FAQ |
Kalender |
2009-08-18, 12:45 | #1 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Jag söker Er erfarna användares tips på hur jag ska gå tillväga i mitt val av e-butik.
Kort och gott vad vi behöver: Behöver: webhotell + e-betalningssystem (betala med kort, främst kunder från USA samt Europa) + design av hemsidan Jag vill ha det billigaste, enklaste och smidigaste alternativet. Någon som kan tipsa? Jag är inte insatt i hur jag själv ska använda mig utav av t.ex zen-cart eller liknande moduler man installerar själv, jag anar att det ev. följer med någon instruktion om man går via dessa tjänster men VAD kan Ni rekommendera mig? Jag behöver även att design av hemsidan ingår, det behöver inte vara någon komplicerad hemsida utan jag vill ha allting väldigt basic, viktigt är att det fungerar internationellt och att det ska gå att ändra och uppdatera lätt. Jag har blivit tipsad om WOPSA och Wikinggruppen som verkar intressanta, även Startabutik.se, jag vill dock veta om folk här kan rekommendera någon särskild kombination eller något som kanske är bra för nystartade småfirmor som verkligen vill hålla kostnaderna nere och "testa marknaden". Helt enkelt: Hur kommer man igång smidigast och enklast om man vill driva igång en webbutik från scratch, det enda man har är domänen parkerad hos b-one.net. Krav: Enkel grundläggande design + webhotell + ehandelstjänst med stöd för alla kortbetalningar + tips på vad mer som kan behövas vid internationella affärer. Tack på förhand, Vänliga hälsningar, Frank |
||
Svara med citat |
2009-08-18, 13:30 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Oj, det finns så många lösningar så frågan är nog om du vill betala lite i taget eller allt på en gång
Eftersom du verkar lite osäker på hantering och liknande så kan det vara en fördel att hyra en webshop, som till exempel e-butik eller starweb. Priset brukar ligga på 200:-/månad och uppåt. Vill du däremot skära lite i kostnaderna så kan du få butiken installerad, uppsatt och designad och sedan ha den hostad själv på ett valfritt webbhotell. Du får troligen betala 10.000:- eller mer för det och sedan är det domännamn och webbhotell som kostar. |
|||
Svara med citat |
2009-08-18, 16:07 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tänk bara på att om du kanske vill sälja både inom Sverige och i EU, och USA, och då behöver du kolla så att butiken klarar valutor och språk.
Annars håller jag med Mortekai, det enklaste och smidigaste är att hitta en bra hyrlösning. De flesta brukar ha en enkel design som ingår, och kunna skräddarsy om man vill det. Kortbetalningsfunktioner har de flesta e-handelslösningar, men ofta behöver du teckna ett inlösenavtal med någon inlösare (bank), och ett avtal med en betalväxel som är den som sköter transakationerna mellan butiken och banken. Varianter finns också där man kan anväda payson eller liknande och då gå på deras inlösenavtal. Det är enkelt, men då blir det deras namn som står på kundernas kontoutdrag vilket kan vara dumt vid utlandshandel. Här hittar du en liten jämförelse på priser hos olika hyrlösningar. Däremot för att jämföra vilka funktioner de har får du nog kika runt hos dem. http://www.ehandel.se/ehandelssystem/ |
|||
Svara med citat |
2009-08-18, 19:49 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi använder Textalk som jag tycker fungerar väldigt bra.
Kortbetalning ingår från start så du behöver inte skaffa eget inlösenavtal förrän du kommer upp i lite omsättning De kan hjälpa till med design Klarar flera språk och valutor (samt fixar med moms till utland automatiskt om man vill, exempelvis momsfritt Norge och med moms till EU-länder om det är privatpersoner) Har ingen erfarenhet av något annat. |
||
Svara med citat |
2009-08-18, 20:59 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Richie: ser kunden att de handlat av dig på sitt kontoutdrag eller ser det textalk?
|
|||
Svara med citat |
2009-08-18, 21:54 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu har vi eget inlösenavtal så jag antar att det står vårt företagsnamn. Eftersom då betalar man till oss och vi kan också återbetala via kort osv.
När man har inlösenavtal via textalk så vet jag faktiskt inte. I övriga fall när man väljer förskott eller faktura så är det oss (eller Kreditor i Norge, Finland, Danmark) |
||
Svara med citat |
2009-08-18, 22:46 | #7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
alla inlösare kan/vill inte ta utländska kort, så kolla upp detta!
|
||
Svara med citat |
2009-10-20, 17:38 | #8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Svar till SweCat: kan tydliggöra att man får sitt eget butiksnamn på kontoutdragen om man använder inlösenavtal via Textalk (den tjänst vi kallar "kortbetalning via Textalk").
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|