Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


mobilifiera sidan

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-02, 10:35 #1
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Standard mobilifiera sidan

Jag har sett att en sida jag har, börjar få mycket trafik från iphones och andra mobiler. En naturlig grej, men jag har inte anpassat sidan för den sortens trafik.
Finns det några enkla tips om hur man enkelt kan gör en sida med användarvänlig för sk smartphones?

Såg något med viewport som kanske kan vara värt att slänga in.

HTML-kod:
<meta name = "viewport" content = "width = device-width">
Men hur gör ni, i det enklaste, för att anpassa era sidor?
Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-04, 09:14 #2
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Bygg layouten mha en s.k. "responsive design". http://coding.smashingmagazine.com/2...ve-web-design/
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-04, 11:04 #3
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
jäkligt bra info där. En lite annorlunda approach som verkar göra jobbet. Tack för det.
Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-06, 15:50 #4
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av Syke Visa inlägg
Bygg layouten mha en s.k. "responsive design". http://coding.smashingmagazine.com/2...ve-web-design/
Riktigt bra artikel, tack så mycket!
Det där borde man nog dyka djupare i när man har tid...

Jag använder nästan alltid MVC-ramverk när jag utvecklar nu och då brukar jag göra en egen view för mobilsidan. Känns nog som det ändå är att föredra om man jobbar med MVC-stukturen, men det här är ju riktigt fiffigt när man ska mobilanpassa en sida om inte gör det.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-06, 19:31 #5
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Riktigt bra artikel, tack så mycket!
Det där borde man nog dyka djupare i när man har tid...

Jag använder nästan alltid MVC-ramverk när jag utvecklar nu och då brukar jag göra en egen view för mobilsidan. Känns nog som det ändå är att föredra om man jobbar med MVC-stukturen, men det här är ju riktigt fiffigt när man ska mobilanpassa en sida om inte gör det.
Det kan det vara i många fall, det kan vara information och annan skräpcontent som man med fördel kan plocka bort ur layouten så att det inte är lika mycket som överförs vid varje sidladdning.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-07, 11:11 #6
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av allstars Visa inlägg
Det kan det vara i många fall, det kan vara information och annan skräpcontent som man med fördel kan plocka bort ur layouten så att det inte är lika mycket som överförs vid varje sidladdning.
Det knepiga tycker jag kommer när man tänker på andra storlekar än just mobiler; iPads, Samsungs 7" tablets etc. När ska man presentera den riktiga vs. den mobila vyn?

I en ipad förväntar sig nog de flesta en fullvärdig site. Men på en 7" tablet? En mobiltelefon i liggande format? Det är en diskussion / fundering man borde ta redan när man skapar sidan - inte när man gjort klart den "fulla" siten och ska göra en mobilanpassad dito. Det är lite detta responsive design handlar om också - designa utifrån innehållet, inte utifrån hårdvaran som innehållet ska läsas på.

Givetvis passar inte en responsiv design alla typer av siter, men i många fall är mängden data som behöver föras över det minsta problemet. Större problemområden är användbarhet och utseende, IMHO.
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-07, 20:34 #7
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Det största felet som görs för mobil webb är att utseendet på sidan är det enda som förändras men att samma navigationsvägar och struktur ligger kvar. För vissa sajter fungerar det - för det mesta inte. Om fler skulle tänka såsom när de skapar appar när de skapar de mobila sajterna skulle det finnas mycket mindre behov av ersätta dom med just appar.

Jquery mobile är riktigt trevligt projekt för att förenkla skapandet av en kompetent mobilsajt för moderna mobiltelefoner. Använde det just för en appliknande mobilsajt och resultatet blev mycket bra - även om man får vara väldigt försiktig och testa _allt_ för att ramverket är i ett så tidigt stadium.

Vidare så tycker jag att man för 7" bör ha en annorlunda layout - det är väldigt lätt att se varför om man återigen tittar på app-världen. De apps som inte gjorts om för att dra nytta av skärmstorleken förlorar sina användare till de nya och användarvänliga tablet-versionerna. Konceptskisserna för jquery mobile har också det i åtanke och på t ex http://jquerymobile.com/designs/ kan man se en förhandstitt ... men jag vet inte om det faktiskt arbetet med produkten har påbörjats för användande på tablets ännu. Finns mycket annat som är mer brådskande kan iallafall jag titta efter min första erfarenhet med det.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-07, 22:47 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Håller med om allt som sagts om jQuery Mobile. Det finns några små underligheter fortfarande eftersom det är så pass nytt men överlag är det mycket trevligt att arbeta med. Förhoppningsvis kommer behovet av att utveckla plattformsberoende appar att minska inom en nära framtid.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017