar som IT-säljare och har hand om ett antal kunder.
Man har ju lärt sig den hårda vägen om man säger så! :/ |
||
Svara med citat |
2014-02-18, 20:04 | #8 | ||
|
|||
|
Vem får betalt från slutkunden som skulle ha datorn med 512 GB-disken? Om det är företaget som du är uthyrd till så är det väl självklart att det företaget ska stå för inköpen. De är ju säljaren!
Om det är du/ditt bolag som säljer datorn till slutkund så ska du såklart stå för delarna. Om du säljer datorn vidare till företaget som du är uthyrd till, som sedan säljer datorn vidare till slutkund så ska du stå för delarna och fakturera dessa till företaget du är uthyrd till. Företaget du är uthyrd till vidarefakturerar beloppet till slutkund. |
||
Svara med citat |
2014-02-18, 22:37 | #9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Snurrigt värre... Är väl enbart ditt eget fel att du själv skadat kabeln???
|
||
Svara med citat |
2014-02-19, 00:37 | #10 | |||
|
||||
|
Om det som du berättar stämmer finns bara en sak att göra - lämna uppdraget!
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|