Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Låg CTR i AdWords. Skadligt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-14, 00:07 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Standard Låg CTR i AdWords. Skadligt?

Jag sitter och går igenom mina AdWordskampanjer. Jag har ett antal sökord med mycket låg CTR (<1 %), men som i övrigt visar ganska bra siffror. Även om min CTR är låg så är även min kostnad/omvandling det.

Så nu till min fråga. Bör jag ta bort/pausa mina sökord med låg CTR i alla fall? Kan en låg CTR för vissa sökord sänka en hel kampanj? Dvs kan övriga sökord i kampanjen påverkas negativt av sökorden med låg CTR? Eller kan jag strunta i ordens CTR så länge som orden fortfarande är lönsamma?

Få klickar, men de som klickar handlar...
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 06:10 #2
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Om man ska tro på nedanstående artikel, så påverkas inte bara den aktuella kampanjen utav low-ctr-keywords utan även alla dina andra kampanjer också. (hela ditt adwords-konto med andra ord)
http://www.pagetrafficblog.com/remov...ty-score/5352/
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 17:52 #3
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Ja, låg CTR har väl inverkan på kontots Quality score om jag förstått det rätt.
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 18:44 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Alla mina enskilda sökord har mellan 7 och 10 i quality score. Majoriteten ligger på 10, även de med låg CTR. Men jag antar att det finns en massa osynliga värden för kontot i sin helhet.

Mitt problem är att jag gillar låg CTR. Jag vill endast att folk som vill handla ska kicka på mina annonser. Om jag tex byter ut min Title i annonsen från att vara sökordet, till att vara butikens namn, så sänker jag min CTR, men höjer min CTA. Ur Googles synpunkt kanske inte helt optimalt, men ur mitt perspektiv helt fantastiskt.

Frågan är hur jag ska göra med alla sökord med låg CTR som bara ger mig ett fåtal köp om året, men som knappt kostar mig en krona totalt. Det är egentligen dessa sökord som jag gillar. Låg sökvolym och låg CTR, men med en rackarns hög CTA och en obefintlig kostnad per omvandling. Den stora frågan är alltså om dessa små "guldkorn" i själva verket förstör för mina dyra och trafiktunga sökord med hög konkurrens.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-15, 00:47 #5
elofssons avatar
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elofssons avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
Det här har jag också funderat på mycket utan att ha någon riktig klarhet.

Splitta upp sökorden på flera konton kanske? De med låg CTR på eget konto alltså för att eventuellt inte försämra för övriga kontot. Egentligen tror jag inte att dessa fåtal(?) sökord du har med låg CTR sabbar speciellt mycket. Det vore säkert annorlunda om dessa låg-CTR-ord stod för större delen av sökorden på kontot.
elofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-15, 12:08 #6
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Alla mina enskilda sökord har mellan 7 och 10 i quality score. Majoriteten ligger på 10, även de med låg CTR. Men jag antar att det finns en massa osynliga värden för kontot i sin helhet.

Mitt problem är att jag gillar låg CTR. Jag vill endast att folk som vill handla ska kicka på mina annonser. Om jag tex byter ut min Title i annonsen från att vara sökordet, till att vara butikens namn, så sänker jag min CTR, men höjer min CTA. Ur Googles synpunkt kanske inte helt optimalt, men ur mitt perspektiv helt fantastiskt.

Frågan är hur jag ska göra med alla sökord med låg CTR som bara ger mig ett fåtal köp om året, men som knappt kostar mig en krona totalt. Det är egentligen dessa sökord som jag gillar. Låg sökvolym och låg CTR, men med en rackarns hög CTA och en obefintlig kostnad per omvandling. Den stora frågan är alltså om dessa små "guldkorn" i själva verket förstör för mina dyra och trafiktunga sökord med hög konkurrens.
Det är nog många som tänker likadant, men Google vill ju visa annonser som får många klick eftersom de tjänar mer pengar då, och de resonerar också att detta är bättre för användaren som får se mer relevanta annonser.

Här finns bevis för att CTR är relevant: http://adwords.google.com/support/aw...n&answer=10215

Klicka på "I. Quality Score for Google and the Search Network". De tre översta punkterna handlar om CTR.

Det går bättre än man tror att kontakta AdWords support om man har frågor. Jag hade en fråga liknande denna och fick, till min förvåning, svar från Google.
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017