Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur ser ert "workflow" ut?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-05-12, 17:28 #1
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Standard Hur ser ert "workflow" ut?

Tjena!

Jag undrar lite hur ni andra jobbar med era projekt, hur ni organiserar det hela, deployment osv. (Jag utvecklar i PHP)

Säg att ni ska utveckla en site i ett CMS som t.ex. Joomla! Jag antar att de flesta kör upp en local XAMPP/WAMPP server på datorn och utvecklar hela kalaset där samt slänger in det hela i GIT/SVN.

- Vart hostar ni era projekt (om ni gör det externt)?

- Använder ni sedan en IDE (t.ex. Aptana Studio/Eclipse) eller kör ni något enklare som t.ex. Textmate/Coda/Espresso? (Jag kör endast Mac så har bara erfarenhet av just Mac-program )

- Hur gör ni för att sedan köra in allt på själva servern? Drar ni bara ner alla filer från GIT/SVN och fixar databasen manuellt?
- Hur gör ni vid uppdateringar? Samma som ovan?


- Gör ni något annorlunda om ni inte skulle använda ett CMS eller ser det likadant ut?


Är bara lite nyfiken på vilka smidiga lösningar som används därute!

//Linus
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-12, 20:29 #2
iostreams avatar
iostream iostream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 92
iostream iostream är inte uppkopplad
Medlem
iostreams avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 92
Först drar man upp en git repo lokalt på desktop, där man har apache/nginx installerat, och börjar koda.
När man har kodat färdigt något vettigt mergar man branchen till master/develop och pushar till en remote repo på en testserver.
Efter testning och allt är stabilt pushar man direkt upp till en annan repo på liveservern, och då är man all set.

Databasen kan man helt enkelt spara till fil med mysqldump och inkludera i sin commit.
Det går att förenkla ytterligare med olika commit- och update-hooks i Git och dylikt.

Dessa workflows är samma oavsett vilket CMS eller något man kör, eftersom det i grunden bara är massa programkod.
iostream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-12, 21:18 #3
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
En wiki med riktlinjer för hur det ska se ut och funktioner, fungerar även som enklare bugghanterare och projekt management.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-13, 00:00 #4
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Har precis satt upp en byggserver för php med phpundercontrol och måste säga att det är underbart smidigt och funktionellt. Bara tittat på det tidigare och inte orkat grotta ner mig i det.

Utvecklar lokalt, vid varje commit mot utvecklingsbranchen körs alla tester osv i phpundercontrol på servern. Med ccmenu (meny-rads-status för cruisecontrol) får jag därmed direkt en varning om ett test resulterat i ett fel - utan att göra mer än den vanliga commiten.

För att lansera mergar jag till en produktions-branch och går alla tester igenom där också (de har redan körts från utvecklings-branchen i samma miljö) så publiceras det automatiskt till produktionsmiljön så fort phpundercontrol ser att det kommit uppdaterade filer i versionshanteringen.

Använder MAMP med lite extra php extensions, mongodb server och memcache server lokalt. Netbeans har jag nyligen fallit för gällande editor. Det allra mesta funkar alldeles utmärkt men phpunit-integrationen har jag inte fått att lira med bootstrap-fil ännu, men det kanske går på något vänster.

Det finns även enklare do-it-yourself system där nog capistrano är det mest omnämnda. Men för att få liknande funktionalitet där får du pilla en hel del själv.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-13, 01:14 #5
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Jag utvecklar i stort sett alltid direkt mot en remote server(VPS). Jag kör NetBeans och använder remote project så att filerna automatiskt laddas upp på servern när jag sparar. Därefter testar jag på servern. Jag tycker det är mycket enklare att testa så eftersom man då kan få in alla tillägg och annat som finns på servern(t.ex. memcached och diverse plugins till både php och webbserver). När jag är nöjd pushar jag över ändringarna till min produktionsserver med hjälp av rsync.

I tillägg använder jag dropbox för att synca projekten mellan de olika datorerna och det funkar perfekt. NetBeans känner av när filer ändras och filerna uppdateras och med bara någon sekunds fördröjning kommer ändringarna upp direkt i editorn på andra datorer där de är öppna. Detta gör också att man bara kan slänga in saker i de lokala filerna så laddas de upp automatiskt av NetBeans. Riktigt nice!

En rätt simpel lösning men den fungerar perfekt för mig.
Det enda som ibland kan vara lite jobbigt är väl att NetBeans lösning för att ladda upp filerna är lite seg då den kopplar ned mellan varje uppladdning och kopplar upp igen för nästa fil. På långsammare uppkopplingar(3G) tar det ibland ett par sekunder tills allt är uppladdat till servern så man kan testa. Förhoppningsvis kommer detta optimeras i den kommande versionen av NetBeans. Det finns en ticket för detta och utvecklarna har sagt att detta är något som kommer troligen fixas i någon av de kommande versionerna.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-13, 01:16 #6
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Git med push från lokala kopian och pull på staging, funkar det blir det pull på production. Håller isär production, staging och developmentkonfigurationerna där staging och production har samma konfiguration förutom databas.

Sedan kör man såklart ett privat GitHub repo där man har både wiki och issue-hantering. XAMPP och MNPP lokalt på Macen för test med både Apache och Nginx.

All kod skrivs i det underbara Coda!
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017