FAQ |
Kalender |
2005-01-07, 15:30 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vet inte riktigt hur jag ska förklara vad jag menar, men gör ett försök:
Vi driver ett webb- och textbaserat managerspel, varje användare agerar coach för ett lag vars mål är att vinna ligan med mera. I spelet finns det diverse tjänster man kan köpa genom att skicka in SMS (tex. kompisligor och cuper). Frågan: Är det möjligt att ha en viss typ av "plånbok" som är kopplat till användaren, som man kan ladda på med hjälp av olika betalningslösningar, och sedan utmana folk om "spelpengar" som sedan kan användas till andra tjänster i spelet (dvs. det ska inte gå att ta ut pengarna från spelet, de är förbrukade när man laddar på "plånboken"). Tex: Utmana en annan användares lag i spelet, och vardera satsar exempelvis 10kr som hamnar i en pott på totalt 20kr, och den som vinner får 19kr tillbaka i "plånboken" (5% försvinner från potten som ungefär "rake" fungerar när man spelar poker på nätet) Är detta tillåtet att göra utan att det strider mot någon slags spellag? Någon som vet? |
||
Svara med citat |
2005-01-07, 15:35 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Bra fråga, i Sverige tror jag att det är svårt just pga spellagar/lotteriinspektionen. Det skulle isåfall vara om man bedriver sin verksamhet från annat land med "bättre" lagar & regler. Detta är min teori, fill me in om nån har konkret information - väldigt intressant ämne som jag själv personligen har funderat på ett bra tag..
2005-01-07, 15:47 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Rent logiskt: kan man inte få ut pengar så är det lagligt. Det som händer är att någon köper ettor och nollor och dessa körs i ett "spel" mot andra, dvs användaren har köpt en tjänst alt. en produkt. Om du väljer att kalla det "pengar" eller "bananer" i spelet gör ju ingen skillnad. Folk köper ju faktiskt riktiga spel i butiker som dom sedan spelar mot varandra, även om spelets handling inte har med pengar att göra..
|
|||
Svara med citat |
2005-01-07, 16:02 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2005-01-07, 16:10 | #5 | |||
|
||||
|
Glömde att säga: om kunden skulle begära reklamation av någon anledning så ska ju kunden ha tillbaka de pengar den har köpt den virtuella tjänsten för. Det är nog upp till dig att åskådliggöra detta för dina användare så bra som möjligt för att undvika missförstånd; att "$$$" på skärmen inte motsvarar "KR" i verkligheten
|
|||
Svara med citat |
2005-01-07, 16:50 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Detta är något Playahead fått erfara, då de bytt ut PA-dollar mot Svenska kronor i användarnas plånböcker - för att missförstånd ska minska över vad som är riktiga pengar osv. Även där hade dom olika kurser på sina s.k PA-dollar som varierade.
|
|||
Svara med citat |
2005-01-07, 17:44 | #7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
2005-01-07, 18:44 | #8 | |||
|
||||
|
Citat:
Sen har det ju inte varit olagligt med spel och dobbel (utan pengar) sen...uhm, vet inte när, men det var iaf förbjudet att spela kort på Söndagar...måste ha varit över 50år sedan! =) |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|