Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

SL ut i webbkampanj

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-11-18, 18:31 #1
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
Ingos avatar

Reg.datum: Jan 2005
Standard SL ut i webbkampanj

I den nya kampanjen "Botshop.nu" ska resenärer som köper SL-biljetter få rösta på vad plankarnas böter ska gå till att åtgärda. Bakom kampanjen står DDB Stockholm.

Läs mer:
http://www.resume.se/nyheter/webb/20...oter-gar-till/
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-18, 19:27 #2
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Administratör

Hoppas att lobbying för en avgiftsfri kollektivtrafik kommer finnas med på listan.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-18, 21:29 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Hoppas att lobbying för en avgiftsfri kollektivtrafik kommer finnas med på listan.
Ja så folk kan vara mer parasiter och bli ännu mer bidragstagare, det låter ju stabilt.

Sverige är ett samhälle där säkert snart 50% är bidragstagare och inte betalar fulla priset dom kostar samhället. Redan idag får dom som åker kollektivtrafik bidrag då dom inte betalar fulla marknadspriset det kostar hålla igång.

Sedan att Sverige är rätt efterblivna och har massa spärrar som kostar massa extra, andra länder som Tyskland har inga spärrar.

Att komma åt plankningen måste garanterat skada och kosta mer än det ger, helt öppet med random kontroller borde vara optimalt. Massa extra stopp och grindar stör bara övriga.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-18, 21:36 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Ja så folk kan vara mer parasiter och bli ännu mer bidragstagare, det låter ju stabilt.

Sverige är ett samhälle där säkert snart 50% är bidragstagare och inte betalar fulla priset dom kostar samhället. Redan idag får dom som åker kollektivtrafik bidrag då dom inte betalar fulla marknadspriset det kostar hålla igång.

Sedan att Sverige är rätt efterblivna och har massa spärrar som kostar massa extra, andra länder som Tyskland har inga spärrar.

Att komma åt plankningen måste garanterat skada och kosta mer än det ger, helt öppet med random kontroller borde vara optimalt. Massa extra stopp och grindar stör bara övriga.
Haha, du är helt underbar. Först så sågar du avgiftsfri kollektivtrafik för att i nästa andetag säga att man ska sluta jaga plankare och ta bort biljettkontroller. Har du räknat hem dina getter?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-18, 21:48 #5

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Haha, du är helt underbar. Först så sågar du avgiftsfri kollektivtrafik för att i nästa andetag säga att man ska sluta jaga plankare och ta bort biljettkontroller. Har du räknat hem dina getter?
Har inte sagt att man ska sluta jaga folk, men spärrar är något som skadar dom som faktiskt betalar. I princip är det fel skada sina kunder.

Och funkar utan spärrar i Tyskland bland annat. Så högre straffavgifter hade garanterat gett bättre resultat än spärrar i längden och mer kontroller random.

Sedan borde det vara rimligt kräva folk betalar full pris, hade varit rimligt kräva en anslutningsavgift på kanske 300k-1miljon och en högre månadskostnad för täcka hela driftkostnaden.

Dom som köper en bra bil kan lätt hamna 500k-1miljon där en värdeminskning är extremt samt höga skatter och driftkostnad.

Lika rimligt kollektivtrafiken får betalas fullt ut av dom som använder den precis som dom som väljer bilen får ta hela kostnad.
Oläst 2013-11-18, 23:08 #6
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Har inte sagt att man ska sluta jaga folk
"Att komma åt plankningen måste garanterat skada och kosta mer än det ger"

Tänk på vad du skriver så att du inte skriver vad du tänker.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-18, 23:30 #7

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
"Att komma åt plankningen måste garanterat skada och kosta mer än det ger"

Tänk på vad du skriver så att du inte skriver vad du tänker.
Med nuvarande system med spärrar så tror jag det kostar mer än det ger, och gör skada för övriga.

Så vissa sätt kanske det inte värt ens, men hindrar ju inte göra det på andra sätt.

Samma sak det inte är värt ha mjölkpaket inlåsta i butik för hindra snatteri av mjölk medan man låser in smycken och dyra klockor i andra butiker.

Ibland är det inte värt det utan man får antingen ta den smällen eller hitta vettigare lösningar.
Oläst 2013-11-19, 10:35 #8
Administratör

Administratör

Citat:
Ja, så att fler människor tar kollektivtrafiken som är mer kostnadseffektiv och miljövänligare .. För mig är det en vinst för vårt samhälle (patrikweb: läs parasitsystem).

Jag skulle förmodligen, om jag nu hade bott i Stockholm, vara en av förlorarna ekonomiskt på ett sådant system. Men olikt dig är inte det min utgångspunkt i alla situationer.

Sen är det ju också så att hälften av finansieringen i de flesta kollektivtrafikbolag redan sker via skattesedlarna. Jag skulle bara vilja dubbla detta.
Oläst 2013-11-19, 10:46 #9

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Ja, så att fler människor tar kollektivtrafiken som är mer kostnadseffektiv och miljövänligare .. För mig är det en vinst för vårt samhälle (patrikweb: läs parasitsystem).

Jag skulle förmodligen, om jag nu hade bott i Stockholm, vara en av förlorarna ekonomiskt på ett sådant system. Men olikt dig är inte det min utgångspunkt i alla situationer.

Sen är det ju också så att hälften av finansieringen i de flesta kollektivtrafikbolag redan sker via skattesedlarna. Jag skulle bara vilja dubbla detta.
Ja problemet att hela skattesystemet är ett parasitsystem, ett system för folk leva på andra bara. Stor del av befolkning betalar mindre skatt än dom kostar.

Ett rättvist system hade varit att varje person betalar faktiska kostnader och justerar det i olika försäkringar. Då kan man justera samhällsservice i olika nivå efter det man betalar för.

I ditt exempel så blir dom som åker bli dubbelbeskattade då parasiter får åka gratis kollektivtrafik på dina pengar.

Det är inte rimligt, så redan orimligt att stor del av kollektivtrafiken redan idag lever på skattepengar.

Sverige landet där medborgarna inte behöver göra rätt för sig och stå på egna ben.
Oläst 2013-11-19, 14:17 #10
Administratör

Administratör

Citat:
Ett rättvist system hade varit att varje person betalar faktiska kostnader och justerar det i olika försäkringar. Då kan man justera samhällsservice i olika nivå efter det man betalar för.
För ett par hundra år sedan var vi närmare ditt idealsamhälle. Ta upp en historiebok och bläddra lite för att se effekterna. Jag säger inte att du måste vara för avgiftsfri kollektivtrafik. Men extremt minimal offentlig finansiering är ju något som prövats förr, under lång tid - med tydligt resultat.

PS. Begreppet dubbelbeskattning ska du nog akta dig lite för att använda innan du förstår att det egentligen har en annan innebörd.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017