FAQ |
Kalender |
2012-01-31, 23:24 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Håller på att göra om mitt företag till AB. Namnvalet har gjort att jag varit tvungen att kontakta en enskild firma för att söka medgivande på mitt tänkta namn. Nu vill denne enskilda näringsidkare har ett medgivande från mig som ger honom rätten att om han ombildar till AB ta sitt nuvarande firmanamn. Nu till kruxet, hans firmanamn är min domän minus tld. Ponera: Hans firma heter loremipsum, reggat 2006. Min domän heter loremipsum.se, reggad 2004. Jag kan få medgivande på loremipsum web AB i motprestation att han får rätten av mig att regga loremipsum AB om han skulle vilja i framtiden. Frågan är om detta kan orsaka något surt för mig i framtiden, någon som har några tips eller idéer? |
||
Svara med citat |
2012-02-01, 00:28 | #2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Enskild näringsverksamhet har bara namnskydd i det län där man har sitt säte.
Ett aktiebolag däremot har namnskydd i hela riket. Namnskyddet gäller enbart den typen av verksamhet som man bedriver under det namnet förutsatt att det inte är jätteväl inarbetat och igenkänt, typ volvo eller liknande. Så bara registrera på. Du behöver inte hans medgivande för det. Du äger ju domänen redan och om du bildar aktiebolag före honom så gäller ju det namnskyddet i hela riket framöver, vilket innebär att han inte kommer att kunna registrera något som liknar ditt om ni är verksamma inom samma bransch. |
||
Svara med citat |
2012-02-01, 00:52 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om TS accepterar den förslagna lösningen antar jag att TS får behålla domännamnet vid en ev. senare ATF när man ser till berättigat intresse, men det finns andra som är bättre på att göra en sådan bedömning. |
||
Svara med citat |
2012-02-04, 20:07 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för svaren!
Jag tog det en runda till med bv och det verkade fungera, så det lutar åt att jag får namnet jag ville utan medgivande. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|