FAQ |
Kalender |
2013-12-11, 20:19 | #1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag använder mig av Adwords och driver trafik till en e-butik. Däremot funderar jag lite på det här med hur man vet vilka sökord som konverterar bra och vilka sökord som ej konverterar bra.
Jag förstår att man kan sätta olika måladresser för att på så sätt se från vilken annons trafiken kommer ifrån, men hur vet man vilket sökord som gjort att annonsen visats på Google? Kan man på något vis koppla ihop ett sökord med en specifik annons? Jag har ungefär 50st sökord samt ett tiotal olika varianter av annonser. Hoppas ni förstår vad jag menar. |
|||
Svara med citat |
2013-12-11, 21:12 | #2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om du har kopplat Adwords med Analytics så kan du se dina kampanjer/sökord och konvertering där.
|
|||
Svara med citat |
2013-12-11, 21:55 | #3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
Svara med citat |
2013-12-11, 23:36 | #4 | |||
|
||||
Medlem
|
Om du inte driver trafik till din egna site kan du kolla in prosper, riktigt bra och dessutom gratis.
Annars är det ju bara att passa med {Keyword} till nätverkens subid/epc eller vad nu nätverket har för variabel som använder. |
|||
Svara med citat |
2013-12-12, 00:05 | #5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tack, ska kolla in Prosper. Jag brukar skicka med EPC men då vet jag ju endast vilken annons som besökaren använt sig av. Ej vilket sökord som gjort att annonsen visats.
|
|||
Svara med citat |
2013-12-12, 11:12 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Beroende på hur samarbetet ser ut och hur butiken själv arbetar med Adwords så finns ju alltid möjlighet att ta en dialog om man får lägga in en egen omvandlingskod från Adwords i butiken med motiveringen att man kan leverera bättre, bredare och mer kvalitativt. Det är alltid trevligt att få in omvandligarna i Adwords-kampanjen.
Att använda {Keyword} som epi-paramter på affiliatelänken är en smidig lösning, men man ska alltid vara försiktig med att lämna ut vilka sökord som konverterar. Kolla med nätverket hur de hanterar datan och vilka som har tillgång till epi-variabeln. Rekommenderat är väl att köra något verktyg som mellanlager som skriver om epi-värdet till ett löpnummer eller liknande innan det skickas vidare som tap1on nämnde. Senast redigerad av elofsson den 2013-12-12 klockan 11:16 |
|||
Svara med citat |
2013-12-12, 17:59 | #7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tackar för svaren!
Är det någon som vet ifall dina Adwords-annonser påverkas negativt/om alls ifall man skickar besökaren till en mellansida som sedan redirectar besökaren till butiken? DVS att man skickar besökaren på en liten mellanlandning på ens egna sida där man kan fånga upp keywordet på något sätt. |
|||
Svara med citat |
2013-12-12, 18:01 | #8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Och finns det inget sätt att koppla/spåra keyword som man angett i Adwords till den annons som besökaren använde sig av direkt i Adwords? Borde ju gå att se tycker man.
|
|||
Svara med citat |
2013-12-12, 18:22 | #9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Läs Google's policy: https://support.google.com/adwordspo..._topic=2996750 Senast redigerad av WebboT den 2013-12-12 klockan 18:26 |
|||
Svara med citat |
2013-12-13, 21:28 | #10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
Svara |