FAQ |
Kalender |
2008-02-20, 23:26 | #1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag föreslår härmed att man tillför en regel till försäljningar och auktioner av domäner (och annat) på WN nämligen den att alla bud måste vara öppna. Upplåter man objektet till försäljning på flera håll så ska man då kräva att budgivningen även där sker öppet. Detta förhindrar att ägaren lämnar egna låtsasbud för att trissa upp priset vilket helt uppenbart skett flera gånger här på WN.
2008-02-21, 00:58 | #2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hmm.. visst, jag förstår ditt problem men fortfarande. Vad ska det vara bra för? Att någon trissar upp priset är väl fortfarande ett tecken på att personen inte vill sälja prylen för billigare?
Märkligt att ingen sagt något om Mäklare i så fall.. där går 90% av alla bud över telefon. Man blir uppringd där försäljaren säger att "han/hon har ett bud på en viss summa"... Visst på sätt o vis är det att trissa lite men, det är väl så affärer fungerar :\ |
|||
Svara med citat |
2008-02-21, 01:02 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kanske folk vill vara anonyma?
|
|||
Svara med citat |
2008-02-21, 01:02 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ang. mäklare så är det just därför den nya lagen kommer till. Den som vinner budgivningen kommer att kunna kräva att få reda på vilka övriga budgivare var.
Övrigt så tror jag att det skulle bli en ganska tandlös regel eftersom man inte kommer kunna kontrollera om det sker privata budgivningar. |
||
Svara med citat |
2008-02-21, 01:05 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Vad jag menar är att alla bud då måste ske från budgivarens sida direkt i tråden, alternativt på samma sätt om försäljning sker parallellt på annat håll. Jag är för ärlighet och öppenhet vare sig det gäller mina affärer eller personliga relationer och anser att det ligger på allas ansvar att värna om god etik och moral.
2008-02-21, 11:04 | #6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Dåligt förslag. Jag vill kunna vara anonym, jag vill kunna sälja med fri prövningsrätt, jag vill överhuvud taget kunna lägga ett bud eller ta emot ett bud som ser annorlunda ut än ett rakt kontantbud.
Det är fri marknad, och det är i så fall bättre att inte ha budgivning alls här utan man får kontakta säljaren direkt och göra upp med honom/henne. Däremot håller jag med om att lockpriser är en styggelse, alltså att man inte vill acceptera ett seriöst bud på sin lägsta-bud-nivå. Det som framför allt skulle förbättra försäljningstrådarna här är om alla som bara kommenterar i största allmänhet kunde hålla sig borta från försäljningen och lämna plats för konstruktiv budgivning. Nu får man scrolla sig igenom sidvis med OT ibland innan man hittar ett bud eller information om hur det ligger till. |
||
Svara med citat |
2008-02-21, 13:28 | #7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är inte alltid man vill skylta med sitt intresse. Den som vinner budgivningen och som det blir affär med går alltid att få reda på.
Men om jag har ett stort projekt som ännu inte är lanserat vill jag inte att hela WN ska veta om att jag är intresserad av ett visst domännamn som jag inte värderade tillräckligt högt för att vinna budgivningen om,.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|