FAQ |
Kalender |
2010-01-19, 19:03 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Jag undrar följande. Om jag registrerar ex. sämstablogg.se men en annan person har redan registrerat för flera år sedan sämstblogg.se vad är bättre för SEO optimering om folk söker Semsta blogg? Kommer hans sida att dyka upp först eller min. Vi kan säga att vi båda har samma inehåll på hemsidan och samma "vikt" på inlänkar. Hur påverkar domännamn SEO vänlighet? Om tredje person har sidan som handlar om sämsta blogg men hans sida heter kalleanka.se och är bättre optimerad än föregångna två hamnar han längst upp då. Jag vet inte om jag var tillräckligt tydlig men ni säkert förstår vad jag menar. |
||
Svara med citat |
2010-01-19, 19:34 | #2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Google ger mer trust till äldre domäner så ja, den andra personen kommer förmodligen ranka bäst. Att ha ett domän som stämmer överens med sökningen är ett stort plus men om kalleanka.se har mycket bättre och mer relevant information om ämnet så är chansen stor att den rankar bättre än de båda.
|
||
Svara med citat |
2010-01-20, 01:38 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det råder väl lite delade meningar om hur stor betydelse enbart domännamnet har, om det ens har någon betydelse alls. Som jag har förstått det är fördelen med sökord i domännamnet att i stort sett alla länkar till din sajt kommer innehålla sökordet, och därmed ranka bättre på det. Det finns såklart fall där man får en inlänk med länktexten "klicka här", men många spontana länkar innehåller ju URL:en rakt av, t.ex. "www.sökordsdomän.se".
I ditt fall tror jag precis som föregående talare att Google kommer värdera den äldre domänen något högre. Med exakt samma inlänkar och likvärdigt innehåll tror jag inte du kommer slå den äldre domänen, den kommer ligga ett litet steg före. Men med ditt fiktiva utgångsläge så kan det säkert räcka med 5-10 inlänkar mer för att gå om på SERP:en. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|