Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Att värdera ett domännamn

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-08, 12:07 #1
imanis avatar
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 221
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
imanis avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 221
Standard Att värdera ett domännamn

Förslag på parametrar att gå efter när man värdesätter ett domännamn.

Vill ni vara så snälla att skriva vad ni tror så kanske vi till slut har en fin lista.

tack
imani är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 14:38 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
AVKASTNINGSVÄRDERING
------------------------

I - Intäkter
K - rörliga kostnader
F - Fasta kostnader
M - Riskfaktor (0-7)
r - Riskfri ränta (ex 5%)
R - Riskräntan (ex 8%)

Formel: (I-K-F)/(r+R*M) => Värde

När risken är högre än 7 bör man avstå för då är risken för stor i relation till vinstmöjligheterna. Riskfritt är riskfaktorn 0.

I fasta kostnader ingår att man har kostnader för proportionerlig lön och lokalkostnader för att ta några exempel.

Avkastningsvärdering är den vanligaste värderingen av affärsverksamheter. Det finns även Substansvärdering och Marknadsvärdering. Sen finns det en uppsjö av varianter på värderingsmodeller.

Skillnaden mellan Marknadsvärdering och Substansvärdet (Marknadsvärde-Substansvärde) kallas Goodwill om den är positiv och Badwill om den är negativ.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-08 klockan 14:52
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 14:43 #3
imanis avatar
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 221
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
imanis avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 221
fin formel,

Om vi utgår från att det endast är ett namn inget annat..

några faktorer:

- antal tecken
- Sökfrekvens
- trend (branding möjligheter)

fler?
imani är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 15:07 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av imani Visa inlägg
fin formel,

Om vi utgår från att det endast är ett namn inget annat..

några faktorer:

- antal tecken
- Sökfrekvens
- trend (branding möjligheter)

fler?
Intäkter 0
Rörliga kostnader 0
Fasta kostnader -200

Avkasningsvärdering: 0 kr

Substansvärdering: 0 kr

Marknadsvärdering: 2000 kr (befintligt bud)

Goodwill: 2000-0 (markansvärde-substansvärde) => 2000 kr

En grundläggande princip vid all typ av värdering är att ingenting är värt mer än vad någon är beredd att betala för det.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-08 klockan 15:10
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 15:40 #5
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
Conny du är rolig med dina paragrafer för precis allting . Men detta med att en domän inte är värd mer än någon vill betala för det är knepigt. Bara för att ingen vill betala på WN tex för ett domän man säljer betyder det inte att domänet är värt det som högsta budet landar på här. Men precis allting är ju värt endast det någon kan tänka sig att betala för det. Men jag håller med TS att vi på WN åtminstone iaf gemensamt borde komma fram till vilka faktorer som påverkar ett domänsvärde och tillämpa dem när man som nybörjare ska sälja domäner här.

Saker jag tittar på :

Antaltecken , ordet i domänet , konkurans inom det ordet i google samt funderar ut en plan på vad jag skulle göra / ha på domänet om jag byggde en sida på det och låg etta på det ordet domänet innehåller, hur mycket trafik och eventuellt pengar skulle jag kunna tjäna på det. Det är saker jag tittar på när jag budar på ett domän.
Sen finns det mer saker... hur domänet ligger till i tiden. Är det ett tidlöst ord ? det jag menar exempel är att "RIP.SE" är tidlöst medans "FOTBOLLSVM2012" inte är särskilt tidlöst och egentligen bara en förbrukningsvara under en kortare period. Jag brukar också göra en timeback check, när domänen reggades för första gången, vad för typ av sidor som drivits på domänet samt om den har eventuella inläktar - rykten osv kvarliggandes i google kan vara både positiva och negativa överraskningar man hittar ibland. Personligen så är detta med brandning inget för mig, men jag förstår vad ni menar med det och det verkar ha en stor betydelse för mååånga på webben. Dessa saker är ju dock inte samma saker som återförsäljare/domainflippers kikar på när de budar på namn.

Ingen kommer dock kunna ge dig ett korrekt svar på vad domänet du vill värdera är värt. Säljer du det på wn landar det på under 5000 ganska säkert. Medans rätt köpare säkert kan betala de 100 tusen du pratade om i början. Min gissning är att du max kommer kunna få 10.000 kr för RIP domänet i slutändan vart du än listar det till salu. (hoppas du inte tar illa upp) Om du inte hittar en köpare som bara måååste ha det domänet för det passar in i hans övriga nätverk, eller att han har en riktigt bra lönsam affärsplan för den.

Finns en mängd värderingstjänster där ute, och den enda som någonsin har gett mig bra riktlinjer för domänernas värde är att skriva ut domänet på DNFORUM.cOM värderingsavdelningen så får du ett hum av vad såna domäner brukar säljas för, då alla stora återförsäljare av domäner hänger just där. De drar ofta paraleller till tidigare försäljningar av liknande domäner .

Så enligt mig bästa stället att få ett hum om värdet : http://www.dnforum.com
Fösäljning av premiumdomäner "nyckelord.com" samt domäner med fraser i med mängder av sökningar : https://flippa.com/
finns andra som missdomain osv, men helt ärligt talat verkar de inte allt för stora.

Senast redigerad av knullis den 2012-04-08 klockan 15:55
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 16:04 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det är skillnad på att sälja ett "dött" domännamn och en webbsite med tillhörande domännamn med ett befintligt cashflow.

En "död" domän är precis som en idé utan genomförande, dvs har inte så stort värde.

Om man kan få en beskrivning av idén dokumenterad så har det förvisso ett visst värde. Men som du själv skriver så vill du se en potential att få intäkter och det styr din värdering.

När man ser på Dragons Den eller andra investeringsprogram på TV så blir det ganska uppenbart att säljaren ofta fullkomligt överskattar värdet på det de säljer. De har en idé utan genomförande men värderar den som de redan har genomfört hela konceptet. Investerarnas första åtgärd är att förklara att deras kapital och ett genomförande är det som skapar värdet, så även med domännamn.

Jag visade på 3 vanliga värdringsprinciper, och det är som jag skrev att ingenting är värt mer än någon är beredd att betala för det.

Hur man kommer fram till marknadsvärderingen är vanligtvis en budstrid eller auktion. Det finns ingenting som är ett objektivt pris.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 16:07 #7
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
Men det är ändå fel tycker jag att säga domäner inte har något värde utan en genomföringsplan. Domäner är väl ändå som aktier som stiger och stiger, när de är korta och innehåller nyckelord? I tv programmet du pratar om handlar det om kompletta affärsideer. Ett domän är ju ändå en vara på något sätt. Jag skulle inte tveka på att köpa 10 domäner direkt om jag fick bestämma precis vilka för 100.000kr styck, utan att ha någon plan för dem innan. Men men en intressant tråd detta. ska bli kul o se vad andra tittar på när de värderar domäner.
Att säga att domäner inte är värda nåt utan en plan, är väl lite som att en diamant inet är värd något för man inte har en ring att sätta den på? Ett domän har ett marknadsvärde enligt mig, oavsett med plan eller utan. Sökvolymen - längden på domänet - ovanligheten/rariteten ger ett marknadsvärde på ett hum redan.

Men ja kanske borde man bifoga en affärsplan till domäner när man säljer dem på WN då det är mest entrepenörer som handlar domäner här? Kanske höjer värdet lite samt breddar kundkretsen om man gör så? Värre internationellt på tex dnforum.com då det är 95% återförsäljare som handlar domäner där. En domainflipper kollar på sökvolym. Domänens ålder antal bokstäver i domänet och kalkylerar ut ett bud i huvudet ganska snabbt .. samt minns tillbaka på vad liknande domäner brukar säljas för.

Senast redigerad av knullis den 2012-04-08 klockan 16:17
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 16:21 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Om du vill få fram kriterier för att bedöma potentialen i en idé så går det givetvis, men det är mycket subjektivt gissande och kräver en grundlig analys och resultatet är genuint osäkert.

Om vi jämför med aktievärdering så har det också massor av osäkerhetsfaktorer men man har oftast ett underliggande värde i form av cashflow, substansvärde, avkastning och riskvärderingar. För marknadsnoterade aktier har man har också en betydligt mer omfattande daglig marknadsvärdering som underlättar prissättningen och bedömningen om värdet på en aktie. Värderingen av domännamn på internet saknar många av de här kriterierna. Som du själv skriver så värderas domännamn ofta efter hur likanande domännamn har värderats. Dvs man skulle i aktievärden värdera Volvo efter hur det går för Scania eller tvärtom, det finns ju jämförelsetal men de är trubbiga även för aktier. För internetdomäner är det helt avgörande om en potentiell köpare har en plan för genomförande för att domänen ska ha något värde alls.

Det går inte heller att jämföra värderingen av en obebyggd markplätt då den har ett realt värde i sig, man får en bit mark med på köpet så att säga. Domänen är bara några bokstäver i en viss följd.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 16:26 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
Men det är ändå fel tycker jag att säga domäner inte har något värde utan en genomföringsplan. Domäner är väl ändå som aktier som stiger och stiger, när de är korta och innehåller nyckelord? I tv programmet du pratar om handlar det om kompletta affärsideer. Ett domän är ju ändå en vara på något sätt. Jag skulle inte tveka på att köpa 10 domäner direkt om jag fick bestämma precis vilka för 100.000kr styck, utan att ha någon plan för dem innan. Men men en intressant tråd detta. ska bli kul o se vad andra tittar på när de värderar domäner.
Att säga att domäner inte är värda nåt utan en plan, är väl lite som att en diamant inet är värd något för man inte har en ring att sätta den på? Ett domän har ett marknadsvärde enligt mig, oavsett med plan eller utan. Sökvolymen - längden på domänet - ovanligheten/rariteten ger ett marknadsvärde på ett hum redan.

Men ja kanske borde man bifoga en affärsplan till domäner när man säljer dem på WN då det är mest entrepenörer som handlar domäner här? Kanske höjer värdet lite samt breddar kundkretsen om man gör så? Värre internationellt på tex dnforum.com då det är 95% återförsäljare som handlar domäner där. En domainflipper kollar på sökvolym. Domänens ålder antal bokstäver i domänet och kalkylerar ut ett bud i huvudet ganska snabbt .. samt minns tillbaka på vad liknande domäner brukar säljas för.
Jag skulle nog säga att en diamant utan en plan inte heller har så stort värde. Om vi inte hade ett behov av smycken eller borrkronor så skulle knappast diamanter ha något speciellt värde. Men eftersom de behoven är stora så är värdet stort.

Planen för en rådiamant är väl snarast att slipa den till ett vackert smycke och sälja den på smyckesmarknaden eller att sälja den till en gruvindustri som gör Borrkronor....

Har du en plan med en domän att göra något av den så kan den få ett värde, men utan plan ser jag inte det värdet.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 16:46 #10
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
Men betyder det att du ser domäner som ZQ.com ZX.com 32.com osv helt värdelösa för att de egentligen varken är brandable eller speciellt bra för någon affärside? jag skulle utan tvekan betala 50-100.000 kr för hela den ovannämnda bunten då jag ser på dem som både sällsynta och som aktier .
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017