FAQ |
Kalender |
2007-08-11, 19:33 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nu är det andra gången denna månaden jag inte hunnit regga en domän, sökte på domännamnet på en amerikansk site who.is och en svensk Loopia, namnet var ledigt!! Jag väntade några timmar till nästa dag och skulle regga det på Loopia - och vad ser jag, namnet är upptaget !?
Första gången trodde jag var en tillfällig, men nu när det händer igen så blir man så förbannad! Är det här ett vanligt fenomen?? :angry: |
||
Svara med citat |
2007-08-11, 19:39 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
vilket domännamn var det denna andra gång?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2007-08-11, 19:49 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det var ett helt annat än det första, kan tyvärr inte gå in på vilket det var, eftersom jag håller på och reggar andra snarlika domäner. Men ftg som "stal" (enl min mening) var MONIKER ONLINE SERVICES, INC.
|
||
Svara med citat |
2007-08-11, 20:19 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
haha, de där har jag var med om flera gånger... skitjobbigt...! Och som du säger, det handlar bara om några timmar sen POFF är namnet upptaget.
|
||
Svara med citat |
2007-08-11, 20:55 | #5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
who.is kanske reggar det du söker på
|
|||
Svara med citat |
2007-08-11, 21:47 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
preppie du får nästa skylla dig själv lite som förlitar dig på sånna söktjänster på nätet. Det allra bästa är att använda en egen whois klient som ställer frågorna direkt till whois-servrarna hos respektive registrator.
Är väl ganska välkänt att man INTE ska använda sånna tjänster! /Martin |
||
Svara med citat |
2007-08-11, 21:53 | #7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Dykt upp liknande strul tidigare.
Men har inte hört att någon dragit vidare på det och lyckats få domänen. Reggar i stort sätt alltid inom samma timme jag gör whois. Enda som hindrar mig är eventuella synonym sökningar. |
||
Svara med citat |
2007-08-11, 22:19 | #8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Själv kör jag på whois.dotregistrar.com för .com och whois.networksolutions för .net tack |
|||
Svara med citat |
2007-08-11, 22:36 | #9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Alper, jag använder kommandot 'whois' (följt av domännamnet), som följer med i de flesta Linuxdistributioner / Unix. Den använder sig utav whois servern för registratorn för den aktuella .tld'n, NetworkSolutions för .com .net .org, IIS's för .se, Norid för .no osv osv.
Så det är ingen mellanhand som ser vad man söker på, vilket ju är bra =) Ifall man inte har möjlighet till detta själv så rekommenderas att man söker direkt hos registratorn och inte hos dess ombud för den domänen man är intresserad av. DomainInfo.se skulle jag nog föredra ifall jag skulle söka vi webben. Mvh Martin |
||
Svara med citat |
2007-08-11, 22:43 | #10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ah okok, men
Domaininfo.com Enom.com Godaddy.com Dessa borde väl vara åtminstone lite mer seriösa än de okända. Sen är ju fördelen att det är så pass många som söker på dessa sajter att de nog knappt ser/märker det du sökt efter.. eller tänker jag fel!? Tror inte dem sitter med något system som kollar upp värdet på domänerna folk söker efter, i så fall är det riktigt lol. mvh |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|