FAQ |
Kalender |
2007-02-19, 23:40 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag lade in en funktion - med hjälp av CSS och JavaScript - som ska visa en liten presentationsbild uppe i vänstra hörnet på hemsidan när muspekaren för över en textlänk. I IE och Opera funkar det utmärkt men i Firefox vill det inte funka så länge jag kör med någon som helst doctype som ställer in webbläsaren i "standards mode" (t.ex. <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> ). Struntar jag i att deklarera doctype eller om jag använder en doctype som som inte ställer läsaren i "standards mode" så funkar det även i Firefox. Koden ser ut som nedan: /*deklaration i CSS-filen*/ #minbild1 { position: absolute; left: 10px; top: 10px; z-index: 10; display: none; } /*javascriptfunktioner i sidhuvudet*/ function visabild() { document.all.minbild1.style.display='block'; } function doljbild() { document.all.minbild1.style.display='none'; } /*anrop av funktionerna i en textlänk*/ <a href="#" class="vmeny3" style="cursor: default;" onMouseOver="visabild();" onMouseOut="doljbild();"> /*boxen där bilden ligger*/ <div id="minbild1"> [img]bs.jpg[/img] </div> Så ser det ut och frågan är nu alltså varför Firefox vägrar att visa bilden tillsammans med den doctype jag vill använda när det funkar utan problem i IE och Opera. Någon som vet? OK jag kan ju altid använda en enklare Ajax-funktion istället men jag tycker inte jag ska behöva använda mig av sånt för att få det här att funka. Har ni några förslag? |
||
Svara med citat |
2007-02-20, 00:09 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Testa att ändra "document.all.minbild1.style.display" till "document.getElementById('minbild1').style.display ".
|
||
Svara med citat |
2007-02-20, 00:54 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
Svara med citat |