Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Godkänn köpvillkoren

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-06-13, 16:49 #1
SweLogan SweLogan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
SweLogan SweLogan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Standard Godkänn köpvillkoren

Jag satt och funderade lite på vad man ska ha och måste ha gällande checkbox [ Godkänn köpvillkoren ]

Måste man ha en checkbox eller något som säger att man godkänner den.
Eller räcker det med att man har en text på kassa sidan att vid beställning godkänner du godkänn köpvillkoren?
SweLogan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-13, 17:38 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Det finns inga juridiska krav på checkbox. Den fyller ingen direkt funktion, utan brukar mest vara en trött uppmaning om att beställaren ska läsa villkoren.

Eftersom konsumentköplagen inte är dispositiv så är det den som gäller, oavsett vad det står i dina villkor. Eventuella olikheter mellan dina villkor och lagen är bara giltiga i det fall att de är mer fördelaktiga för konsumenten. Att tvinga konsumenten att godkänna villkor som är mer fördelaktiga än inga villkor, känns ganska meningslöst...

"Lagen säger att du har 14 dagar öppet köp. Men vill du handla i min butik så MÅSTE du godkänna 30 dagars öppet köp. Annars får du inte handla!"

Tydliga leveransvillkor är viktiga. De är en del av din marknadsföring och ett säljargument. Men checkboxen är inte viktig.

Edit: Nu utgår jag ifrån att du säljer till privatperson. Säljer du till företag så är det köplagen och inte konsumentköplagen som gäller och den är dispositiv. Då är det dina villkor som gäller och då blir det meningsfullt att låta köparen godkänna dem aktivt och inte passivt genom beställningen.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-14, 03:59 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Fast checkbox duger INTE istället för en digital signatur. Så du kan troligen inte få rätt i domstol om det skulle bli tvist. Ska du ha en signering så måste den vara med en riktig digital signatur sm BankID, eller dyligt.... Vem som helst kan ju klicka för en checkbox i en ruta.... du har ju noll ID-kontroll....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-14, 11:33 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Checkbox i sig är väl inte nödvändigt. Däremot är ett aktivt godkännande viktigt.

Det är väl bra för att hantera alla tvister utom de där beställaren hävdar att han inte beställt - det är ju endast i det fallet som signeringen ifrågasätts.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-15, 07:20 #5
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Nu ska det nog nyanseras lite gällande kraven på undertecknande, rent formellt stämmer kommentarer om digital signatur.

Om vi nu ser till hela händelsekedjan: Någon väljer ut ett antal varor och går vidare till kassan. Där måste köparen fylla i sina uppgifter för att ex få leverans samt klicka i rutan "Godkänner köpvillkor".

1) Du har då en kedja som visar att för att slutföra köpet måste villkoren godkännas, dvs om köparen genomför köp och vid ett senare tillfälle motsätter sig att jag trodde inte villkoren var si och så. Ja då har du rent bevismässigt ett gott läge, om du sedan lägger till att dina villkor inte är oskäliga eller markant avviker från praxis inom området jag du är i princip helt säker på denna del. Om du inte i beställningskedjan har ett aktivt bekräftande av villkoren då är ditt läge något svagare men inte helt omöjligt underförutsättning att det tydligt framgår att man godkänner köpvillkoren.

2) Om däremot en köpare hävdar/bestrider köpte "var inte jag som beställde" då har du väldigt svårt att hävda att det är den faktiska personen som genomfört beställning/köp om du inte har ytterligare något som styrker avtalet ni ingick. T ex att köparen betalt varan/tjänsten.

Så skilj på om det är frågan om bestrida köpvillkor och bestrida köpet i sin helhet med hänvisning till att det var en bedräglig beställning av 3:e person.
lesoft02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-15, 16:03 #6
Supermoderator

Supermoderator

lesoft02 skrev precis vad jag menade även om jag inte orkade förklara lika utförligt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017