FAQ |
Kalender |
2006-10-26, 22:23 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Håller på och lär mig DNN, och jag har en installation uppe och snurrar.
På siten ser allt snyggt ut, men när man skickar iväg epost från siten så blir det mindre bra. Åäö försvinner och ersätts av något mindre vackert... Så här ser det till exempel ut: "Er webbsida har skapats. Vänligen läs igenom följande information nogrannt och spara informationen pÃ¥ säkert ställe." Inte så fagert. Får också följande felmeddelande från vissa mottagare: "Subject: Mail System Error - Returned Mail Date: Wed, 25 Oct 2006 19:20:02 +0200 This Message was undeliverable due to the following reason: Your message was not delivered because the destination computer refused to accept it (the error message is reproduced below). This type of error is usually due to a mis-configured account or mail delivery system on the destination computer; however, it could be caused by your message since some mail systems refuse messages with invalid header information, or if they are too large. Your message was rejected by imail.host.net for the following reason: DATA line too long (Max 1024) The following recipients did not receive this message:" Känns som om jag har missat något. Någon som har haft liknande problem? |
||
Svara med citat |
2006-10-26, 22:53 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Möjligen kan det vara denna i web.config
<globalization culture="sv-SE" uiCulture="sv" fileEncoding="iso-8859-1" requestEncoding="iso-8859-1" responseEncoding="iso-8859-1"/> Min DNN rullar och den fungerar med åäö. Kan inte svära på att det var denna rad men det skadar inte att pröva. Det finns också en svensk översättning man kan använda. Kan vara den som fixade detta. |
||
Svara med citat |
2006-10-26, 23:36 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
En fråga på detta, gäller ditt problem oavsett epost-klient? Jag har nämligen samma problem med .NET 2.0 men endast för Novell Netmail, i alla andra klienter blir åäö korrekt.
Och encoding är satt i enlighet med föregående postare i min applikation (vilket inte är DNN utan en helt egen). |
||
Svara med citat |
2006-10-27, 08:08 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hmm, där sa du något.
Har bara testat i eudora. Försökte skicka till ett annat konto men då fick jag "data to long" felet ovan. Slutade testa då Skall kolla med en annan klient. Skall kontrollera Jans tips med. Jan, vart i web.config ligger det? /Mattias Citat:
|
||
Svara med citat |
2006-10-27, 16:17 | #5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Testade <globalization culture="sv-SE" uiCulture="sv" fileEncoding="iso-8859-1" requestEncoding="iso-8859-1" responseEncoding="iso-8859-1"/>
men det ändrade inte på något Däremot så skickade jag till en annan klient, och där såg tecknen bra ut. *argh* Hur sjutton skall man göra då? Bara hoppas på att mottagarna har rätt epostklient? /Mattias |
||
Svara med citat |
2006-10-28, 13:12 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ehh... Pinsamt. Visar sig att det var min epostklient och inget annat. Har testat på andra konton och där fungerar det *skratt*
Ändrar topicen på översta inlägget då jag fortfarande inte löst "data line to long" felet som jag får från vissa epostservrar. Någon som har ideer om det? [edit: det gick visst inte att redigera orginalinlägget Postar ny fråga] |
||
Svara med citat |
2006-10-28, 23:22 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Skickar du med attachments?
|
||
Svara med citat |
2006-10-29, 17:24 | #8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nope.
Kör bara html/txt mail Citat:
|
||
Svara med citat |
2006-10-29, 20:26 | #9 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej, eftersom felmeddelandet säger att en rad är för lång så bör det då ligga i koden (html) du skickar.
Hur produceras meddelandet? Jag har sett dåliga exempel med t.ex. PHP där någon gjort något likn. detta. Kod:
$text ="<html><head><title></title></head><body>"; $text.="<table><tr><td>text</td><td>text</td></tr>"; $text.="</body></html> Vilken encoding används på texten? En bild som är i base64-format när det skickas via epost får nästan alltid egenskapen att man måste korta ner varje rad. Har sett en del epostklienter, framförallt på Mac, som alltid skickar i base64. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|