Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Paginering - på serversidan eller klientsidan?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-26, 22:31 #1
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Standard Paginering - på serversidan eller klientsidan?

Hej!

Jag har innehåll på en sida som är i en ganska lång lista. Givetvis behöver jag ha paginering. Vad är bäst ur sökmotorperspektiv, att skriva ut hela listan på sidan och göra pagineringen med javascript eller att göra gammal hederlig serversidepaginering och kanske slänga in en skvätt ajax efteråt?

Det första alternativet ger allt innehåll på samma sida men det blir dock ganska mycket kod för sökmotorerna att traggla sig igenom.

Det andra alternativet ger fler och mindre sidor, med risk för att sökmotorer kanske klagar på liknande rubriker och meta-taggar (påverkar detta pagerank?).

Hur gör ni?
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-27, 03:02 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Det där med koden att traggla igenom, blir det inte lika mycket procentuellt även om du delar upp listan på flera sidor? Serverside-kod behöver du inte bry dig om inom SEO (om det inte påverkar laddningstid d.v.s.), utan det är den genererade HTML-koden som gäller.

Google är ju inte förtjusta i att kravla Javascript, men om du tydligt skriver ut allt för sökmotorn så borde det inte vara något problem. Jag skulle nog ändå kört på serversidepaginerin eftersom man då får lite fler indexerade sidor, vilket alltid är trevligt.

Jag brukar lösa rubrikerna med att lägga till "sida 1" etc. efter rubriken, så får man dem inte helt lika. Det kan hända att Google ändå inte gillar det, men lite har man ju gjort för att förhindra ev. trubbel. Det påverkar inte alls pagerank, den handlar enbart om inlänkar och kvaliten på dessa.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-27, 10:05 #3
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Det där med koden att traggla igenom, blir det inte lika mycket procentuellt även om du delar upp listan på flera sidor? Serverside-kod behöver du inte bry dig om inom SEO (om det inte påverkar laddningstid d.v.s.), utan det är den genererade HTML-koden som gäller.
Jo, jag vet att inte google tar sig igenom serverside-koden (det vore ju ett smärre säkerhetsproblem om något ). Jag syftade mer på att jag tror mig tidigare ha läst att google ibland bara läsa in de första XXkb på sidan .. och att innehåll som kommer högre upp på sidan har bättre "status".

Tipset med sida 1, 2 etc. är nog värt att testa, tack.
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-28, 00:06 #4
Magnus500s avatar
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 83
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem
Magnus500s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 83
Nejdå, Google orkar läsa hela sidan. Däremot är det inte så himla hejigt med paginering av en annan anledning.

Om vi utgår från att varje enskild sida har en viss mängd länkjox att dela ut på sina länkar så vill man att det ska vara så vettiga länkar som möjligt. Med paginering blir det ju en hel del länkar som dels inte har en vettig ankartext (blir ju typ 11, 12, 13 etc) och som dessutom pekar till sidor som kanske inte är så intressanta i sig. Ingen som söker är ute efter sidan 13 i en lista vanligtvis.

Jag skulle alltså föreslå att lösa det på något sätt som gör att du inte får en massa mer eller mindre likadana sidor, vilken teknik som används kan man förstås diskutera också.
Magnus500 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-28, 01:37 #5
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus500 Visa inlägg
Jag skulle alltså föreslå att lösa det på något sätt som gör att du inte får en massa mer eller mindre likadana sidor, vilken teknik som används kan man förstås diskutera också.
Det lämnar väl i princip bara att skriva ut hela listan på en sida och sen använda javascript för att skapa paginering och sortering etc. och eventuellt sätta nofollow på länkarna som petas in med JS?
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-28, 11:47 #6
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Jag skulle tvärtom föreslå att göra sidindelningen på serversidan. Användarupplevelsen ska alltid komma först, och är det en lång lista blir den bättre så. Endast om listan är såpass kort att sortering osv kan göras såpass momentant på klientsidan att det ligger på nivå med ett normalt ajax-anrops svarstid (<300ms) finns det anledning att gå ifrån det.

Efter det ställningstagandet kan man börja fundera på vad som blir bäst SEO-mässigt. En sak såsom att låta ajax-sidindelningen även ha vanlig statisk href-länkning är en bra början. Att sedan försöka göra innehållet mer unikt och mindre upprepande är en bra fortsättning. Ha en default-sortering som gör att dina viktigaste list-element SEO-mässigt (mest populära eller senaste, kanske?) hamnar på förstasidan om det även verkar sunt för användaren.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-28, 13:58 #7
Magnus500s avatar
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 83
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem
Magnus500s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 83
Citat:
Ursprungligen postat av Syke Visa inlägg
Det lämnar väl i princip bara att skriva ut hela listan på en sida och sen använda javascript för att skapa paginering och sortering etc. och eventuellt sätta nofollow på länkarna som petas in med JS?
Tror att det är smidigast ja. Har iofs sett lösningar där det är olika sidor men bara inte är länkat till dom ordentligt (isf krävs säkerhetslina med canonical-tagg skulle jag säga).

Ett sätt är att använda sig av ankare så att de länkar du får fram eg pekar till samma sida (även om det inte ser ut så).
Magnus500 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-28, 15:59 #8
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Jag skulle tvärtom föreslå att göra sidindelningen på serversidan. Användarupplevelsen ska alltid komma först, och är det en lång lista blir den bättre så. Endast om listan är såpass kort att sortering osv kan göras såpass momentant på klientsidan att det ligger på nivå med ett normalt ajax-anrops svarstid (<300ms) finns det anledning att gå ifrån det.
Självklart bör användarupplevelsen komma först. Det finns dock två sidor av myntet. En lite längre initial väntan medans hela listan laddas och i princip ingen väntan medans man bläddrar mellan sidorna / filtrerar eller flera kortare väntetider när man bläddrar/filtrerar och måste ladda ner nytt content. Frågan är om dagens webbläsare och linor är så snabba att vilket som kvittar?

Det första borde (väl) dock vara att föredra för sökmotorer.

En annan fördel med klientsidepagineringen torde vara att man slipper göra en "graceful degradation"-lösning för pagineringen. De som inte kör javascript får hela listan på en och samma sida, medans de som kör JS kan bläddra och filtrera hejvilt. Ska man köra på alternativ två kan man behöva göra dels serversidepaginering och sen lägga på en ajax-lösning ovanpå det.

Jag får helt enkelt testa mig fram och se vilket som fungerar bäst. Det verkar i alla fall inte som det finns ett sätt som alla gör på.

Tack för svaren!
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-01, 15:13 #9
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Paginering är något nödvändigt ont och man bör aldrig paginera resultat bara för sakens skull. Ifall listan inte kommer överstiga c:a 100 element, kan du gott och väl dumpa ut allt på samma sida. Användaren slipper klicka på pagineringslänkar och kan använda webbläsarens sökfunktion för att hitta rätt resultat.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-01, 18:31 #10
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Paginering är något nödvändigt ont och man bör aldrig paginera resultat bara för sakens skull. Ifall listan inte kommer överstiga c:a 100 element, kan du gott och väl dumpa ut allt på samma sida. Användaren slipper klicka på pagineringslänkar och kan använda webbläsarens sökfunktion för att hitta rätt resultat.
Lista kommer överstiga 100 element. 300+ lär det bli.
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017