FAQ |
Kalender |
2007-01-11, 01:03 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad finns det för oskrivna etiska regler?
Hur är det med att utnyttja kunders sidor för att få upp konkurenters sidor? |
||
Svara med citat |
2007-01-11, 01:06 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2007-01-11, 01:21 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det vet jag inte men informeras kunderna om det?
För vad jag tror skulle inte ett företag på något sätt acceptera att man "hjälper" en konkurent. Hogia skulle ju knappast vilja ha Visma som länk på sin sida (som exempel) |
||
Svara med citat |
2007-01-11, 08:32 | #4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Att arbeta med två konkurrerande sidor är såklart en avvägning men jag har inte stött på några svårigheter i de fall jag gjort så. Om jag bara informerat båda parter innan så har det inte varit några negativa åsikter.
|
||
Svara med citat |
2007-01-11, 08:43 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Fast frågan är väl hur man ser på att t.ex. länka från Hogia till Visma. Nej, det är inte etiskt riktigt, ett SEO-bolag som jobbar på det sättet, har säkert väldans många bra argument för att göra det. Argument som inte inkluderar det faktum att det är mest positivt för mottagarsiten, i detta fallet Visma.
De kommer troligen att säga att det är bra att ha länkar till konkurrenter och liknande mycket tveksamma argument. Så nej, det är inte OK, om man inte betalar Hogia för länkarna förståss och talar om den verkliga anledningen till länkningen. |
|||
Svara med citat |
2007-01-11, 09:49 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Enligt min åsikt så skall ett SEO-företag aldrig använda sig utav kunders sidor för att ge kredit till sig själva. Och om de använder sig utav kunders sidor för att ge kredit till andra kunder, så skall alla inblandade parter få detaljerade instruktioner om vad SEO-företaget planerar att göra- och godkänna det.
Gällande ett SEO-företag som arbetar med konkurrerande företag, så har vi i alla fall en policy som säger att vi säljer in ett ord endast ett visst antal gånger. Lite först till kvarn - princip. Sedan så säger vi nej tack, eller erbjuder ett synonymt ord. Det är ju faktikst bara 10 som kan ligga i toppen! |
||
Svara med citat |
2007-01-11, 16:01 | #7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
IMHO är det ytterst tveksamt att arbeta åt flera konkurrenter samtidigt - men att "sälja samma ord" till flera kunder är ju oetiskt om något. Att bara gå in för att erbjuda "Top 10" är ju pinsamt. Oftast är det #1 eller småsmulor som gäller. |
||
Svara med citat |
2007-01-11, 18:09 | #8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Att utnyttja en kund för att hjälpa en annan går emot de flesta moraliska SEO aspekter.
Sen finns det folk som gör vad som helst men i längden fungerar ärlighet längst precis som i allt. Det finns många som jobbar med nästan samma koncept och länkar från kundens sida till det egna nätverket. När konsulter gör detta hoppas jag verkligen att de informerar kunderna om detta. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|