FAQ |
Kalender |
2011-06-13, 16:49 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag satt och funderade lite på vad man ska ha och måste ha gällande checkbox [ Godkänn köpvillkoren ]
Måste man ha en checkbox eller något som säger att man godkänner den. Eller räcker det med att man har en text på kassa sidan att vid beställning godkänner du godkänn köpvillkoren? |
||
Svara med citat |
2011-06-13, 17:38 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det finns inga juridiska krav på checkbox. Den fyller ingen direkt funktion, utan brukar mest vara en trött uppmaning om att beställaren ska läsa villkoren.
Eftersom konsumentköplagen inte är dispositiv så är det den som gäller, oavsett vad det står i dina villkor. Eventuella olikheter mellan dina villkor och lagen är bara giltiga i det fall att de är mer fördelaktiga för konsumenten. Att tvinga konsumenten att godkänna villkor som är mer fördelaktiga än inga villkor, känns ganska meningslöst... "Lagen säger att du har 14 dagar öppet köp. Men vill du handla i min butik så MÅSTE du godkänna 30 dagars öppet köp. Annars får du inte handla!" Tydliga leveransvillkor är viktiga. De är en del av din marknadsföring och ett säljargument. Men checkboxen är inte viktig. Edit: Nu utgår jag ifrån att du säljer till privatperson. Säljer du till företag så är det köplagen och inte konsumentköplagen som gäller och den är dispositiv. Då är det dina villkor som gäller och då blir det meningsfullt att låta köparen godkänna dem aktivt och inte passivt genom beställningen. |
|||
Svara med citat |
2011-06-14, 03:59 | #3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fast checkbox duger INTE istället för en digital signatur. Så du kan troligen inte få rätt i domstol om det skulle bli tvist. Ska du ha en signering så måste den vara med en riktig digital signatur sm BankID, eller dyligt.... Vem som helst kan ju klicka för en checkbox i en ruta.... du har ju noll ID-kontroll....
|
||
Svara med citat |
2011-06-14, 11:33 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Checkbox i sig är väl inte nödvändigt. Däremot är ett aktivt godkännande viktigt.
Det är väl bra för att hantera alla tvister utom de där beställaren hävdar att han inte beställt - det är ju endast i det fallet som signeringen ifrågasätts.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2011-06-15, 07:20 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu ska det nog nyanseras lite gällande kraven på undertecknande, rent formellt stämmer kommentarer om digital signatur.
Om vi nu ser till hela händelsekedjan: Någon väljer ut ett antal varor och går vidare till kassan. Där måste köparen fylla i sina uppgifter för att ex få leverans samt klicka i rutan "Godkänner köpvillkor". 1) Du har då en kedja som visar att för att slutföra köpet måste villkoren godkännas, dvs om köparen genomför köp och vid ett senare tillfälle motsätter sig att jag trodde inte villkoren var si och så. Ja då har du rent bevismässigt ett gott läge, om du sedan lägger till att dina villkor inte är oskäliga eller markant avviker från praxis inom området jag du är i princip helt säker på denna del. Om du inte i beställningskedjan har ett aktivt bekräftande av villkoren då är ditt läge något svagare men inte helt omöjligt underförutsättning att det tydligt framgår att man godkänner köpvillkoren. 2) Om däremot en köpare hävdar/bestrider köpte "var inte jag som beställde" då har du väldigt svårt att hävda att det är den faktiska personen som genomfört beställning/köp om du inte har ytterligare något som styrker avtalet ni ingick. T ex att köparen betalt varan/tjänsten. Så skilj på om det är frågan om bestrida köpvillkor och bestrida köpet i sin helhet med hänvisning till att det var en bedräglig beställning av 3:e person. |
||
Svara med citat |
2011-06-15, 16:03 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
lesoft02 skrev precis vad jag menade även om jag inte orkade förklara lika utförligt.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|