FAQ |
Kalender |
2009-08-14, 14:28 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Har en liten fundering angående url:er i text utan <a> tag, hur ser google på dessa?
|
|||
Svara med citat |
2009-08-14, 15:17 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Som text, antar jag.
|
||
Svara med citat |
2009-08-14, 16:15 | #3 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tror faktiskt att Google identifierar när en webbplats omnämns i text, och på något sätt värderar detta. Har inga belägg för min teori, men det vore ju inte helt orimligt då en nämnd webbadress mycket ofta kan resultera i att folk besöker den, även om den inte är länkad.
|
|||
Svara med citat |
2009-08-14, 17:58 | #4 | |||
|
||||
|
Det är ju inte svårt att koda en funktion som känner igen om kombinationen "http://" eller "www." finns i en text. Alltså är det ganska enkelt för Google att värdera URL:er i text.
Frågan är om Google tycker det är värt mödan och belastningen på servrarna att scanna av all indexerad text, eller om de ens har uppfattningen att dessa URL:er är värda att värdera. |
|||
Svara med citat |
2009-08-14, 20:49 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ytterst få på båda sidor av sökningen är nog intresserade av att Google ska bry sig om url:er i text så det är nog ganska troligt att de inte gör det. Det är ju föga troligt att förhållandet mellan skriven url utan länk och en vanlig länk utav naturliga anledningar skiljer sig från sida till sida och därför får inte Google någon ny information på detta sätt. Det är ju inte så svårt att testa dock om det av någon anledning råkar vara viktigt.
Edit: Det är ju helt klart att de indexerar det som vanlig text, min reflektion ovan gällde enbart länkkraft.
2009-08-15, 02:02 | #6 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för alla svar
|
|||
Svara med citat |
2009-08-15, 06:41 | #7 | |||
|
||||
|
Det är ganska enkelt att testa detta. Skapa en subdomän och katalog, t.ex:
testmap.domän.se/testsida/index.html ...och skriv endast sökvägen i ren text på en redan indexerad sajt. Indexeras testsidan av Google så har du svaret. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|