Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Få som använder Java?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-28, 11:31 #1
iamandreass avatar
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
iamandreass avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
Standard Få som använder Java?

Hej,

Min första post på WN och den första frågan jag har efter att ha kikat omkring här inne ett tag: varför verkar det vara så få som använder Java som serverteknologi?

Det finns många fördelar och nackdelar med alla språk och Java behöver absolut inte vara "rätt" val i samtliga fall. Däremot upplever jag det som att Java är underrepresenterat i t ex ett forum som detta trots att det används i relativt stora webblösningar som t ex Sony Ericsson, Hennes & Mauritz, Aftonbladet m fl.

Hur kommer detta sig tror ni?

Senast redigerad av iamandreas den 2011-01-28 klockan 12:05 Anledning: stavfel
iamandreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-28, 13:16 #2
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Beror nog främst på just det du nämner "stora webblösningar", och representanter för sådana företag hänger nog inte här.

De stora webblösningarna som är byggda i Java är även ofta byggda på en licensierad plattform tex Escenic som jag tror Aftonbladet använder och det finns ingen större intresse bland mindre webbföretagare att diskutera stora plattformar som kostar massor
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-28, 13:26 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Att en del stora kör JSP beror nog i mångt och mycket på att de har en hel del arbete framför sig om de vill byta plattform idag tack vare den enorma mängden kod som ackumulerats under resans gång. När de valde plattform var inte valet särskilt lätt och det berodde förmodligen en hel del på vilka personer som fanns i verksamheten just då. Java (alltså riktiga java, inte JSP) har också använts en hel del inom mobiltelefonin så att Sony Ericsson gick den vägen är inte särskilt konstigt heller.

Jag är tämligen övertygad om att flera av dessa företag (i synnerhet ett utav dem) idag skulle välja PHP ifall de började om från början så att säga. Inte för att det är bättre men eftersom det är lättare (och ofta billigare) att hitta personal.

De flesta som arbetar med internet har dessutom börjat koda långt innan de börjar med sin "riktiga utbildning" och PHP är då absolut lättast att komma igång med.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-01-28 klockan 14:24
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-28, 14:29 #4
iamandreass avatar
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
iamandreass avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av Kimpo Visa inlägg
Beror nog främst på just det du nämner "stora webblösningar", och representanter för sådana företag hänger nog inte här.

De stora webblösningarna som är byggda i Java är även ofta byggda på en licensierad plattform tex Escenic som jag tror Aftonbladet använder och det finns ingen större intresse bland mindre webbföretagare att diskutera stora plattformar som kostar massor
Bara för att man kör Java måste man inte betala för en dyr plattform Om vi tar t ex Hennes & Mauritz tidigare lösning så var den ett "hemmabygge" i Java och optimalt intrimmad till att klara den enorma last som de har (har jobbat och jobbar med arkitekten för denna lösning).

Fast du kanske kan ha en poäng med att det kanske inte är fokus för detta forum att inrikta sig mot den storleken av webbsajter.

En annan poäng är att det kanske är så att inlärningskurvan för Java är högre än t ex PHP eller andra språk.

Senast redigerad av iamandreas den 2011-01-28 klockan 14:57
iamandreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-28, 14:46 #5
iamandreass avatar
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
iamandreass avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Att en del stora kör JSP beror nog i mångt och mycket på att de har en hel del arbete framför sig om de vill byta plattform idag tack vare den enorma mängden kod som ackumulerats under resans gång. När de valde plattform var inte valet särskilt lätt och det berodde förmodligen en hel del på vilka personer som fanns i verksamheten just då. Java (alltså riktiga java, inte JSP) har också använts en hel del inom mobiltelefonin så att Sony Ericsson gick den vägen är inte särskilt konstigt heller.

Jag är tämligen övertygad om att flera av dessa företag (i synnerhet ett utav dem) idag skulle välja PHP ifall de började om från början så att säga. Inte för att det är bättre men eftersom det är lättare (och ofta billigare) att hitta personal.

De flesta som arbetar med internet har dessutom börjat koda långt innan de börjar med sin "riktiga utbildning" och PHP är då absolut lättast att komma igång med.
Java är ett språk/plattform och JSP en Java-teknologi för att bygga webbsidor "Riktiga" Java används inom alla olika tekniker inom Java (JSP, Servlets, Java ME, Java EE etc).

Jag tolkar det som att det är pga av att man har en stor kodbas i Java pga historia och arv är enda anledningen till att man stanar kvar i Java? Så en stor ackumulerad kodbas i t ex PHP eller annat språk skulle inte göra att man bytte till något annat?

Att härleda Java från en mobiltelefon till att hamna i ett CMS/webblösning är för mig aningen långsökt. Flera mobiltelefontillverkare har och kör idag Java i sina telefoner (Nokia, Samsung, LG, Motorola, HTC, Siemens, Motorola m.fl.) men innebär inte att de bygger sin webblösning i Java Det är inte ens samma koncept, arkitektur eller förutsättningar även om det handlar om samma språk. Så de kunskaper som förvärvas från att utveckola t ex JavaME (mobiltelefoner) har sällan betydelse för att skriva Servlets/JSP enligt mig.

Jag kan säkerligen hålla med dig om att det finns flertalet företag som skulle välja andra lösningar idag (Java till PHP, från PHP till Java o.s.v) och anledningarna är säkert väldigt många och olika.

Den inledande frågan handlade däremot om varför Java kändes som underrepresenterat här inne på WN och det kanske är som Kimpo svarade att "...representanter för sådana företag hänger nog inte här."?
iamandreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-28, 14:50 #6
iamandreass avatar
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
iamandreass avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av Luncode Visa inlägg
På högre utbildningar får man lära sig att statiska språk - som till exempel Java - är bäst i alla avseenden och att dynamiska språk - som Ruby, Python och PHP - är mest skit och är bara för 14-åringar som bygger textspel. När något av ovan nämnda företag ska ha någon webblösning anlitar man gärna konsultbolag som är fullproppade med civilingenjörer, eftersom man tror att de är bäst. Men sanningen är att de vet mindre om webbutveckling än den 14-åriga hobbyutvecklaren. Ta SJ:s webbplats till exempel. Det är säkert jätteduktiga javautvecklare som har gjort den, men när det gäller webbutveckling har de inte alla kameler hemma.

Inget ont om Java dock. Det är ju ett fantastiskt språk som även jag utvecklar i. Men när det gäller webbutveckling är det dynamik som gäller.
Absolut inget fel på dynamiska språk. Flera av dem går att köra på plattformen Java som t ex Ruby och Groovy.

Däremot att argumentera att massor av civilingenjörer på konsultfirmor inte har någon koll är lite väl generaliserande tycker jag. Visst finns det väldigt duktiga utvecklare i alla åldrar med och utan högre utbildning men långt ifrån skulle detta innebära att högutbildade konsulter inte kan webb

Den inledande frågan handlade däremot om varför Java verkar enligt mig underrepresenterat här inne på WN?
iamandreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-28, 15:10 #7
iamandreass avatar
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
iamandreass avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
Observera att jag inte är ute efter något "religiöst krig" mellan olika språk. Jag tycker PHP, Ruby, Groovy, Scala, C#, Java m.fl olika språk är bra och har sina styrkor respektive svagheter i olika scenarios.

Jag har jobbat som utvecklare och arkitekt i över 10 år professionellt och har deltagit i flera utredningsarbetet med språkval, teknologival och plattformsval. Visserligen med tonvikten Java (det jag har störst kunskap inom), men har vid flera tillfällen förespråkat både t ex .NET och PHP-lösningar framför en Javalösning när Java inte har varit ett bra val pga förutsättningar och krav.

Den inledande frågan är varför Java verkar vara underrepresenterat här inne på WN?
iamandreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-28, 15:18 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av iamandreas Visa inlägg
Jag tolkar det som att det är pga av att man har en stor kodbas i Java pga historia och arv är enda anledningen till att man stanar kvar i Java? Så en stor ackumulerad kodbas i t ex PHP eller annat språk skulle inte göra att man bytte till något annat?
Jo, samma sak gäller nog för de flesta oavsett språk. De flesta byter inte gärna såvida det inte finns någon mycket bra anledning.

Citat:
Ursprungligen postat av iamandreas Visa inlägg
Att härleda Java från en mobiltelefon till att hamna i ett CMS/webblösning är för mig aningen långsökt. Flera mobiltelefontillverkare har och kör idag Java i sina telefoner (Nokia, Samsung, LG, Motorola, HTC, Siemens, Motorola m.fl.) men innebär inte att de bygger sin webblösning i Java Det är inte ens samma koncept, arkitektur eller förutsättningar även om det handlar om samma språk. Så de kunskaper som förvärvas från att utveckola t ex JavaME (mobiltelefoner) har sällan betydelse för att skriva Servlets/JSP enligt mig.
Nej, visst är det inte precis samma sak men det kan ändå vara ett skäl till vägvalet om man är van vid att arbeta nära java-centrerade företag.

Citat:
Ursprungligen postat av iamandreas Visa inlägg
Den inledande frågan handlade däremot om varför Java kändes som underrepresenterat här inne på WN och det kanske är som Kimpo svarade att "...representanter för sådana företag hänger nog inte här."?
Stämmer kanske till viss del men kan också ha att göra med att PHP är en del av hela open source-kulturen och att dessa företrädare lever mer "med internet" så att säga. Vet inte om det är underrepresenterat dock, skulle väl gå att göra en poll om det finns några siffror att jämföra emot.

Civilingenjörer arbetar för övrigt sällan med att knacka webb utan gör för det mesta vettigare saker
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-28, 15:30 #9
iamandreass avatar
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
iamandreas iamandreas är inte uppkopplad
Nykomling
iamandreass avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jo, samma sak gäller nog för de flesta oavsett språk. De flesta byter inte gärna såvida det inte finns någon mycket bra anledning.
Visst är det så. Finns kunskapen om t ex PHP redan i företaget så vore det dumt att göra en helomvändning och köra ASP.NET



Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Nej, visst är det inte precis samma sak men det kan ändå vara ett skäl till vägvalet om man är van vid att arbeta nära java-centrerade företag.
Håller med igen. Reagerade bara över formuleringen till varför man skulle ha valt ett Java CMS.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Stämmer kanske till viss del men kan också ha att göra med att PHP är en del av hela open source-kulturen och att dessa företrädare lever mer "med internet" så att säga. Vet inte om det är underrepresenterat dock, skulle väl gå att göra en poll om det finns några siffror att jämföra emot.
PHP kanske är mer Internet, men "mer" open source - njae Java är open source. Java står nog också för totalt antalet flest open source ramverk (helt obekräftat och bygger på vad jag tror).

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Civilingenjörer arbetar för övrigt sällan med att knacka webb utan gör för det mesta vettigare saker
Var inte så säker på det Jag jobbar för ett bolag där vi är både "kandidatare", civilingenjörer och doktorer som knackar webb och Internettjänster för olika kanaler.

Tack för bra och snabba svar!
iamandreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-28, 15:52 #10
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Som tidigare har sagt, en klar majoritet av oss här är entreprenörer / driver hobbyprojekt och då väljer man nog gärna en agil plattform. Jag arbetar med en massa webbplattformar, inklusive .NET och Java, men till mina egna projekt väljer jag alltid PHP.

Dock är det synd att forumet är så nischat, det vore trevligt med en bredare branschdiskussion. Ibland blir det lite väl mycket affiliateentreprenörssnack. :-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
java, webb


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017