Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Avregistrera .SE?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-24, 15:14 #1
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Mycket flitig postare
Joels avatar

Jag har haft domäner registerade och domäner som gått ut. För en månad sedan fick jag en faktura från NIC-SE om ett domännamn som jag inte längre vill ha, som vanligt slängde jag fakturan i tron om att domännamnet då automatiskt kommer att avregistreras.

Nu idag fick jag en till faktura från NIC-SE med påminnelseavgift samt med texten:

Citat:
Enligt vår bokföring har vidstående belopp förfallit till betalning. Vi motser därför omgående likvid. Om betalning av årsavgiften uteblir kommer domännamnet att stängas av. Vi ber er snarast bekräfta om ni inte längre är intresserade av att ha domännamnet registrerat.
För mer information se:http://www.nic-se.se/kundtjanst/avi.shtml
Okej, jag går in på sidan i hoppet om att det kanske finns en enkel knapp som säger "Avregistrera mitt domännamnet" och tänker att jag kan väl betala påminnelseavgiften om dom nu kräver det, men jag är inte intresserad av att betala för domännamnet som jag inte längre vill ha registrerat.

På sidan finner jag följande text:
Citat:
7.Avregistrering:
Om Ni önskar avregistrera Ert domännamn ber vi Er snarast meddela NIC-SE. Enklast görs detta genom att Ni fyller i en avregistreringsblankett. Faxa ifylld blankett med underskrift av firmatecknare eller motsvarande till NIC-SE på fax 08-545 758 29 eller skickas till NIC-SE, Box 5774, 114 87 Stockholm. Glöm inte att meddela Er Internetleverantör att Ni inte önskar ha ert domännamn kvar.
Vilket j#vla krångel för att avregistrera en domän, varför gör dom såhär? :unsure:
Vad händer om jag inte betalar denna faktura, stänger dom av domännamnet och inget mer, eller skickar dom betalningen vidare till Kronofogdmyndigheten? :blink:
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-24, 15:19 #2
Joels avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Joels avatar

Jag svarar på mitt eget inlägg
Följande finns att läsa på http://www.nic-se.se/domaner/avregistrering.shtml

Citat:

Avregistrering

Om du inte är intresserad av att ha kvar ditt domännamn kan du välja mellan två av följande alternativ.
1. Betala inte årsavgiften för ditt domännamn.

Eftersom betalningen avser nästkommande år är man inte betalningsskyldig. Uteblir betalningen så avregistreras domännamnet automatiskt efter en tid. Man får dock räkna med att man får en avi och en påminnelse samt mejl om detta, men det är inget som går vidare till inkassa etc.

2. Fyll i avregistreringsblanketten här nedan och faxa den till oss.

Avregistreringen sker inom några dagar och du slipper få avier, påminnelser och mejl. Om du saknar någon uppgift som ska fyllas i på blanketten kan du söka fram den informationen här

Avregistreringsblankett

Om jag förstått det hela rätt så är det bara att slänga fakturan om man inte är intresserad av att behålla domännamnet?
Oläst 2005-01-24, 16:35 #3
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Hejsan.

Jag instämmer i din frustration!

NIC-SE/ISS som ändå är det drivande organet bakom .se och som man tycker borde vare en förebild för papperslös kommunikation är ibland nästan mer byråkratiska än andra statliga organ. Det är mer eller mindre ett mirakel att saker och ting ändå fungerar till viss del.

Dom gjorde nyligen en undersökning bland deras ombud, hur väl registreringsprocessen på våra webbplatser uppfyllde deras krav.
Vissa ombud hade gamla NIC-SE Villkor länkade osv, och detta hade man X antal dagar på sig att åtgärda osv..

Självklart så skulle man inkomma med ett SKRIFTLIGT svar när detta var fixat.

Varför duger inte det mailledes? Alla ombud har ju en pgp-nyckel som används för att signera .se registreringar, är inte detta något som
går att använda sig av vid all kommunikation ombuden gör med nic-se??

Tydligen INTE!

-Martin
nomicon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-24, 19:35 #4
Joels avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Joels avatar

Ja och totalt utgår 15 kr i portoavgifter per domän som inte betalas.
Först får man ett brev om betaling för kommande år, betalar man inte,
så får man ett brev med påminnelseavgift 50kr samt domänavgiften för kommande år,
betalar man inte då så får man ytterligare ett kuvert med ett s.k "slutbrev" där det står
"tack å hej, din domän är nu avstängd tills vidare för att sedan bli ledig igen".

Visst, jag förstår varför dom har såhär, men ändå. Mycket papper, mycket porto.

För att återgå till det du sa Martin så blir resultatet av det krångla förfarandet vad gäller en egen avregistrering - så man slipper eventuella kuvert och påminnelser - att jag helt enkelt skiter i att avregistrera namnet för att få det tredje brevet - slutbrevet och NIC-SE blir 5 kr+ett kuvert å ett papper fattigare.

Och vems fel är det? DERAS!
Oläst 2005-01-25, 07:17 #5
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Helt sjukt att man inte kan få breven till sin mail istället
Tobias Turesson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-25, 13:08 #6
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Men det är väl ändå ganska bra att man får upp till 3 brev hemskickade. Ni som säger att det borde vara mail istället borde uppskatta denna service, eftersom det även skickas ut mail. Har ni inte sett dessa mail hade ni alltså förlorat era domäner.

Jag, som jobbar med "internet" , har lyckats glömma förnya .com-domäner som har expirat och en tom blivit avregistrerad. Mindre kul.

Ser inget hinder i att betala några kronor extra till Nic-SE för just denna extra säkerhet, som någon annan har sagt här, är skillnaden mellan 160 eller 200 att man inte har råd med sin domän, då är man antagligen inte så seriös ändå!
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-25, 15:10 #7
Joels avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Joels avatar

Broblemet i sig är väl inte bara det utan snarare den krångliga prociduren som gör att folk inte vill avregistrera .SE utan hellre tar emot dessa (i många fall onödiga) brev.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017