FAQ |
Kalender |
2003-12-30, 00:26 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Wap var ju något som var väldigt i ropet för ett tag sen men diskussionerna kring ämnet verkar ha svalnat av.
Jag har en tjänst som jag vill göra en wapsite till och trodde i min enfaldighet att det bara var att köra med .wml så var det klappat och klart. Vad ställs det för krav på de sidor man gör samt vad måste den server sidorna ligger på klara av? Finns det några tips på vad för sorts grafikformat man kan använda som ser någorlunda ut i en mobiltelefon. Finns det WAP/WML Generatorer som till exempel Dreamweaver eller Frontpage? Några små "efterjulen"frågor att mjuka upp hjärnan med så här efter julmaten som skapat en hel garderob i fel storlek. |
|||
Svara med citat |
2003-12-30, 01:40 | #2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
För i tiden var WAP någont väldigt speciellt. Precis som när datorerna blev uppkopplad en gång i tiden blev även mobilderna det. Det var tider det, svartvita .wbmp bildern, WMLScript(mobil motsvarighet till Javascript) och wml standarden; som bara klara av text, bilder och länkar.(Fans runt 20 taggar att använda på en wap-sida). Och inte att förglömma klarade en mobil bara x antal tecken på en wml-sida(Får offta "Denna sida kan inte öppnas för att den är för omfattande" på min t65:a.).
Anledningen att diskusionen har avstannat är att man inte behöver någon special-standard längre för att göra mobila-sidor. Xhtml med css och färgbilder i .gif/.jpg format stödjs på i stort sätt alla nya telefoner. Vissa avancerade "mobiler" har även stöd för vanliga html sidor. I principen kan man numera bygga en sida i xhtml som funkar både via webbläsaren och i mobilen, så var det inte förr. (Bör även nämna att nya mobiler även stödjer det gammla wml formatet, dock stödjer de offta INTE WMLScript.) Hoppas jag gjort dig lite klokare |
||
Svara med citat |
2003-12-30, 12:38 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tillhör själv de som uppskattar wap.
Använder det dagligen för att läsa nyheter (SVT, AB). Har tillgång till FSBs internetbank så jag kan överföra pengar och studera kontoutdrag, direkt i mobilen. Även sidor som livescore, espn expekt m.fl används också. Ett väldigt kraftigt verktyg är Die Bahn, (wap.bahn.de). Eller varför inte testa en egen tjänst jag utvecklat www.mycgiserver.com/~lair/wap.jsp Så wap bör inte anses vara utagerat snarare var det övervärderat. Ett bra tips att börja med är att ladda hem en emulator från exempelvis Ericsson, sen rekommenderas www.w3schools.org Andreas |
||
Svara med citat |
2003-12-30, 14:47 | #4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag fastnade själv inte för WAP på grund av alla begränsningar. Kändes som ett mellansteg innan något bättre skulle dyka upp, vilket det nu börjar göra på allvar när PDA:er och telefoner flyter ihop mer och mer.
Citat:
|
||
Svara med citat |
2003-12-30, 14:54 | #5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Någon som känner till ett gratis "webhotell" där man kan köra wapsidor med php-kod?
|
|||
Svara med citat |
2003-12-31, 00:21 | #6 | ||
|
|||
Administratör
|
Bara du kan lägga till MIME types går det överallt. Kör webhotellet Apache går det med rätt stor säkerhet att lägga till sådana med hjälp av en .htaccess fil, motsvarigheten för IIS får dock någon annan svara på.
2003-12-31, 03:24 | #7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|