FAQ |
Kalender |
2005-01-06, 15:07 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Så här ser koden för en enkel iframe:
<iframe src="gurka.asp" name="<span style='color:green'>gurka" width="100" height="200" scrolling="no"></iframe></span> Låt oss utgår från följande senario. Du har enbart en frame i index filen och det är för att man vill scrolla hela sidan samt att scrollbaren hamnar längst ut till höger i fönstret. Sedan har du en huvudmeny i toppen av sidan. När du nu klickar på någon länk i menyn ska sidan öppnas i "gurka" IFRAME sidan som är 200 hög. Om nu gurka har mer text än 200 rader så syns inte den resterande texten efter 200. Jag vill inte använda en scroller i iframen för då får man dubbla scrollar till sidan. Och den "högra" scrollern kan inte känna att sidan behöver scrollas för att vi har satt höjden är lika med 200 och den får plats i fönstret. Detta problem hade varit löst om man kunde ha använt sig av height="100%" men den funkar inte i frames. Jag har även IFRAMEN i en tabell som ser ut så här: <table width="100%" Height="100%"> Hur kan man lösa så att höjden blir dynamisk? Att den anpassas efter textmängen? Tack i förhand! PS: Det är även en prestation att förstå vad jag har skrivit och vad jag yrar om men jag är helt slut just nu. |
||
Svara med citat |
2005-01-06, 16:14 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Skippa iframen helt, kör med nån form av includes istället. Jag kan ärligt säga att jag inte förstår riktigt hur du menar. men det känns ändå som du försöker gå över ån efter vatten.
I övrigt så är det ju helt klart möjligt att ställa storleken på iframen (på det mesta faktiskt) dynamiskt från serversidan vid omladdning, via php och inline-css. |
||
Svara med citat |
2005-01-06, 17:40 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kanske kan detta inlägg av mig vara av intresse?
|
||
Svara med citat |
2005-01-06, 18:21 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2005-01-07, 15:56 | #5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för svaren alla! Har dock inte löst det än men jag kämpar på
|
||
Svara med citat |
2005-01-07, 16:32 | #6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Försökte med just det där jag också under en tid. Gav upp efter sisådär tio-femton timmar... <_<
Det finns en massa script som säger sig kunna lösa det. Men inget fungerade så pass bra efter mina önskemål att jag fortsatte med dem. Den främsta orsaken för min del var dock att jag fick för mig att sökmotorerna inte uppskattade iframes... Ett av många script som finns: http://www.dynamicdrive.com/dynamici...iframessi2.htm |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|