FAQ |
Kalender |
2005-04-28, 08:34 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur mycket aktieutdelning får man få per år innan studiemedlet uteblir?
|
||
Svara med citat |
2005-04-28, 09:11 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kan säga som såhär - jag har en kompis som har åkt på det där rätt hårt i efterhand. RSV vet
Det borde väl vara samma som annan inkomst? Dom höjde väl nyligen fribeloppet till 70k eller liknande / år? Edit: studiemedlet är ju förövrigt en löpande skala, ALLT ryker inte på en gång. Däremot så om du får ut för mkt så kommer de att kräva tillbaka studiemedlet tidigare - vilket kan vara jobbigt om man inte har ett jobb. Studiebidrag får du mig veterligen oavsett inkomst/tidigare kapital, det är lånet som minskar. |
||
Svara med citat |
2005-04-29, 00:03 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Åtminstonde tidigare (är ett par år sen jag hade studiemedel) så minskade lånet och bidraget lika mycket procentuellt sett.
|
|||
Svara med citat |
2005-04-29, 00:27 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Från csn.se:
Fribelopp Vad är fribelopp? Fribeloppet är den maximala inkomst (av tjänst, av näringsverksamhet och av kapital före skatt) du får ha per halvår utan att ditt studiemedel minskas. Hur mycket minskas ditt studiemedel med? Om din inkomst under det aktuella halvåret överstiger fribeloppsgränsen minskas ditt studiemedel, både studiebidrag och eventuella studielån, med hälften av det överskjutande beloppet. Fribeloppets storlek Fribeloppet räknas fram halvårsvis. Beloppets storlek beror på hur många veckor under halvåret du får studiemedel. Ju fler veckor desto lägre fribelopp. Fribeloppets storlek är även knutet till prisbasbeloppet för 2005. |
|||
Svara med citat |
2005-04-29, 12:38 | #5 | ||
|
|||
VIP
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
Svara |