FAQ |
Kalender |
2007-04-21, 20:54 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Enligt fsdata's hemsida (http://www.fsdata.se/server/colocation.php) så kan man sätta in en server hos de för 295:- / månad och för det få 10Mbit med "Garanterad > (MER ÄN) 80GB trafikmängd".
Det står dessutom litet längre ned: Citat:
Så om jag kommer upp i 80GB så stryper de min lina till nästa månad påbörjas? Eller får jag då dela med andra servrar som kommit upp i 80GB? Eller delar jag 10Mbit med alla servrar hela tiden? Vore tacksam om nån som haft deras co-lo tjänst eller vet mer kunde förtydliga detta och/eller berätta om sina erfarenheter. Edit: PS. Det är nåt GROVT FEL i översättaren för BB-koden som handhar länkar på detta forum ([url]). |
||
Svara med citat |
2007-04-21, 21:01 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Dom garanterar bara 256Kbit (80GB), sedan får kunderna slåss om det som finns kvar.
Dock hur mycket dom överbokar är svårt att veta, teknisk sätt kan dom få in 40 kunder per 10Mbit om odm ska garantera 256Kbit. |
||
Svara med citat |
2007-04-21, 21:38 | #3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Man måste minst ha skrivit 100 inlägg och det har jag. google.se |
|||
Svara med citat |
2007-07-25, 02:43 | #4 | |||
|
||||
|
Dom säljer även reserverad bandbredd.
|
|||
Svara med citat |
2007-07-25, 12:42 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Förmodligen fungerar det så att du hyr en server som kopplats in i en 10 Mbps switch tillsammans med en massa andra servrar. Ett okänt antal servrar delar på 10 Mbps och så länge ingen använder extrema trafikmängder kan du förmodligen använda ett par Mbps själv.
Det hela beror dels på hur många ni är som delar på anslutningen och hur mycket trafik de andra vill använda.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2007-07-25, 14:47 | #6 | |||
|
||||
Medlem
|
Har snackat med dem det senaste eftersom jag är intresserad av colocation också. De sa till mig att trafiken är obegränsad men att den ligger på garanterat 80gb i månaden. Vilket enligt dem själva skulle betyda att man var garanterad 128kbit/s, dock kan du använda mer om du får möjlighet och ingen annan tar allt
Denna siffra på 128kbit/s gällde enligt säljaren inte uppladdningar till servern, utan bara nerladdningar. Uppladdningarna hade man ofta mer än detta vad jag förstod. Kostade typ 190kr/månaden exkl för att få garanterat 256kbit/s om jag inte minns fel. Ha de! |
|||
Svara med citat |
2007-07-25, 16:25 | #7 | ||
|
|||
|
Upstream åt vilket håll? Skulle säga att upstream ut från deras nät är det hållet som i stort sätt all trafik går åt.
Downstream brukar det oftast finnas en del trafik ledigt på. Vi trycker ca dubbelt mycket upstream som downstream. Och det var dyrt pris för dedikerad trafik. |
||
Svara med citat |
2007-07-25, 17:24 | #8 | |||
|
||||
Medlem
|
Formulera lite oklart märkte jag nu. Menar upstream från klienter, alltså serverns downstream. Varför jag var intresserad av att få veta detta var att min tjänst laddar upp väldigt mycket bilder som skulle bli segt om man bara hade deikerat 128kbit/s.
Jo, för att höja dedikeringen så tyckte jag med det var dyrt. Ska ta å kolla på era tjänster kanske |
|||
Svara med citat |
2007-07-31, 21:22 | #9 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
Svara |