Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Datahall

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-12, 22:08 #1
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
Standard Datahall

Om man skall byggaen helt ny datahall, va där det för krav som gäller anser ni?
Vad finns det för för resp nackdelar?

Dubbla dieselgeneratorer med tank för kontinuerlig drift. Finns det något alternativ för detta?
Dubbla UPS med extra batterier. En stor central UPS eller dubbla små i varje rack? För/nackdelar med e olika varianterna?

Skalskydd, väggmaterial? Tjockleken är väl ändå inte avgörande utan att det är olika material (Järn/Sten/trä) så man inte kan använda en och samma klinga.
Hur påverkar nödutgångar skalskyddet?

Brandsläckningssystem. Här kan jag själv för lite, men bra med övertryck så rök inte trcycks in i hallen. Vad mer?

Passersystem som loggar besökare och olika rärttighetszoner.

Innerväggar för uppdelning, för/nackdelar?

Kylning skall så klart vara redundant, men hur? Dubbla rör med kylmedia, dubbla kylaggregat eller två dubbla system hela vägen? Om det är sjövattenkylt tror jag dock det räcker med en sjö *S*
Kyla via golvet, taket eller allmänt i rummet? För/nackdelar med det? Golvkyla e väl det vanliga men är det effektivt nog för dagens kompakta bladservrar etc?

Ström självklart A+B, men hur beräknar man? Skallman ta hänsyn till MAX för alla rack samtidigt, eller likt webkonton en viss överberäkning?

Om man bygger, någon för eller nackdel att bygga 50 kvm mer än man behöver? Driftskostnaden bör väl inte bli så stor extra?

Arbetsplats direkt i anslutning till hallen, i hallen eller på annat våningsplan?

Minst dubbla fiberlinor med fysiskt olika ingångar räcker det eller krävs trippla?
BGP routingen, enbart via Cisco hårdvaruswitchar eller mjukvarulösning?

Neonljus eller LED för att skapa hype? *S*

Kul att få igång en diskussion, tror vi sitter på mycket smalad kunskap på forumet.
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-12, 23:43 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Allt är en fråga om kostnad, budget sätter ju hur bra det blir.

Viktigaste är att man INTE överbokar något, är oftast då det brukar sluta med problem eller man sitter fast och inte kan bygga ut på ett vettigt sätt om man gjorde planeringen dåligt från början.


Börja planera för placeringen, inte göra som K företagen (Loopia/fsdata som gillar bygga i k-märkta hus)

Eller även inte göra en Surftown, bra placering utan risk för vattenparty.

Bygg alltid högt och även om du bygger där du är högt uppe se till att bygga ändå någon halvmeter förhöjning från marken.

Ska man ha dubbla generatorer och UPS så ska dom vara helt separata ställverk så dom inte ska kunna skada varandra.

Alltså helt separata A + B matningar, man vill ha centrala UPS och inte små UPS.

Vill man vara extra säker så centrala ups och små ups efter, för har ju hänt att det blivit extrema överspänningar som slagit ut ups och allt efter. Inte säkert dom små ups efter skylla skyddat mot det ändå men möjligen beroende på hur stor överspänning.

Kyla är stor kostnad, golvkyla och varma o kalla gångar är vanligast. Är det rack som drar mycket så brukar man även ha kylning direkt till racket i ett slutet system.

Själv kör man core på A + B 48VDC samt dubbla 6500 med dubbla supervisor.

Så är byggt så att 50% av varje chassi kan gå sönder utan avbrott, samtidigt som man kan uppgradera mjukvaran utan avbrott alls (några ms avbrott)

Samt flertal separata länkar som går åt flera olika städer, har skilda anslutningar som går i både iponly,tdc,telenor,tele2 fiberringar. Så är både aktiv och passivt skilt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-13, 00:23 #3
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Om du är seriös ska du kontakta något av företagen som bygger hallar (och dess
komponenter) - APC, Coromatic, Eaton, Rittal, etc.

Räkna med att du kan behöva någonstans runt 50.000-100.000/kvm för att bygga
en bra hall.

När det gäller separering A+B och kyla så är det dubbla system rakt igenom som
gäller. Strömmatning till hallen från 2 håll, olika vägar under golv/tak, etc. Ett rack-
skåp som rasar igenom en golvplatta ska inte kunna slita av några ledningar som
sänker hela hallen.

KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-13, 10:51 #4
gotserveds avatar
gotserved gotserved är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 198
gotserved gotserved är inte uppkopplad
Medlem
gotserveds avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 198
Intressant tråd, kommer att följas
gotserved är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-18, 09:16 #5
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Ska man ha dubbla generatorer och UPS så ska dom vara helt separata ställverk så dom inte ska kunna skada varandra.
Tack för ditt uttömmande svar, självklart intressant läsning.
Jag kan dock inte förstå varför du skulle vilja ha dubbla ställverk? Känns ologiskt.

Citat:
Alltså helt separata A + B matningar, man vill ha centrala UPS och inte små UPS.
Varför inte små UPS? Ser en fördel med att kunna ha ett antal extra "på hyllan" för att snabbt byta ut. Övervakning görs ju ändock tämligen enkelt.
Som du sa själv, största felet är att bygga för litet och med en stor central UPS måste du ju ta hänsyn till 100% utnyttjande av varje höjdenhet på maximalt antal rack även om du kanske i början bara utnyttjar 20-30% av lokalen. Blir initialt en onödigt stor investeringskostnad.
Men ge mig gärna nackdelar och fördelar, jag är övertalningsbar. *S*

Citat:
Kyla är stor kostnad, golvkyla och varma o kalla gångar är vanligast. Är det rack som drar mycket så brukar man även ha kylning direkt till racket i ett slutet system.
Räcker verkligen varma/kalla gångar till dagens täta SAN/bladservrar? Jag har förstått att de flesta ändock kör på detta upplägg, men om man nu kan ha möjligheten att styra och börja från början, skall man göra på samma sätt idag som man gjorde för 5-10 år sedan?

Citat:
Samt flertal separata länkar som går åt flera olika städer, har skilda anslutningar som går i både iponly,tdc,telenor,tele2 fiberringar. Så är både aktiv och passivt skilt.
Jo, minst 2-3 separata leverantörer med BGP, men vad menar du med "går till olika städer"? Misstänker du menar att inkommande fiber skall vara fysiskt skilda från varandra. Trodde det räckte dom var skilda till de centerala gemensamma NOC där det då finns flera oberoende ISP och deras egna ringar.
IP-Only har jag jobbat med många år och har enbart gott omdöme om dom.
Det är väl bara förbjudet med egenreklam och inte att ge andra bolag beröm hoppas jag? Om inte redigerar jag självklart mitt inlägg omgående.
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-18, 09:19 #6
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Om du är seriös ska du kontakta något av företagen som bygger hallar (och dess
komponenter) - APC, Coromatic, Eaton, Rittal, etc.
Självklart kontaktar man de leverantörerna, men det hindrar ju inte att man själv vill lära sig mer för att kunna kravställa på bästa sätt, det är väl seriöst det med?

Citat:
När det gäller separering A+B och kyla så är det dubbla system rakt igenom som
gäller. Strömmatning till hallen från 2 håll, olika vägar under golv/tak, etc. Ett rack-
skåp som rasar igenom en golvplatta ska inte kunna slita av några ledningar som
sänker hela hallen.
Vilken underbar bild och du påpekade ju det självklara, dra ena matningen i tak och andra i golv så du får en form av extra redundans på det sättet, smart!

Skall även brandsläckningssystemet vara redundant?

Tyckte nog din prisuppskattning var orimligt hög om jag skall vara ärlig, även om det så klart alltid kostar mer än man från början trott.
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-18, 09:19 #7
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Tack för ditt uttömmande svar, självklart intressant läsning.
Jag kan dock inte förstå varför du skulle vilja ha dubbla ställverk? Känns ologiskt.

Varför inte små UPS? Ser en fördel med att kunna ha ett antal extra "på hyllan" för att snabbt byta ut. Övervakning görs ju ändock tämligen enkelt.
Som du sa själv, största felet är att bygga för litet och med en stor central UPS måste du ju ta hänsyn till 100% utnyttjande av varje höjdenhet på maximalt antal rack även om du kanske i början bara utnyttjar 20-30% av lokalen. Blir initialt en onödigt stor investeringskostnad.
Men ge mig gärna nackdelar och fördelar, jag är övertalningsbar. *S*

Räcker verkligen varma/kalla gångar till dagens täta SAN/bladservrar? Jag har förstått att de flesta ändock kör på detta upplägg, men om man nu kan ha möjligheten att styra och börja från början, skall man göra på samma sätt idag som man gjorde för 5-10 år sedan?

Jo, minst 2-3 separata leverantörer med BGP, men vad menar du med "går till olika städer"? Misstänker du menar att inkommande fiber skall vara fysiskt skilda från varandra. Trodde det räckte dom var skilda till de centerala gemensamma NOC där det då finns flera oberoende ISP och deras egna ringar.
IP-Only har jag jobbat med många år och har enbart gott omdöme om dom.
Det är väl bara förbjudet med egenreklam och inte att ge andra bolag beröm hoppas jag? Om inte redigerar jag självklart mitt inlägg omgående.
Att tala gott om en leverantör är såklart inte förbjudet

Sen tror jag att det patrikweb menar är att de är fysiskt åtskilda och går till näthubbar i olika städer, eller?
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-18, 09:34 #8
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Vilken underbar bild och du påpekade ju det självklara, dra ena matningen i tak och andra i golv så du får en form av extra redundans på det sättet, smart!
Hehe! Jo, såg bilden i veckan nånstans på IRC och den kändes så klockren just för denna tråd.

Citat:
Skall även brandsläckningssystemet vara redundant?
Det är nog upp till dig. Osäker på hur datacenters brukar göra då brandsläckningen är lite som en försäkring - du betalar gladeligen men vill aldrig använda den.. Patrikweb har nog mer koll på den biten.

Citat:
Tyckte nog din prisuppskattning var orimligt hög om jag skall vara ärlig, även om det så klart alltid kostar mer än man från början trott.
Med tanke på att en liten 40 kVA APC-UPS kostar ett par hundringar och du behöver 2 så
kostar det rejält mycket deg. Nu är APC en liten dyrare tillverkare men vi är väldigt nöjda
med deras support så det känns som välinvesterade pengar.

Och 40 kVA kommer man inte så värst långt på.

Sen tillkommer dieselgenerator/er för kanske en hundring eller två. Allt beror såklart på hur
stor hall du tänker bygga. Ju större hall desto lägre kvadratmeterpris såklart.

När det gäller kyla så är det "senaste" att bygga HACS (Hot-Aisle Containment System) där
man stänger in den varma gången med antingen glasdörrar eller industridraperier man ofta
har vid lastportar. Sen har man utsuget precis ovanför.

För att ytterligare öka kyleffektiviteten kan man även stänga in den kalla gången för att kunna
garantera att all kyla verkligen passerar serverracken och inte sticker någon annanstans.

För att få ner kylkostnaderna ska man självklart använda vårt kalla klimat så mycket det bara går.

EDIT:Just det - ställverken. Eldistributionen behöver såklart vara redundant A+B och då innebär
det i praktiken redundanta ställverk (både hos dig och att strömmen kommer från olika verk ute
på stan/skogen.

Nätverksmässigt så behöver kablarna vara åtskiljda så långt det går. Du nämner IP-Only och även
vi är mycket nöjda med deras leveranser. Du kan ju köpa deras redundans för att garanteras att
dina två linor från dem aldrig korsar varandra i deras nät.

Telenor/TDC/IP-Only ligger i samma diken så för redundansens skull bör du satsa på Telia som #2.

Senast redigerad av KristianE den 2011-07-18 klockan 09:41
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-18, 10:55 #9
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 307
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 307
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg

Räkna med att du kan behöva någonstans runt 50.000-100.000/kvm för att bygga
en bra hall.
Du menar väl ändå sek och inte kvm?
Cos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-18, 11:02 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det är väl SEK/kvm som avses.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017