FAQ |
Kalender |
2013-09-02, 22:35 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej alla!
Har tidigare postat en tråd om att jag och en god vän till mig börjat slänga upp affiliate-shoppar inom olika nischer. Nu till saken. Vi har lyckats snickra ihop cirka 8 stycken shoppar i dagsläget, och det är ungefär 3,5 veckor sedan vi började med detta. En av sidorna http://DressSharp.se brukar vanligtvis ha cirka 30-50 unika besökare per dag, sedan vi lanserade den för typ 2 veckor sedan. Det konstiga är att under de senaste 2-3 dagarna har vi fått in massvis med trafik från USA, olika delstater, olika städer, Miami, Kalifornien, Ohio, med flera. Det trillar in folk hela jä*la tiden, och vi har ingen aning om hur dom hittar till vår svensk sajt, som för övrigt inte ens shippar produkter utanför EU. Vi har inte spammat sidan i några forum, förutom att vi tagit upp url:en här på WN i feedback-tråden samt nu i denna tråd - men utöver det har vi inte marknadsfört sidan alls, och inte skapat några backlinks på utländska/internationella sajter. Robotar var första tanken, men njäe... Det är inte den känslan man får när man ser hur dom rör sig på sidan. Det skumma är även att enligt analytics så är detta direkttrafik, dvs inte organisk trafik från Google, Facebook, eller några andra källor. Vad kan detta bero på? Någon som varit med om något liknande? Vi sitter som två miffon och fattar ingenting. Har för cirka 15 minuter sedan lagt in ett WP-plugin med en pop-up som välkomnat dessa jänkare och frågat snällt hur fan dom hittat till vår svenska sajt osv. Håller tummarna att någon vänlig jänkare ger oss mer info. Ni som kan det här... någon som har något förslag eller vågar spekulera kring vad det rör sig om? Tack så hemskt mycket på förhand! Edit: Bifogar en skärmdump på analytics också! http://imgur.com/GDln027 Senast redigerad av Vladdekladde den 2013-09-02 klockan 22:40 Anledning: Bifogade en skärmdump |
||
Svara med citat |
2013-09-02, 23:15 | #2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Upptäckte precis att det inte bara gäller dresssharp.se utan även våra två andra sajter: teknikgallerian.se och klädgallerian.se
Samma fenomen där.. massa trafik från USA, senaste 2 dagarna, verkar vara direkttrafik och vi fattar verkligen ingenting just nu. Så vore oerhört tacksam om någon kunnig jäkel här hade någon som helst aning om hur detta kan komma sig. Har ju cirka 15 andra sajter (alla är inte affiliate-shoppar) och har inte varit med om detta på någon av dom andra, förutom på dessa tre sajter. |
||
Svara med citat |
2013-09-02, 23:19 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kolla trafikkällor så ser ni kanske vart de kommer ifrån?
Även innehåll kan vara intresant och se vilken sida de trillar in på. |
||
Svara med citat |
2013-09-02, 23:24 | #4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Bifogar skärmdump på trafikkällor.. Det är som jag sa, direkttrafik, och vi har ingen aning om hur de hittat vår url, och varför de ens besöker oss. När man tittar på real-tid sidan så ser man hur dom klickar sig runt, dom kollar på produkter helt enkelt, söker på olika namn som t.ex Björn Borg, och lite allt möjligt. Ser helt naturligt ut, dvs det ser inte ut som robotar (inte för att jag vet hur robotar uppför sig) men den spontana känslan ger mig inte intrycket av att detta skulle vara robotar. Skärmdump på trafikkällor: http://imgur.com/htTqztV |
||
Svara med citat |
2013-09-02, 23:32 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Naiv som jag var postade jag en liknande tråd på Flashback i hopp om att få något vettigt svar därifrån, och ni kanske kan föreställa er vilka underbara svar jag fick från foliehattarna där. "Obama är på väg till Sverige, USA kollar in alla svenska sajter extra mycket" osv.
Herregud alltså :/ |
||
Svara med citat |
2013-09-03, 04:46 | #6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kanske är det svenskar som bor och arbetar i USA som har hittat din site och sprider länken på sociala forum och via rekommendationer på emejl.
Det finns rätt många svenskar som bor och jobbar i USA. Har ingen exakt siffra i huvudet just nu dock. Men totalt är det väl ca en mille svenskar som är utomlands just nu. Samt lika många utlänningar som är i Sverige. En gissning är att 20-25% av dem är i USA eftersom USA svarar för 25% av världens BNP. Ca 15% av Sveriges befolkning är födda utomlands. |
||
Svara med citat |
2013-09-03, 05:20 | #7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ordet 'direkttrafik' är väldigt missvisande i GA.
Här har du en lista på end del som tolkas so 'direktrafik' i GA: http://www.webtrendsoutsider.com/201...errer-reports/ |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|